جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم
حجت الاسلام والمسلمین اسکندری

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم بدترین دوران وقف را دوران رضاخان برشمرد و ابراز داشت: رضا خان متولیان و واقفان را مجبور می کرد تا زمین های موقفه را به نام دولت یا افراد مد نظر دولت انتقال دهد، که این امر در دوران فرزندش محمد رضا پهلوی با رویکردی دیگر ادامه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، مدیر کل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قم، امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(علیهم السلام) به فعالیت های اداره کل  اوقاف و امور خیریه در  دهه وقف اشاره نمود و خاطرنشان کرد: همواره قدردان آگاهی دهی و اطلاع رسانی اصحاب رسانه به آحاد جامعه و نقش آفرینی در این مسیر هستیم.

وی با بیان این که دهه وقف فرصت خوبی را برای آشنایی مردم به مقوله وقف ایجاد نموده است، اظهار داشت: دهه وقت فرصتی است برای زمینه سازی ترویج وقف است؛ وقف حرکتی انسانی و الهی و مربوط به احاد جامعه اسلامی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: وقف همچون طنابی است که یک سر آن در دل واقف و سر دیگر ان به عرض الهی وصل بوده، این مهم ضمن الزام تقرب به ذات اقدس الهی متمسکین به موضوع وقف  را متنعم به معنویات می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با تأکید بر این که با توجه به تغییر و تحولات جامعه باید در اطلاع رسانی و آگاهی و برنامه ها، وقف ها را متناسب با نیاز روز دنبال نماییم، بیان کرد: انطباق وقف با نیازهای روز امر مهمی است که باید مورد توجه واقفان محترم قرار گیرد.

وی به برخی از محورهای موضوعی روز که نیازمند حضور واقفان است، اشاره نمود و اذعان داشت: عرصه علم و دانش از مهمترین حوزه های نیازمند به ورود واقفان است؛ پشتیبانی های مردمی ماندگار که در قالب وقف به منصه ظهور می رسد، خیزش های علمی پویا را به سر منزل مقصود خواهد رساند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با تأکید بر این که فعالیت های فرهنگی که در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام پیگیری می شود، از مهمترین آثار خیرات و برکات خیرین و واقفین محترم است، خاطرنشان کرد: همه باید مردم را به سمت توجه به وقف های جدید و اهتمام به امر موقوفات سوق دهیم.

وی ارائه نوع خدمات موقوفات در عرصه های اجتماعی را از مهمترین بایسته های تحریک پذیری مردم به سمت وقف عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم مسئله وقف را از شکوفایی بیشتری برخوردار نموده، از سرمایه گذاری پایدار در حوزه وقف غافل نباشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به این که در ایام بزرگداشت وقف برنامه های متعددی برگزار خواهد شد، ضمن برگزاری همایش عمومی در ۱۳ آبان ماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، اظهار داشت: نمایشگاه ویژه به منظور ارائه گزارش در حوزه های فعالیتی برگزار و نشست های تخصصی برگزار خواهد شد.

وی برنامه غباروبی آستان امامزادگان و خدمت رسانی پزشکی به مشارکت پزشگان خیر اندیش در بقاع متبرکه را ازمهمترین برنامه های این دهه برشمرد و تصریح کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی و عزاداری در بقاع متبرک، و نیز برپایی زنگ وقف در مدارس با همکاری آموزش و پرورش از دیکر برنامه های این سازمان به شمار می رود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم افتتاح و کلنگ زنی برخی از پروژه ها در آستان مقدس امام زادگان را از دیگر برنامه های این دهه عنوان کرد و یادآور شد: دیدارهای مختلفی با مسئولین و شخصیت های استان برگزار و حرکتی مهم به سمت توجه دادن مردم به سمت نیازمندی های جدید داشته باشیم.

وی مشارکت سازمان اوقاف در طرح مهر تحصیلی و همکاری با کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی را از دیگر رویکردهای اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه و آماده سازی اقلام آموزشی برای فرزندان ایتام و نیازمندان دانست.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم بدترین دوران وقف را دوران رضاخان برشمرد و ابراز داشت: رضا خان متولیان و واقفان را مجبور می کرد تا زمین های موقفه را به نام دولت یا افراد مد نظر دولت انتقال دهد، که این امر در دوران فرزندش محمد رضا پهلوی با رویکردی دیگر ادامه پیدا کرد.

وی افزود: تلاش های متعددی برای احیای موقوفات صورت گرفته و توفیقات ارزشمندی دست یافته ایم، علی رغم این تلاش در برخی از موارد، مصادیقی مشاهده می شود که در عین اثبات وقفیت، با ممانعت ها و چالش هایی در عرصه احیای وقف روبرو هستیم که غالبا با تذکر نسبت به عواقب آن این موضوعات حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در پایان سخنان خود ضمن اشاره به طرح های عمرانی سازمان اوقاف و امور خیریه استان در دهه وقف، به فعالیت آستان امامزادگان قم به زائران ابا عبدالله الحسین علیه السلام در جوار بارگاه ملکوتی امامین عسکرین(علیهما السلام) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: فعالیت اربعینی آستان مقدس امامزادگان قم، امسال نسبت به سال گذشته چه از جهت روحی و معنوی و یا از منظر مسائل پشتیبانی از شرایط ویژه و بسیار خوبی برخوردار بوده، همه با عشق و علاقه آمده، در عین استقبال باشکوه جمعیت برای خدمت رسانی در مواکب اربعینی، عده معدودی برای خدمت رسانی به زائران سید الشهدا(علیه السلام) انتخاب شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha