جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان تاکید کردند: تظاهرات باید به صورت مسالمت آمیز برگزار شود و دولت باید برای کسب اعتماد مردم سریعتر برای اجرای طرح اصلاحات اقتصادی وارد عمل شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»،خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه، تظاهرات مردمی لبنان را محور سخنان خود قرار داده و تاکید کردند: تظاهرات باید به صورت مسالمت آمیز برگزار شود و دولت باید برای کسب اعتماد مردم سریعتر برای اجرای طرح اصلاحات اقتصادی وارد عمل شود.

سید فضل الله: اجازه سوء استفاده از تظاهرات را ندهید

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه نماز جمعه گفت: تظاهرات مردم لبنان نشان دهنده درد آنان و عدم توانایی در تحمل مالیات بیشتر است.

وی افزود: این تظاهرات فریادی علیه قدرت های سیاسی است که به فساد، هدر دادن، قرارداد های مشکوک، دلال بازی و غارت اموال عمومی اعتیاد دارند.

سید فضل الله تصریح کرد: این جنبش مردمی با وحدت، درستی مطالبات و دوری از وابستگی به قدرت های سیاسی توانسته تغییراتی در اوضاع سیاسی بدهد به گونه ای که دولت مجبور به عقب نشینی از مالیات های جدید شد و طرح اصلاحات اقتصادی را ارائه بدهد.

امام جمعه بیروت بر همبستگی با معترضان تاکید کرد و از دولت لبنان خواست به خواسته های مردم گوش بدهد و گام هایی جدّی در راستای پاسخگویی به آنان بردارد تا مردم احساس کنند که دولت در تصمیم خود جدّی است.

سید فضل الله هشدار داد: نباید اجازه داد از این تظاهرات در جهت تسویه حساب های سیاسی و حزبی یا درگیری داخلی یا برنامه های خارجی سوء استفاده شود.

شیخ دعموش: اولین گام دولت در مرحله بعدی بازگرداندن اعتماد مردم است

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه  اشاره کرد: حضور گسترده طوایف، مذاهب، مناطق و اقشار مختلف در تظاهرت بیانگر این است که لبنانی ها دیگر تحمل این اوضاع اجتماعی و معیشتی را ندارند.

وی افزود: این حق مردم است که تظاهرات و تجمع کنند و از درد ها، رنج ها و مطالبات خود بگویند، امّا هیچ کس حق ندارد در کشور آشوب به پا کند، راه ها را ببندد و زندگی مردم را تعطیل کند؛ چرا که تظاهرات به معنی آشوب و تعطیلی نیست، لذا ارتش و نیرو های امنیتی باید راه ها را باز کنند.

شیخ دعموش بر ضرورت از سر گیری زندگی در کشور از طریق بازگشایی راه ها، مدارس، دانشگاه ها و بانک ها تاکید کرد و گفت: جنبش مردمی تاکنون توانسته به دولت فشار بیاورد و دستاورد هایی کسب کند که از جمله آن ها طرح اصلاحات اقتصادی دولت است.

عضو ارشد حزب الله با بیان اینکه می ترسیم این دستاورد ها در پیچ و خم های سیاست از دست برود، نسبت به سوء استفاده از تظاهرات برای تسویه حساب های شخصی هشدار داد.

شیخ دعموش اولین گام دولت در مرحله آینده را تلاش برای بازگرداندن اعتمادی دانست که میان نظام سلطه و مردم از بین رفته است.    

شیخ یاسین: برای اجرای اصلاحات تا آغاز سال جدید میلادی فرصت بدهید

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور در خطبه نماز جمعه با بیان اینکه مسئولین باید تمامی اموال به غارت رفته کشور را بازگردانند، آن را نشانه صداقت واقعی مسئولین در عمل به وعده ها دانست.

وی از معترضان واقعی خواست تظاهرات را به صورت مسالمت آمیز برگزار کنند و از حساسیت های حزبی و طایفه ای دوری کنند و نسبت به نفوذی هایی که برای منافع شخصی یا حزبی یا سیاسی تلاش می کنند، هشدار داد.

شیخ یاسین اشاره کرد: رژیم صهیونیستی از اوضاع کنونی لبنان سوء استفاده کرده و اقدام به تکمیل دیوار منطقه ای که در مرز و الحاق آن به این رژیم کرده است و این اقدام به هیچ اعتراضی رو به رو نشده است، لذا نباید پرداختن به امور داخلی، ما ار از وظایف خارجی بازدارد.

رئیس نشست علمای صور از ملت لبنان خواست تا آغاز سال جدید میلادی به دولت فرصت بدهد تا طرح اصلاحات اقتصادی را اجرا کند و اگر تا آن زمان هیچ تلاشی دیده نشد، همگی وارد میدان شوند و مراکز و مسئولین را محاصره کنند.

شیخ حمود: باید مراقب باشیم سازمان های اطلاعاتی تظاهرات را به مقابله با مقاومت نکشانند

شیخ ماهر حمود از روحانیون اهل سنت لبنان و رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در خطبه نماز جمعه با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در واقعیت بودن حضور جمعیت گسترده و متنوع در تظاهرات شک کند، گفت: اینان برای فریاد زدن بر سر مسئولین آمده اند و باید به خواسته های آنان احترام گذاشت.

وی با اشاره به اینکه باید اقدامات فوری در این خصوص انجام گیرد و ابتدا اموالی که از کشور به غارت رفته به لبنان بازگردد و دوم اینکه تغییر جزئی یا کلی فوری در دولت صورت گیرد و برخی وزیران برکنار شوند.

شیخ حمود ادامه داد: سوم باید نقش دادگاه ها فعال شود و به مردم اثبات گردد که هیچ دخالتی در دستگاه قضا و جود ندارد و چهارم شفافیت مالی مسئولین کنونی و سابق مشخص و قانون "از کجا آوردی؟" اجرا شود.

رئیس اتحادیه علمای مقاومت با بیان اینکه احتمال سوء استفاده از تظاهرات توسط قدرت های داخلی و بین المللی وجود دارد، هشدار داد:  باید مراقب باشیم سازمان های اطلاعاتی تظاهرات را منحرف نکنند و به مقابله با مقاومت و طرفداران آن نکشانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha