جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید علی علامه

حجت الاسلام علامه با بیان این که وقف مشارکتی می تواند انگیزه افراد جامعه را در زمینه وقف بالا ببرد، گفت: یکی از اقداماتی که می توان در زمینه گسترش وقف انجام داد تربیت مشاوران وقف است و با این اقدام شاهد آگاهی و حضور مردم در عرصه وقف خواهیم بود.

حجت الاسلام سید علی علامه مدیر آستان شیخ صدوق شهر ری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در تهران با اشاره به نقش روحانیون در توسعه فرهنگ وقف، اظهار داشت: روحانیون و ائمه جمعه و جماعات می توانند یکی از ارکان وقف باشند و این مسئله را می توان در طول تاریخ اسلام مشاهده کرد و در واقع روحانیون علاوه بر اینکه یاوران دین الهی هستند، می توانند یاوران وقف نیز باشند.

مدیر بقعه شیخ صدوق افزود: انتظاری که از روحانیون می رود این است که در خصوص وقف در مواقع مناسبتی و در مجالس دینی و مذهبی به جایگاه و اهمیت والای وقف بپردازند.

 ویبا بیان کارکردهای وقف در سطح جامعه اظهار داشت: یکی از کارکردهای وقف برگزاری مجالس روضه خوانی، خیرات، ایجاد راه ها وپل های عبوری مردم نواحی مختلف و ساخت بیمارستان برای افراد بی بضاعت و ایتامی که در سطح جامعه هستند در نظر گرفته شده است.

وی در مورد رابطه وقف و شعار اقتصاد مقامتی که از سوی رهبر انقلاب بیان شده است، تاکید کرد: اگر در مورد وقف با جدیت عمل شود که الحمدالله اقدامات قابل توجهی هم در این زمینه صورت گرفته است و نباید هم فقط به این اقدامات بسنده کرد بلکه می توان وقف را در راستای فرمایش رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقامتی، سوق داد تا کشور در زمینه رونق اقتصادی شکوفا شود.

حجت الاسلام علامه افزود: درحال حاضر کشور در شرایط تحریم اقتصادی است و این وقف می تواند به کمک جامعه اسلامی بیاید و افراد واقف می توانند با ایحاد اشتغال، در زمینه اقتصادی به جامعه مسلمین کمک کنندوی ادامه داد: یکی از کارکردهای وقف در مورد آزاد کردن زندانیانی است که دین مالی دارند و ممکن است خانواده این افراد دچار مشکلات معیشتی و فرهنگی نیز شوند لذا وقف هم به رهایی این افراد و هم به خانوده این افراد کمک کند.

مدیر آستان شیخ صدوق با اشاره به خدمات اجتماعی آستان شیخ صدوق، گفت: در حال حاضر اطعام فقراء و ایتام در این آستان شیخ صدوق در نظر گرفته شده است و تقریبا ۳ الی ۴ شب فقراء در این بقعه مورد پذیرایی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: اول مهر امسال کمک رسانی به خانواده های بی بضاعت و کم توان مالی که توان خرید لوازم مدسه را نداشتند و واقفان و مجموعه آستان با تهیه لوازم التحریر و کیف مدرسه به کمک این عزیزان شتافتند.   علامه در مورد: حجت السلام و المسلمین علامه در مورد گسترش فرهنگ وقف اظهار داشت: یکی از فعالیت هایی که می توان در این زمینه انجام داد برگزاری همایش هایی است مانند همایش یاوران وقف که هفته گذشته در این بقعه برگزار شد که الحمدالله حضور روحانیون و ائمه جماعات استان تهران قابل توجه بود و همه باید بدانند که روحانیت در زمینه وقف جدی بوده خواهد بود.

حجت الاسلام علامه افزود:  باید در جمع آوری موقوفات سعی و تلاش بیشتری انجام داد و از همه مهمتر موقوفات را باید در مسیر درست صرف کرد تا منافع آن به نفع جامعه هدف رهنمون شود.

وی در پاسخ به این که در زمینه اطللاع رسانی وقف در جامعه چه اقداماتی انجام داد توضیح داد: باید در مورد وقف اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد و یکی از اهداف همایش یاوران وقف همین است که توسط همین روحانیون این حسنه جاریه به مردم معرفی و تبلیغ شود.

حجت الاسلام علامه در پایان خاططرنشان کرد: یکی از اقداماتی که می توان در زمینه گسترش وقف انجام دادتربیت مشاوران وقف است. مردم خیلی دوست دارند کار خیرانجام بدهند ولی بعضا نمی دانند که چه اقدامی باید انجام دهند و این در درجه اول وظیفه روحانیت است و از دیگر اقدامات ما ایجاد وقف مشارکتی است که افراد با وسع خودشان در این سنت نبوی شرکت می کنند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha