جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت اله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، تعامل مرکز ملی آمار و حوزه علمیه را دارای منافعی ملی و فراملی دانست.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار با رئیس مرکز ملی آمار در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری دهه آخر صفر، گفت: تمام زندگی و آینده و برنامه های ما به آمار و تحلیل و برنامه ریزی صحیح مبتنی است؛ حوزه علمیه نیز در زمینه فهم و تحلیل و بهره برداری و گفتمان سازی در این عرصه نقش مهمی دارد.

مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: قم، شهری اثرگذار در عرصه فرهنگی و جبهه مقاومت و دنیا است؛ به همین جهت، گزارش جامعی در زمینه قم در دایره آمار و ارقام باید تهیه شود؛ زیرا جایگاه قم در سطح جهان بسیار ویژه است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: قم دارای یک بخش دانشگاهی با 70 هزار دانشجو و مراکز مختلف علمی است؛ در بعد حوزوی نیز قم دارای 100 هزار طلبه است که این تعداد دارای ویژگی های خاصی هستند؛ این 100 هزار نفر نمونه ای از تمام ایران هستند و از هیچ شهر و روستایی نیست که در قم دارای طلبه نباشند؛ همچنین نمایندگان طلبه 100 کشور جهان نیز در قم تحصیل می کنند.

وی با اشاره به افراد شاخصی که در حوزه بین المللی در قم تحصیل کرده اند، گفت: اکثر جمعیت طلاب در قم، محصل هستند و 10 هزار نفر نیز تعداد مدرسین و تولید کنندگان علمی حوزوی است.

وی افزود: 150 تا 200 هزار فارغ التحصیل حوزوی نیز وجوددارد که در کشور و سطح جهان مشغول به فعالیت هستند؛ شهر قم علاوه بر آنچه پذیرایی می کند، مرکزیتی نیز نسبت به 2000 مجموعه در ایران است، یعنی دارای شعبی است که در قم فرماندهی می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: قم در درون خود یک جامعه 100 هزار نفری دارد و 200 هزار نفری که مرتبط با قم بوده اند و همچنین فرماندهی خاصی نیز در بیرون یعنی نسبت به قم و سطح کشور و جهان دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: بین 200 تا 300موسسه و مرکز و مدرسه علمی و آموزشی و پژوهشی در قم فعال است؛ بیش از 200 گرایش و مقطع در قلمروی علوم انسانی اسلامی با نگاه جدید در حوزه علمیه فعالیت دارند که چکیده فعالیت های حوزوی در 40 سال اخیر نیز گردآوری شده است.

وی گفت: آمار قم برای مرکز ملی آمار، بسیار مهم است؛ زیرا یک مجموعه آماری ملی و بین المللی است و به شکل کامل روی کلیت نظام نیز تاثیرگذار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: نکته دیگر آن است که در رویکرد جدید مدیریت حوزه، تاکید خاصی روی افق های بلند مدت و نگاه  آماری، ارقامی و حرکت برای پاسخگویی به نیازهایی که در جامعه وجود دارد داریم؛ در این رابطه دارای یک طرح آمایش هستیم؛ در این طرح، نیازهای علمی، فرهنگی در حوزه، رسالت های حوزه نسبت به امور مختلف در کشور در افق 1414مشخص می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: حوزه، زمانی به فلسفه اصلی خود باز می گردد که به  حوزه اجتماعی ورودی جدی داشته باشد و به همین دلیل هم به آمارهای خود نیاز داریم و هم به آمارهای مختلف اجتماعی و فرهنگی و جمعیتی؛ به همین دلیل ارتباط حوزه و مرکز ملی آمار تثبیت شده است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: حوزه می تواند در ترویج فهم آماری نقش آفرین باشد؛ جامعه نیز باید در زمینه آمار و ارایه اطلاعات و فهم آمار عملکرد بهتری داشته باشد و حوزه می تواند در ترویج این گفتمان نقش آفرین باشد.

وی گفت: حوزه و آمار، دو مقوله در هم تنیده هستند که می توانند خدمات ارزشمندی به یکدیگر ارایه دهند و ثمره این تعامل به کلیت کشور واصل خواهد شد؛ صحت و اتقان آمار و فهم آمار در سطح جامعه نیز بسیار مهم است؛ پیشرفت فناروری آماری نیز بسیار با اهمیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید بدانیم که در مدار یک تمدن غربی حرکت می کنیم که دارای دستاوردها و آسیب هایی است؛ در رویکرد انقلاب اسلامی و در عرصه بیانیه گام دوم و رویکرد تمدنی که در سند الگوی اسلامی ایرانی تشریح می شود، رویکردهای جدیدی داریم که این رویکردها نیازمند شاخص است که به مبنای آماری مبدل می شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: می توانیم در آینده نظام شامل بر گفتمان ملی و اسلامی خود داشته باشیم و در این میسر می توانیم با مرکز ملی آمار تعامل داشته باشیم؛ فعال تر شدن کارگروه مشترک حوزه و مرکز آمار می تواند آثار مهمی در این حوزه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha