سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دیدار مدیران اوقاف با امام جمعه همدان

امام جمعه همدان از وجود تصاویر بانوان بر روی سنگ قبرهای باغ بهشت همدان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، عصر امروز در دیدار با مدیر کل اوقاف همدان با اشاره به این که به صورت طبیعی ممکن است برخی از نهاد ها مورد نقد زیادی از طرف مردم قرار گیرند، اظهار کرد: عدم اطلاع رسانی درست و یا وجود نقد بر عملکرد آن دستگاه زمینه ساز به وجود آمدن این نقد ها است که در هر دو صورت نیازمند اقدام می باشیم.

وی با بیان اینکه مراجعات زیادی در خصوص وقف به دفتر مراجعه می کنند، ابراز داشت: از آن جایی که وقف به عنوان یک صدقه جاری است و انتهایی ندارد، ما نیازمند آن هستیم که اعتماد مردم را جلب کنیم و در کنار آن نیز نسل های آینده را نسبت به آن تشویق کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان مسئله وقف را دارای حساسیت بالایی عنوان کرد و گفت: مسئله وقف آنچنان دارای اهمیت است که از قدیم در کتب فقهی مسائل در زمینه وقف را با حساسیت بیشتری مطرح می کردند و این حاکی از حساسیت و دشواری کار افرادی است که در این حیطه خدمت می کنند.

وی یادآور شد: باید به یاد داشت زمانی که با عدم اعتماد از جانب مردم مواجه می شویم، اعتماد سازی از اصلی ترین وظایف ما خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به مشکلات موجود در استان همدان در زمینه وقف اشاره کرد و گفت: همان طور که می دانید نوع وقف باغ بهشت همدان وقف انتفاعی است که در آن تنها می توانیم هزینه های رایج را از مردم بگیریم، اما وجود برخی از قبرهایی که به قیمت های بالا فروخته می شود نشان از وجود یک اشکال بزرگ در این مکان دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر موضوعات مربوط به باغ بهشت همدان و وجود تصاویر بانوان بر روی برخی از سنگ قبرها است که در شان این مکان نیست و ثبت آیین نامه ای که این کار را ممنوع کند و یا حداقل عکس های استفاده شده عکسی محجبه ای باشد از ضرورت ها است.

امام جمعه همدان به درخواست های مردمی در زمینه تعیین تکلیف برخی از موقوفه ها اشاره کرد و یادآور شد: برخی از موقوفه ها در استان وجود دارد که سند آنها به صورت مشاع ثبت شده است و احتمال این که به صورت مشاع وقف شده باشد، بسیار کم است و این موضوع مجموعه هایی را درگیر خود کرده است.

وی تاکید کرد: وجود این موضوع نارضایتی هایی را در بین مردم ایجاد کرده است و این در شان وقف نیست که به طور مثال نسل امروز، نسل گذشته را مقصر عنوان کند و لذا هر چه زودتر باید نسبت به تعیین تکلیف این موقوفات اقدام شود.

وی وضعیت برخی از امام زاده ها و مساجد را نا مطلوب توصیف کردو گفت: وجود چنین اماکنی که وضعیت فعلی آن ها در شان آن مکان نیست صحیح نیست رسیدگی جدی مسئولان را طلب می کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که موضوع تبلیغ طلاب حوزه های علمیه موضوع دیگری است که نیازمند توجه مسئولان اوقاف است، اظهار داشت: وقف برای روضه امام حسین(ع) دارای معنای وسیعی است و در آن دست انسان باز است بنابراین در این گونه موارد باید با بررسی ببینیم که اثرات اجتماعی برگزاری یک روضه بیشتر است و یا اعزام ده نفر از مبلغان به مناطق مختلف برای تبلیغ و کار های فرهنگی؟

وی خطاب به مدیر کل اوقاف یادآور شد: تا زمانی که در استان نیازمند منابع هستیم، استفاده از آن در محل های دیگر صحیح نیست و می توان با گشاده دستی و با توسعه در مفاهیم فعالیت های دینی از آن در جایی دیگر برای احیا نام امام حسین(ع) استفاده کرد.

امام جمعه همدان، هفته وقف را فرصتی مناسب برای برقراری ارتباطی بیشتر با مردم دانست و گفت: این ایام زمانی مناسب است تا با مردم صحبت کنیم و بیان مشکلات موجود اقدامات انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha