پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
باج خواهی ترامپ از ناتو

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا ناتو را هم به بهانه «ایران» دوشید

«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در اجلاس این هفته متحدان ناتو خواستار کمک مالی بیشتر این ائتلاف برای مقابله با آنچه «تهدیدهای ایران» خوانده شده خواهند شد. به نوشته آسوشیتدپرس، مارک اسپر گفته از متحدان ناتو خواهد خواست منابع مالی بیشتری برای محافظت از عربستان سعودی و منطقه خلیج فارس جهت مقابله با «تهدیدهای ایران» اختصاص دهند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته این طرح بخشی از تلاش گسترده‌تر آمریکا برای متعهد کردن متحدان ناتو به تأمین امنیت در منطقه خلیج فارس است. مطابق این ادعا، دولت آمریکا در همین راستا از کشورها خواسته اقدام به ارسال کشتی، هواپیما و سامانه‌های پدافند هوایی به منطقه کنند.دولت آمریکا چندی پیش اعلام کرد با ارسال سه سامانه دفاع موشکی پاتریوت، چندین جنگنده و هواپیماهای دیگر به عربستان سعودی موافقت کرده است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که عربستان سعودی موافقت کرده هزینه‌های مربوط به نیروهای آمریکایی در کشورش را بپردازد.

ریاض دستور توافق جامع هسته‌ای با ایران را امضا کرد

کابینه سعودی در نشست امروز خود که ریاست آن را پادشاه این کشور برعهده داشت مجددا مواضع ضد ایرانی اتخاذ کرد. کابینه عربستان سعودی درباره آخرین تحولات منطقه و لزوم اهمیت حصول یک توافق جامع بین‌المللی با ایران به بحث و گفت‌وگو پرداخت.به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط»  اعضای کابینه عربستان در این جلسه که ریاست آن‌ را «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برعهده داشت، مدعی شدند که باید با یک توافق بین‌المللی  جامع، مانع دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی شد.در حالی که عربستان سعودی حتی از سوی محافل رسانه‌ای و کارشناسی کشورهای غربی هم به مدرسه تربیت تروریسم معروف شده است، اعضای کابینه سعودی در این جلسه مدعی شدند که حصول توافق جامع با ایران موجب توقف تامین مالی «گروه‌های  تروریستی مورد حمایت ایران» در منطقه خواهد شد.  بر اساس این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان سعودی نیز روز گذشته با تکرار اتهامات علیه ایران تصریح کرد برابر آنچه به ادعای او «تهدیدات ایران در منطقه» است، خواهد ایستاد. «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی گفت، نیروهای مسلح عربستان سعودی با افتخار در برابر تهدیداتی که منبع آن ایران و همپیمانان آن باشد، می‌ایستد و با آن مقابله می‌کند.به نوشته الشرق الاوسط، وزرای دولت سعودی در نشست امروز کابینه حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی آرامکو در هفته‌های گذشته را محکوم کردند.وزرای کابینه عربستان همچنین بر اهمیت تامین امنیت آزادی ناوبری بین المللی در خلیج فارس تاکید کردند.

پیشنهاد میلیاردی ژاپن و فرانسه گام چهارم برجامی ایران را کنسل نکرد

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور نیز درباره واکنش ایران به عدم اجرای تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای از سوی اروپایی ها، از پیگیری مداوم اجرای این تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اظهار کرد: در صورتی که اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران گام چهارم را نیز در موعد مقرر برمی‌دارد.وی از تشکیل کمیته‌ای در این راستا خبر داد و گفت: این کمیته‌ها هم گام سوم و هم تأثیرات آن را بررسی می‌کنند. واعظی خاطرنشان کرد: همچنین این کمیته بررسی می‌کند که چه نوع اقداماتی را متناسب با شرایط حال برای برداشتن گام چهارم در دستور کار قرار داد. طبیعی است که نتیجه این تصمیمات یک هفته قبل از اتمام موعد مقرر ایران به کشورهای اروپایی به رئیس‌جمهور تقدیم می‌شود.رئیس دفتر حسن روحانی با بیان اینکه در این زمینه بررسی‌ها و رصدهای کافی و پیش بینی شده انجام و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود گفت: اگر هدف‌گذاری‌های لازم برای گام سوم متحقق پیدا نکند و اروپایی‌ها و گروه ۱+۴ نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، طبیعی است که برای برداشت گام چهارم اقدام می‌کنیم.حالا خبر رسیده که ژاپن و فرانسه در یک طرح مشترک، اعطای وامی به میزان تقریبی ۱۸.۴۲ میلیارد دلار با تضمین به حساب نفت به تهران پیشنهاد کرده اند تا علاوه بر جلوگیری از اجرای گام چهارم توسط ایران، شرایط را برای حفظ و ادامه برجام فراهم سازند.آن طور که روزنامه ماینیتی پس از انتشار این خبر اعلام کرده، این پیشنهاد در صورتی به قوت خود باقی است که تهران از اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای اجتناب کند و به اجرای کامل برجام پیش از کاهش سه مرحله‌ای تعهدات هسته‌ای اش بازگردد.

ترامپ ایران را تهدید به حمله نظامی کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ایران را تهدید کرد.او گفت: اگر ایران کاری انجام دهد مورد حمله قرار خواهد گرفت. اگر مجبور شویم ایران را خواهیم زد و آماده جنگ هستیم.رئیس جمهور آمریکا پیش از این هم تاکید کرد که نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد و به مکان دیگری خواهد برد.او گفت: دیگر نیازی ندارد که در سوریه باشیم به استثنای حمایت از نفت این کشور. به خواسته اسرائیل و اردن نیروهای خود را به جای دیگری می بریم.

ایران به سامانه قدرتمند پدافندی جدید دست یافت

اطلاعات منتشرشده از سامانه پدافندی عقاب و همچنین اظهار نظر مسئولان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که ایران گام بلندی برای ساخت یک سامانه پدافندی توپخانه‌ای ـ موشکی مشابه پانتسیر روسی برداشته است.گسترش روزافزون تهدیدات هوایی در سطوح مختلف و لزوم حفاظت از تأسیسات و مراکز حساس و حیاتی، کشورهای مختلف را بر آن داشت تا به‌سمت طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی برای پاسخگویی به تهدیدات هوایی گام بردارند.در این بین توسعه پهپادها به‌خصوص در نقش پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، موجب شد تا تهدیدات هوایی در ارتفاع پست رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود بگیرند و به چالشی مهم برای سامانه‌های راداری و پدافندی تبدیل شوند که برای مقابله با آنها نیاز به سامانه‌های پدافندی ارتفاع پست بود.اما حضور سامانه‌های ارتفاع پست در چرخه پدافندی کشور به پیش از انقلاب و خرید سامانه‌های پدافندی راپیر از انگلستان برمی‌گردد. سامانه راپیر یک سامانه پدافندی برد و ارتفاع پایین است که توانایی مقابله با اهدافی در برد 6800 متر و ارتفاع 3000متری را دارد. با ورود سامانه‌های توپخانه‌ای 23میلی‌متری و 35میلی‌متری اورلیکن، بخشی از بار دفاع هوایی کشور در ارتفاع پست هم به دوش این سامانه‌ها افتاد.یکی از سامانه‌های پدافندی ارتفاع پست که در سال‌های اخیر در خلال جنگ سوریه هم حضور داشته است و عملکرد نستباً موفقی هم از خود به‌جا گذاشته است سامانه پدافندی پانتسیر اس‌ــ‌1 روسی است توأمان از سیستم‌های موشکی و توپخانه‌ای استفاده می‌کند. روسیه با استقرار این سامانه در اطراف پایگاه‌های خود در لاذقیه سوریه توانست میزان قابل توجهی از پهپادهای انتحاری تروریست‌ها را منهدم کند.تجربه ساخت سامانه‌های پدافندی بومی بدون در اختیار داشتن نمونه‌های خارجی آنها در کشور موجب دستیابی ایران به سامانه‌های پدافندی قابل اتکایی شده است. این بار هم به‌نظرمی‌آید متخصصان پدافند هوایی کشورمان آستین‌های خود را برای ساخت یک سامانه پدافندی قدرتمند ارتفاع پست بالازده‌اند. سامانه پانتسیر اس‌ــ‌1 یک سامانه تمام‌متحرک ارتفاع پست است که در بخش سلاح توأمان از تسلیحات توپخانه و موشکی بهره‌ می‌برد. این سامانه که ناتو به آن نام سام‌ــ‌22 داده است تا کنون در صحنه‌های عملیاتی مانند جنگ سوریه هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است اما سه دستگاه از آن نیز در جریان جنگ سوریه منهدم شده است.

هاشمی مدال طلای مسابقات جهانی ووشو را به رهبر انقلاب تقدیم کرد

«مریم هاشمی» ملی‌پوش ووشوی ایران پس از کسب مدال طلای مسابقات جهانی شانگهای، مدال خود را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرد.مریم هاشمی پس از پیروزی مقابل حریف خود در فینال رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان و کسب پنجمین مدال قهرمانی خود اظهار داشت: پنجمین مدال طلای جهانم را به رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران به ویژه مردم غیور کرمانشاه تبریک عرض می‌کنم و خدا را شاکرم که توانستم در پنجمین حضور خود در مسابقات جهانی، پنجمین مدال طلای جهانم را بدست آوردم.این ملی پوش ووشوی کشور اضافه کرد: در این دوره از رقابت‌ها نسبت به سنوات گذشته سطح بازی‌ها بسیار بالا بود و حریفانم پیشرفت قابل توجهی کرده بودند اما خوشبختانه ایران توانست با اقتدار و برنامه‌ریزی خوب فدراسیون، تا الان دو طلا در مسابقات زنان کسب کند.هاشمی گفت: افراد زیادی به ویژه رئیس فدراسیون ووشو برای رسیدن به این جایگاه به من کمک کردند که از آنها صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم تیم ایران در هر میادینی که حضور پیدا می‌کند پیروز و موفق باشد. قهرمان کرمانشاهی ووشوی جهان پیشتر هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و دومین مدال طلای خود را به ایشان تقدیم کرده بود.

«الحسین یجمعنا» پرتکرارترین کلید واژه جهان شد

در شب اربعین حسینی، کاربران عاشق امام حسین(علیه السلام) باری دیگر طوفانی حسینی در فضای مجازی به راه انداختند. این کاربران در سراسر دنیا با ترند کردن هشتگ الحسین یجمعنا در توئیتر باعث شکسته شدن حصر رسانه‌ای اربعین شده و صدای خود را به گوش جهانیان رساندند. شرکت معتبر داده کاوی «تالک واکر» (talk walker) گزارش داد که عبارت «حب الحسین یجمعنا» در توئیتر به دومین ترند جهانی تبدیل شد.علی رغم سانسور گسترده رسانه های بین المللی در انعکاس اربعین به عنوان بزرگترین مراسم عبادی سیاسی جهان، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از سراسر دنیا در پویش بزرگ «حب الحسین یجمعنا» با انتشار بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار پیام با موضوع اربعین به ترند دوم جهانی توئیتر دست یافتند.موضوعاتی یا توییت های که در زمینه خاصی ارسال می شوند و دارای بیشترین مشارکت کننده در واحد زمانی روز هستند به اصطلاح توئیتری، ترند می شوند.هشتگ «الحسین یجمعنا» اگرچه از ماه محرم آغاز شده بود اما در یک هفته منتهی به اربعین توانست بیش از ۲۹۰ میلیون ظرفیت برای بازدید اکانت های یونیک ایجاد کند.این هشتگ توانست در یک هفته اخیر یک میلیون و ٧٠٠ هزار بار واکنش کابران توئیتر را به همراه داشته باشد.ماندگاری بیش از ۵ ساعته این کلیدواژه در جایگاه اول ترندهای جهانی از ظهر روز شنبه قابل توجه است.عبارت «حب الحسین یجمعنا» یا « الحسین یجمعنا» به معنای آن است که « عشق به امام حسین(علیه السلام) ما را گرد هم می آورد» و این جمله که در اربعین حسینی، شعار اصلی زائران پیاده محسوب می شود نماد حضور افرادی از نژادها، زبان ها و ملیت های مختلف در راهپیمایی میلیونی اربعین است که تنها عشق به امام حسین(علیه السلام) آنها را گرد هم آورده است.

رکورد پروازهای اربعین شکسته شد

مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: فقط در روز ۲۸ مهر ماه ۶۰ پرواز از این فرودگاه به مقصد عراق انجام شد و ۱۱ هزار زائر نیز به کشور بازگشتند.علی رستمی با اشاره به رکورد شکنی در عملیات پروازهای اربعین سال جاری گفت: در روزهای ٢٣ و ٢٨ مهرماه ٦٠ پرواز خروجی به مقصد عراق از فرودگاه حضرت امام (ره) انجام شد که این آمار در سال گذشته ٣٦ پرواز بود.وی با بیان اینکه در عملیات پروازهای اربعین سال گذشته رکورد بیشترین تعداد پرواز ورودی از مبداء عراق به فرودگاه امام خمینی (ره) ٣٦ سروتی پروازی بود بیان داشت: این آمار در عملیات سال جاری در روز ٢٨ مهرماه به ٥٨ پرواز رسید.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در سال گذشته بیشترین تعداد زائرانی که در یک روز از فرودگاه امام خمینی (ره) به عتبات سفر کردند ٧ هزار و ٩٨ نفر بود که این آمار در عملیات پروازهای اربعین سال جاری به ١١ هزار و ٤٥٣ نفر رسید.رستمی ادامه داد: در روز ٢٨ مهرماه ١٠ هزار و ٩٤٩ زائر از عراق وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شدند که این آمار در عملیات پروازهای اربعین سال گذشته ٧ هزار و ١٦٤ نفر بود.رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بهره برداری از ترمینال سلام در خرداد ماه سال جاری بیان داشت: بهره برداری از این ترمینال موجب شد تا هیچگونه محدودیتی در پروازهای اربعین نداشته باشیم و بتوانیم به هر تعداد که شرکت های هواپیمایی درخواست پرواز به عراق داشتند، منابع فرودگاهی را در اختیار آن ها قرار دهیم.رستمی گفت: اولویت مهم شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در عملیات پروازهای اربعین خدمت رسانی شایسته به زائران بود از همین رو با همکاری و هماهنگی میان ارگان های نظامی و انتظامی مستقر در این مجموعه و از طریق اختصاص گیت های ویژه برای بازرسی و کنترل گذرنامه زائران، تلاش کردیم تا خدمات مناسبی را به زائران ارائه کنیم.وی افزود: انجام پذیرایی از زائران و مسافران، برپایی موکب در ترمینال های شماره یک و سلام فرودگاه امام خمینی (ره)، اجرای برنامه های فرهنگی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بخشی از تسهیلات ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در عملیات پروازهای اربعین بود.

طغیان آنفلوآنزا تکذیب شد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به اخباری مبنی بر طغیان بیماری آنفلوآنزا در کشور، هرگونه طغیان این بیماری در مقطع زمانی فعلی را تکذیب کرد.دکتر محمد مهدی گویا ضمن اعلام این مطلب افزود: خبر انتشاریافته در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر طغیان بیماری آنفلوآنزا همزمان با ورود زائران اربعین حسینی به کشور غیر واقعی و بی‌اساس است.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی از کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه پایش موارد بهداشتی هموطنان زائر و زائرین محترم کشورهای دیگر را به انجام رساندند و تاکنون هیچ مورد طغیان بیماری‌های واگیر دیده نشده است.بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، گویا در پایان از هموطنان خواست اخبار حوزه سلامت را فقط از منابع رسمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری کنند.

دستگاه قضا خزانه دولت را احیا کرد

غلامحسین اسماعیلی در دوازدهمین نشست خبری خود اعلام کرد: در یک ناحیه دادسرای تهران آن هم صرفا در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای حکم، قریب به ۷ هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت.وی در مورد رقم دقیق آن افزود: ۶ هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان وجه نقد به همراه ۸۷ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو به خزانه و بخش‌های ذیربط عودت داده شد.اسماعیلی ادامه داد: همچنین ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار استرداد شد و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات، ارزهایی است که توانسته‌ایم از متهمان و محکومان این پرونده‌ها وصول کنیم.سخنگوی قوه قضائیه گفت: این‌ استردادها، بخش‌های وصول شده اجرای احکام در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و صرفا از ۹۱ فقره پرونده از پرونده‌های این حوزه است.

بورس سبزپوش شد

شاخص بورس در جریان معاملات از مرز ۳۰۸ هزار واحد گذشت.شاخص کل بورس تهران از مرز ۳۰۸ هزار واحد گذشت و به ۳۰۸ هزار و ۳۱۴ واحد رسید.ارزش بازار هم اکنون ۱۱ هزار و ۲۴۸ هزار میلیارد ریال است.۳۵۰ هزار و ۴۰۷ معامله به ارزش ۱۶.۶ هزار میلیارد ریال بوده است که در قالب ۳.۶ میلیارد سهم به انجام رسیده است.

منشی زن رسما ممنوع شد

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد دولتی به مدیران زیرمجموعه خود در ستاد و ادارات استانی، تاکید شده حسب ابلاغیه های صورت گرفته از سوی نهادهای مهم کشوری در حوزه عفاف و حجاب و آغاز بازرسی از نحوه تحقق دستورات صادر شده در این خصوص، مخاطبان این دستور توجه داشته باشند مواردی چون تفکیک اتاق کار مردان و زنان در ادارات و استفاده نکردن از منشی خانم برای آقایان و بالعکس آن، از جمله موارد مهمی است که باید کاملا رعایت شود.

طلا و سکه زنگ هشدار را برای کشور به صدا درآوردند

ازار طلا و سکه تهران تحت تاثیر افت نرخ جهانی و کاهش بهای ارز قرار داشت و در نتیجه شاهد کاهش قیمت‌ها بود. این در حالی است که این روزها بازار با کاهش چشم گیر تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.در معاملات بازار طلا و سکه تهران، شاهد افت بهای سکه و کاهش نرخ جهانی طلا بودیم. کشتی آرای با تاکید بر اینکه امروز نرخ جهانی اونس طلا با کاهش حدود ۸ دلار به رقم ۱۴۸۷ دلار رسیده است، افزود: بازار طلا و سکه در یکی دو روز گذشته، با توجه به روند کاهشی نرخ ارز و همچنین افت بهای جهانی طلا، با کاهش قیمت‌ها همراه شده است.بر این اساس، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افت ۳۰ هزار تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان فروخته شده است.هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسیده است.هر سکه یک گرمی نیز ۸۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۳۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۲۹ هزار تومان رسید.کشتی در پایان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی، بازار با کاهش چشمگیر خرید و فروش مواجه شده است و به اصطلاح روند معاملات قفل شده است و در نتیجه با توجه به کاهش قیمت ها، شاهد منفی شدن حباب سکه تمام و نیم سکه هستیم، هرچند هنوز حباب ربع سکه و سکه یک گرمی به طور کامل تخلیه نشده است.  وی اضافه کرد: با تداوم روند منفی شدن حباب سکه، قیمت داخلی از بازار جهانی کمتر شده و باعث خروج طلا و سکه از کشور و به قاچاق آن منجر شده است و ممکن است در آینده بیشتر شود.

ترامپ باز هم آل‌سعود را تحقیر کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: عربستان هزینه حمایت آمریکا از خود را پرداخت می‌کند و پیش‌تر این بی‌سابقه بود. آنها (سعودی‌ها) به‌جز پول، چیز دیگری ندارند، فقط پول نقد.این اولین بار نیست که ترامپ موضوع حمایت آمریکا از عربستان را مطرح می‌کند.پیش از این نیز رئیس‌جمهور آمریکا به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی هشدار داد که «بدون حمایت نظامی ایالات متحده نمی‌تواند بیش از دو هفته بر سر قدرت بماند».وی گفت: «ملک سلمان را دوست دارم، اما به او گفتم که ببین، ما از تو دفاع می‌کنیم. تو بدون ما شاید دو هفته هم آنجا نباشی. بنابراین مجبور به پرداخت هزینه ارتش خود هستی».ترامپ از هیچ فرصتی برای یادآوری این مطلب به سعودی‌ها دریغ نمی‌کند که عربستان سعودی بدون حمایت واشنگتن در معرض آشوب‌های دردسرسازی در جبهه داخلی و محیط پیرامونش قرار خوهد گرفت.مستاجر کاخ‌سفید می‌خواهد با این روش سعودی‌ها را وادار کند تا همیشه در مسیر راضی کردن آمریکا و اجرای خواسته‌های او قدم بردارند.دونالد ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه خود به ایران پرداخت و گفت: ایرانی‌ها (تا حالا) نفتکش‌های ما را نگرفته‌اند، و نفتکش‌های توقیفی مال ما نبودند. تنگه هرمز از نظر ژئواستراتژیکی برای ما اهمیت چندانی ندارد. با ورود من به کاخ سفید، ما از نظر انرژی مستقل شده‌ایم و الان کشتی‌های کمی در تنگه هرمز داریم.وی ادامه داد: من واقعاً برای (حمله به ایران) تحریک شده بودم. اما با حمله‌نکردن، سرمایه (سیاسی و حسن نیت) خود را افزایش دادم.این در حالی است که پیش از این منابع دیپلماتیک فاش کردند پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران، ارسال پیام‌هایی از سوی عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی ترامپ را در لحظه آخر از حمله به ۳ نقطه در ایران منصرف کرد.این منابع خاطرنشان کردند مقام های ارشد اطلاعاتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس (امارات و عربستان) شتابان از واشنگتن خواستند تا از اقدام نظامی علیه ایران منصرف شود.بر اساس ارزیابی‌ها، این کشورها نگران بودند که پاسخ قدرتمند ایران به حمله آمریکا آنها را نیز شامل شود، بنابراین سعی کردند واشنگتن را منصرف کنند.روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد پنج‌شنبه  ۳۰ خرداد امسال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد «یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».واکنش قاطع ایران در دفاع از حریم سرزمینی خود و سرنگونی این پهپاد غول‌پیکر و گران‌قیمت آمریکا با سامانه‌های پدافندی بومی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. اما خود دونالد ترامپ در توجیه ناتوانی آمریکا در اقدام نظامی علیه ایران مدعی شد «دلایل انسان‌دوستانه و پرهیز از کشتن ۱۵۰ نفر ایرانی» او را وادار به لغو دستور حمله نظامی به ایران کرده است.

دریای زیرزمینی تهدید خشکسالی را کنار زد

محققان منابع بزرگی از آب را در اعماق زیاد منطقه خاورمیانه کشف کرده اند و گمان می کنند کشورهای این مناطق احتمالا در آینده ای نزدیک برای استخراج این آبها با یکدیگر به رقابت بپردازند.البته برخی کارشناسان معتقدند این آبها غیرقابل آشامیدن بوده و در صورت سالم بودن هم، استخراج آن سبب آسیب رسیدن به محیط زیست می شود اما برخی دیگر آن را آشامیدنی دانسته و منبعی بزرگ برای تامین آب کشور تصور می کنند.

حکم جعبه سیاه بابک زنجانی صادر شد

غلامحسین اسماعیلی در ادامه دوازدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده علیرضا زیباحالت منفرد اظهار کرد: حکم بدوی این پرونده صادر و منتهی به محکومیت سنگین شده است اما چون پرونده جزو پرونده‌های شعب ویژه اقتصادی نبود و هنوز حکم قطعیت نیافته از بیان جزییات اتهامات و محکومیت معذور هستیم و ان‌شاالله با قطعی شدن حکم توسط دیوان عالی کشور جزییات آن هم اطلاع رسانی می‌شود.سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان بازگشت ارزهای اعطایی ناشی از صادرات گفت: انتظار ما بر این است که اعداد و ارقام صحیح  و دقیق باشد و وزیر محترم اقتصاد 45 درصد و رئیس کل بانک مرکزی 71 درصد اعلام کردند. اینکه کدام درست است را ما نمی‌دانیم و بررسی دقیق آن بر عهده نهادهای متولی است.وی گفت: گزارش برای ما واصل شده اما خیلی کلی است و این گزارش را هم به وزارت اطلاعات و هم سازمات اطلاعات سپاه دادیم و آنها مشغول بررسی هستند و پیگیر مجدانه برای بازگشت هم ارز ناشی از صادرات و هم رفع تعهدات ارزی ناشی از واردات دارند.اسماعیلی اضافه کرد: طبق گزارش‌ها به کسی که قبلا به تعهدات ارزی خود عمل نکرده، دوباره ارز تخصیص دادند. گفته‌اند که خیلی از اینها تاریخ ندارد اما این فرد متعهد به رفع تعهد ارزی خود یا ارز ناشی از صادرات است. یعنی ما در خود سامانه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل هستیم و وقتی سراغ چنین فردی می‌رویم می‌گوید هنوز مهلتم پایان نیافته و خود فرد زمانی را اعلام می‌کند و نیازمند انضباط مالی و مقرراتی در این حوزه‌ها هستیم. در این حوزه پرونده تشکیل دادیم و عده‌ای تحت تعقیب قرار گرفتند و برخی را الزام به بازگشت ارز ناشی از صادرات قبل از رسیدگی کردیم و ان‌شاالله تا رفع کامل تعهدات دریافت کنندگان تسهیلات و بازگشت ارزهای ناشی از صادرات را پیگیری می‌کنیم.

روزنامه اسراییلی به قدرت جهانی ایران اعتراف کرد

«ایتان بن الیاهو» فرمانده سابق نیروی هوایی اسرائیل طی یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به توانمندی‌های ایران در زمینه فناوری اشاره کرد و نوشت که ایران قوی‌تر شده است.در مقدمه این گزارش اینگونه نوشته شد که توانمندی‌های ایران و نائبان مختلف این کشور به سطحی رسیده است که هم‌اکنون قادر به تغییر توازن قدرت در سراسر جهان هستند.این روزنامه صهیونیستی سپس به عملیات حمله تلافی‌جویانه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور ماه) ارتش یمن به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عربستان سعودی اشاره کرد و نوشت که این حمله از چندین زاویه، یک موفقیت  عملیاتی آشکار به حساب می‌آید.این گزارش سپس در توضیح موفقیت‌آمیز بودن عملیات حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی عربستان نوشت، سعودی‌ها به قدری دیر متوجه این حمله شدند که نتوانستند مانع آن شوند.این گزارش ادامه می‌دهد که تصاویری که پس از حادثه حمله به تأسیسات نفتی عربستان منتشر شد، نمایانگر دقیق بودن این حملات بوده است.این روزنامه سپس در بخش بعدی به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه اشاره کرد و نوشت که اسرائیل چهارسال از طریق حملات در سوریه تلاش کرد تا مانع از نفوذ ایران این کشور شود اما هم‌اکنون ایران اثبات کرده است که قادر به اجرای اهدافش است.آنطور که این گزارش نوشته، ایران حامل این پیام به رژیم صهیونیستی بوده که هرگونه حمله صهیونیست‌ها به نیروهای ایران در سوریه ممکن است به حمله‌ای مشابه آن چیزی منتهی شود که در عربستان سعودی و برای تأسیسات نفتی عربستان رخ داد. این گزارش سپس به تلاش نافرجام اخیر اسرائیل در متقاعد کردن آمریکا برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که واشنگتن اخیراً نیز با خروج نظامیان خود از شمال شرقی سوریه، یک شوک دیگر به اسرائیل وارد کرد و این نشان می‌دهد که چطور ایران بازدارندگی خود را تقویت کرده است و توانسته تهدید آمریکا را در منطقه تضعیف کند و واشنگتن را وادار به خارج شدن از غرب آسیا کند.بر اساس این گزارش، تحریم‌های آمریکا با هدف فشار حداکثری به ایران، این کشور غرب آسیا را بر آن داشته تا فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را از سربگیرد.این مقام سابق صهیونیستی با اشاره به این موارد در بخش پایانی نتیجه‌گیری کرد که اسرائیل می‌تواند به سیاست کنونی خود در قبال ایران ادامه دهد اما باید به یاد داشته باشد که حمله بعدی اسرائیل در سوریه با حمله نظامی هدفمند ایران روبرو خواهد بود. از طرف دیگر نیز احتمالاً  تلاش اسرائیل برای وارد کردن یک ضربه سنگین به ایران، احتمالاً با مخالفت جامعه جهانی روبرو خواهد شد.

رشد جمعیت به مرز هشدار رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه روند جابه به جایی جمعیت از پنج دهه پیش در کشور و جهان شتابان شده ، گفت : امروز رشد جمعیت در برخی شهرهای کشور به مرز هشدار رسیده است.سید محمد پژمان  در نشست ستاد بازآفرینی بافت های فرسوده استان البرز افزود: برخی کاستی ها و کمبود ها مانند اشتغال از دلایل شدت جابه جایی جمعیت به شمار می رود و اکنون رشد جمعیت برخی مناطق شهری پنج برابر میانگین کشوری است .وی ادامه داد : این جابه جایی جمعیت نیازمند برنامه ریزی بوده و باید برای پیشگیری از آسیب ها اقدام لازم صورت بگیرد.پژمان گفت: بناهایی که بدون پروانه ساخت و غیرمقاوم در حاشیه شهرها ساخته می شود از آثار این مهاجرت ها به شمار می رود.وی با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی نمیتوان به منابع مالی دولت تکیه کرد،گفت : میدیران شهری و استانی باید از محل منابع محلی و مشارکت مردمی برای ساماندهی مهاجرت ها، ساخت  وسازها و سایر نیازها اقدام کنند که البته دولت نیز حمایت هایی پیش بینی کرده است.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وجود اراضی ملی و دولتی در شهرها از منابعی است که در ساماندهی و بازآفرینی بافت های فرسوده می تواند مورد استفاده قرار گیرد.وی اظهار داشت : به کارگیری مدیریت هوشمند،  هوشیار و به روز از نیازهای شرایط خاص کنونی برای غلبه بر مشکلات ناشی از مهاجرت ها است.پژمان گفت : جابه جایی جمعیت واقعیتی انکارناپذیر است و باید مدیریت و برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از آسیب ها داشت.معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: باید در شهرها برنامه ریزی مناسب برای خدمات رسانی به مردم صورت بگیرد و  دولت درحد توان کمک می کن ، هر کس که دلسوز مردم است میداند جاهایی نیاز است کمک  می کند.

