پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عباس عربیان-مدیر حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: معنای وقف بسیار وسیع است و می توان از آن برداشت های متنوعی داشت ولی در کل باید این سنت را شیوه ای حسنه برای ارتقا و رشد اقتصادی و حتی اجتماعی عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان حجت الاسلام و المسلمین عباس عربیان صبح امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف در جمع معاونین و اساتید حوزه علمیه استان کردستان وقف اظهار داشت: سنت وقف، سنتی عام و جهانی بوده است که از ابتدای زندگی بشری جاری بوده است، ولی با اسلام به آن نظام، قاعده و قانون خاصی بخشید.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه علما از وقف تعاریف بسیار مختلفی دارند، تاکید کرد: معنای وقف بسیار وسیع است و می توان از آن برداشت های متنوعی داشت ولی در کل باید این سنت را شیوه ای حسنه برای ارتقا و رشد اقتصادی و حتی اجتماع عنوان کرد.

 استاد حوزه تصریح کرد: مرحوم محقق حلی در شرایع می نویسد: «وقف عقدی است که ثمره آن حبس اصل و تسبیل منافع است (تسبیل منافع یعنی صرف کردن مال در جهتی که واقف تعیین کرده است)».

حجت الاسلام والمسلمین عربیان در ادامه سخنان خود افزود: همچنین شیخ طوسی در کتاب «مبسوط»  می گوید تسبیل یعنی در راه خدا قرار دادن، و دلیلشان این سخن نبی اکرم صلی الله علیه وآله است که فرمود: «حبس الاصل و سبل المنفعة » یعنی اصل را حبس کن و منافعش را در راه خدا آزاد نما».

وی با اشاره به اینکه وقف در مذاهب اسلامی از تنوع تعاریف برخوردار است، بیان داشت: علما و فقهای هر مذهب اسلامی وقف را آن گونه تعریف کرده اند که بیانگر دیدگاه آنان نسبت به مالکیت وقف باشد. برخی از مذاهب اسلامی سنت وقف را جایز و مستحب دانسته اند و مذاهبی دیگر این سنت را برای جامعه دینی و اسلامی امری واجب و ضروری عنوان کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان گفت: به طور مثال علمای مذهب شافعی درباره سنت حسنه وقف می گویند: «وقف عبارتست از حبس مال که انتفاع از آن با بقای عین مال ممکن باشد. وقف در اصل مال ممنوع و مقطوع می گردد و منافع وقف به قصد قربت هزینه می شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: با وجود تنوع در تعاریف وقف در مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان، وقف امری پسنده ای و عام المنفعه می باشد و در هر جامعه ای از وقف اهدای دنبال می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عربیان به این اهداف اشاره کرد و بیان کرد: احیای سنت حسنه وقف به سود مصالح عمومی جامعه اسلامی می باشد و واقف می تواند وقف خود را در موارد مختلف بکار ببرد.

مدیر حوزه علمیه استان کردستان تصریح کرد: مهمترین نیات وقف را می توان در بخش هایی همانند تعلیم و تعلم رایگان،تهیه آب و آبیاری اراضی کشاورزی،تاسیس کاروانسراها در مسیر کاروانها و قافله ها، معالجه و درمان بیماران، کمک به زوار و مسافران، همدردی با فقرا و مستمندان و... تقسیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عربیان در ادامه با اشاره به اینکه وقف اقسام مختلفی دارد، عنوان کرد: وقف به دو بخش وقف عام و وقف خاص تقسیم می شود. وقف عام وقفی است که مخصوص دسته و طبقه خاص نیست مانند وقف بر فقراء، روضه خوانی و اطعام، وقف بر طلاب علوم دینی و مساجد و وقف خاص، وقفی است که مخصوص دسته ای خاص باشد مانند وقف بر اولاد و ذریه شخص و ...

مدیر حوزه علمیه استان کردستان در پایان به ارکان مهم وقف اشاره کرد و بیان داشت: برای هر موقوفه ۴ رکن اساسی در دین مبین اسلام مورد نظر گرفته شده است که این ارکان شامل: صیغه وقف، موقوف (مال به وقف داده شده)،واقف، موقوف علیه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha