شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی

حوزه/معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اینکه پژوهش دارای دو جنبه عمومی و اختصاصی است، بیان داشت: باید بتوانیم که فرایند پژوهش را برای طلاب و پژوهشگران آسان و سهل نماییم تا خدایی نکرده در این راه دچار بی انگیزگی و یا دلزدگی نشوند.

حجت الاسلام محمدرضا معصوم خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان اظهار داشت: مقوله مهم و تاثیرگذار پژوهش باید از ابتدا در فرایند تحصیلی طلاب طراحی و نهادینه شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار با اشاره به اینکه باید بتوانیم پژوهش را به شیوه آسان به طلاب انتقال دهیم، گفت: اگر بتوانیم به صورت تخصصی مسئله پژوهش و تحقیق را برای طلاب باز کنیم، بی گمان در حوزه و مدرسه علمیه، طلابی با رویکرد پژوهشی خواهیم داشت.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان در ادامه تاکید کرد: برای انجام پژوهش فکر بالنده، جرأت و شهامت برای ورود به میدان عمل و از همه مهمتر برخورداری از دانش و اطلاعات لازم و تمرین و ممارست یکی از ملزولات اصلی می باشد.

حجت الاسلام معصوم خانی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما باید به سوی آموزشِ پژوهش ‌محورِ تربیت‌ مدار گام بردارد، گفت: آموزش برای آموزش و پژوهش برای پژوهش انجام نگیرد، بلکه هر پژوهشی برای آموزش و آموزش برای پژوهش باشد و روح حاکم در همه اینها اخلاق و تهذیب باشد، می‌توان امید داشت که در آینده نزدیک شاهد تربیت طلاب توانمند در عرصه آموزشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی با رویکرد پژوهشی خواهیم بود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار اظهار داشت: لذا همواره حوزه های علمیه به دنبال پیدا کردن طلابی هوشمند و با پشتکار برای انجام امور پژوهشی هستند.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه پژوهش دارای دو جنبه عمومی و اختصاصی است، بیان داشت: باید بتوانیم که فرایند پژوهش را برای طلاب و پژوهشگران آسان و سهل نماییم تا خدایی نکرده در این راه دچار بی انگیزگی و یا دلزدگی نشوند.

حجت الاسلام معصوم خانی در ادامه با اشاره به اینکه هر پژوهشی برای خود دارای ویژگی هایی است، گفت: در واقع هدف هر پژوهشی ممکن است بنیادی، توسعه‌ای یا کاربردی باشد. البته هر پژوهشی باید از نظر محتوا، ساختار و شکل نیز از استاندارد لازم و همچنین هم ‌راستایی با نیازها برخوردار باشد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه کار پژوهشی باید هدفمند باشد، تاکید کرد: پژوهش‌ها باید مسئله ‌محور، ساختارمند و هدفمند باشند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار اظهار داشت: در این میان چیزی که باید همیشه توجه داشته باشیم که توسط پژوهش گران به دست فراموشی سپرده نشود، نگاه حاشیه ای نداشتن به تحقیق و پژوهش است، لذا باید بسترهایی را ایجاد کنیم که مسئله پژوهش به یک دغدغه علمی طلاب و دیگر دانش ورزان تبدیل شود.

حجت الاسلام معصوم خانی در ادامه بیان کرد: آن زمان که پژوهش در حوزه‌های علمیه به بلوغ و کمال لازم برسد، در آن صورت تشکل ‌های پژوهشی گسترش می‌یابد.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: بی گمان تحقیق همیشه از جایی آغاز می‌شود که دیگران به آنجا رسیده‌اند، نه تکرار مکررات و موازی ‌کاری یا خدای ناکرده انتحال و ترک امانت‌داری! باید هر نوشته‌ای افزون بر مستند بودن از استقلال ساختاری نوین که خاصه هر محقق می باشد، برخوردار باشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بی شک پیش از اینکه طلبه‌ ای محقق شود باید پیش‌ نیاز آن که تسلط کامل اساتید به دانش و مهارت پژوهشی است، مهیا باشد؛ یعنی قبل از طلاب، اساتید از دانش و روش تحقیق و مهارت‌های پژوهشی و نحوه بهره‌گیری از منابع، نرم‌افزارها و ابزار پژوهشی برخوردار باشند.

حجت الاسلام معصوم خانی در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت: با انجام پژوهش، هر طلبه ای علم و دانش خود را تعمیق و آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین معصوم خانی IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    جهت آشنایی