وزارت اطلاعات یک اَبَرمحموله قاچاق را کشف کرد

نایب‌رئیس اصل ۹۰ مجلس گفت:‌۱۴ هزار تن برنج و محموله دارو به ارزش ۱۹ میلیارد تومان که با ارز دولتی به کشور وارد شده بود، به صورت قاچاق معکوس در حال انتقال به پاکستان بود که توسط سربازان گمنام امام زمان کشف شد.امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: یک محموله ۱۴ هزار تنی برنج و همچنین محموله دارو به ارزش ۱۹ میلیارد تومان که با ارز دولتی به کشور وارد شده بود در حال قاچاق معکوس به کشور پاکستان بود که توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف شد.وی افزود: علاوه بر این تعداد زیادی دام از کشور پاکستان در حال انتقال به کشور بود که بدون انجام تشریفات گمرکی این انتقال انجام می‌شد که این محموله نیز توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف شده است.نایب رئیس اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ علاوه بر این یکی از خودروسازان اقدام به واردات کامل موتور هایما می‌کرده و آن را تحت عنوان قطعه به گمرک اظهار می‌کرده است. علاوه بر این فردی از گمرکات استان سیستان و بلوچستان اقدام به واردات بنز، سانتافه و خودروهایی از این قبیل می‌کرده و آن را به عنوان لوازم خانگی اظهار به گمرک می‌کرده است.خجسته خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر این فردی اقدام به قاچاق لوازم کریستال و بلور به کشور می‌کرده و به گمرک آن را شیشه خرده اظهار می‌کرده است که همه این موارد توسط سربازان گمنام امام زمان کشف و ضبط شده است و پرونده‌های مربوط به این محموله‌های قاچاق در کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی و تعیین تکلیف است.

دولت تیر خلاص را به خودکفایی گندم زد

وقتی محمود حجتی از تصمیم دولت برای واردات گندم گفت در حقیقت تیر خلاص را به خودکفایی گندم زد که امسال برای چهارمین بار می‌خواستیم جشن بگیریم.محمود حجتی  وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران زمانی که گفت «متأسفانه علی‌رغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم را از کشاورزان بخریم و برخی از کشاورزان گندم را به ما نفروختند» در حقیقت تیر خلاصی به خودکفایی گندم بود که با امیدواری می‌خواستیم امسال نیز برای چهارمین بار آنرا جشن بگیریم.کشور برای تامین نیاز داخل سالانه به 11 میلیون تن خرید دولتی نیاز دارد که میزان خرید امسال گندم از 8 میلیون تن فراتر نرفت و برای تامین این نیاز دولت باید 3 میلیون تن گندم را از کشورهایی بخواهد که ما را تحریم کرده‌اند و مانع می‌شوند که از کشورهای دیگر خریداری کنیم.خودکفایی گندم برای کشور به ویژه در شرایط تحریم که خود آقای حجتی در همین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اقرار کرد «بر خلاف ادعای آمریکا،‌ غذا و دارو را هم تحریم کرده‌اند» بسیار حیاتی است. آقای وزیر گفت:اگرچه می‌گویند غذا و دارو مشمول تحریم نیست، اما به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال پول و عملیات بانکی این دو قسمت حساس به نوعی دچار تحریم است.همه کشورها برای خودکفایی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی و راهبردی مانند گندم تلاش وافری دارند و با پرداخت یارانه‌های کلان می‌کوشند تا حدامکان این گونه محصولات را در داخل تولید کنند و نیازی به واردات نداشته باشند،‌ وابستگی در محصولات اساسی یعنی دست دراز کردن به بیگانگان و اگر این بیگانه دشمن دیرین تو باشد که سالها در پی تحریم وسنگ‌اندازی بوده شرایط پیچیده ترمی‌شود و شاید به همین دلیل بوده که امام راحل و مقام معظم رهبری بارهاو بارها که اگر جمع‌آوری شده آنها شایدبه اندازه یک کتاب باشد به خودکفایی محصولات کشاورزی بویژه گندم تاکید فرموده‌اند.اما چرا در حالی که انتظار جشن خودکفایی برای چهارمین سال متوالی را داشتیم به یکباره ورق برگشت و به وابستگی تبدیل شد؟واقعیت این است که زنگ هشدار برای تولید گندم از سال گذشته به صدا در آمده بود، زمانی که دولت نرخ خرید تضمینی گندم را بسیار پایین تر از انتظار کشاورزان تعیین کرد که پس از رفت‌وبرگشت‌های چندباره و بحث‌و بررسی در شورای اقتصاد از کیلویی 1700 تومان  فراتر نرفت این رقم آنقدر پایین بود که بارها کشاورزان به آن اعتراض کردند و کارشناسان نیز بر این کاهش نرخ صحه گذاشتند، اما از بخت بلند دولت، زمانی که نرخ‌های تضمینی اعلام شد کشاورزان گندم را کاشته بودندو گرنه انتظار بر این بود که سطح کشت گندم کاهش بیشتری داشته باشد.در همین اثنا دلالی و احتکار کارخانه های آرد،قاچاق

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha