پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر سیدعلی طاهری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه صدیقه فاطمه(س) این شهر گفت: طلبه نباید به بهانه درس از امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی غافل باشد و یا به بهانه رسیدگی به جامعه و آشنایی با مسائل روز از درس غفلت کند، بلکه باید هر دو را توأمان دنبال کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام سید علی طاهری، در جمع کارکنان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه (س) گرگان گفت: توجه به حدیث معروف «عنوان بصری» از امام صادق (علیه السلام) که در کتاب «الفرید» شهید ثانی تحت عنوان آداب تعلیم و تعلم در اسلام وارد شده است، برای حرکت در مسیر تعالی اخلاق و تقرب به خدا بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اساتید اخلاق و عرفان به شاگردان خود توصیه می کردند که برای بهتر عمل کردن به این حدیث، آن را یادداشت کرده و هفته ای چند بار آن را مطالعه نمایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با اشاره به این که راوی این حدیث «عنوان بصری» هم عصر امام صادق (علیه السلام) و از شاگردان مالک بن انس یکی از رؤسای مذاهب اربعه اهل سنت است، افزود: عنوان بصری پس از سال ها شاگردی نزد مالک با امام صادق(علیه السلام)  آشنا می شود و از حضرت می خواهد که شاگرد خاص ایشان شود امام صادق (علیه السلام) برای بار اول درخواست وی را رد می کند و می فرماید؛ دستگاه خلافت مرا تعقیب می کند و برایت خطرناک می شود.

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: امام با این پاسخ قصد داشتند میزان اشتیاق شاگرد خاص بودن را محک بزند لذا «عنوان بصری» پس از این به مسجد النبی رفت و با دو رکعت نماز از خداوند خواست که قلب  امام صادق (علیه السلام) را نسبت به او نرم کند.

وی با اشاره به آیه «واستعینوا بالصبر و الصلوة» افزود: معنای عمومی کمک گرفتن از نماز، دعای بعد از نماز و خواستن حاجات مهم در سجده و نماز است اما از این روایات و اتفاقات مشابه استنباط می شود که برای حاجات مهم و خاص باید از نماز کمک گرفت.

موسس مدرسه علمیه صدیقه فاطمه(س) گرگان در ادامه حدیث عنوان کرد: امام صادق (علیه السلام) علم را به دو دسته تقسیم می فرمایند؛ دسته اول علمی که در مدارس، دانشگاه و مکاتب امروز تدریس می شود اما علم واقعی و علمی که «عنوان بصری» به دنبال آن است، نوری هست که خداوند آن را در قلب کسی که می خواهد  او را هدایت کند، قرار می دهد.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که امام صادق (علیه السلام) راه رسیدن به نور علم را در گرو انجام سه عمل معرفی می کنند، عنوان کرد: در مرحله اول باید حقیقت بندگی خدا را در وجود خود طلب کرد و با عمل به علم در پی طلب علم بود و از خداوند فهم این علم را خواست.

وی به توصیه آیت الله بهجت در مسیر سیر و سلوک اشاره کرد و گفت: حضرت به شاگردان خود توصیه می کردند به چیزهایی که علم دارید، عمل کنید زیرا دلیل اصلی محرومیت ما از رشد معنوی، عمل نکردن به علم، دانش و دانستنی های ما است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با اشاره به اهمیت آشنایی به مسائل روز، تصریح کرد: طلبه نباید به بهانه درس از امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی غافل باشد و یا به بهانه رسیدگی به جامعه و آشنایی با مسائل روز از درس غفلت کند، بلکه باید هر دو را توأمان دنبال کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha