پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های سفر به اندونزی در جمع طلاب و اساتید حوزه های علمیه المصطفی، خاتم النبیین و حوزه الصدیقة الزهرا در جاکارتا حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه از جاکارتا آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های سفر به اندونزی در جمع طلاب و اساتید حوزه های علمیه المصطفی، خاتم النبیین و حوزه الصدیقة  الزهرا در جاکارتا حضور یافت و سخنرانی کرد.

ایشان پس از تسلیت گفتن ایام عزاداری رحلت پیامبر و شهادت امام حسن  و امام رضا و رساندن سلام مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری به حوزه های علمیه و اساتید و طلاب اندونزی، گفت: طلاب اندونزی به عنوان طلابی کوشا و منظم و تلاشگر شناخته شده اند و همیشه برای آنها دعا می کنم و امیدوارم در آینده ، علمای عامل و موثر در سرنوشت کشور مهم اندونزی و عرصه های بین المللی باشند. و پس از آن از دولت و ملت مسلمان و علمای معتدل و رویکردهای منطقی و معقول و اعتدالی و اخلاقی این کشور تشکر می کنم.

وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر(ص)

مدیر حوزه های علمیه در محور اول سخنان خود به مناسبت رحلت پیامبر مکرم، به وظایف مسلمانان خصوصا شیعیان و طلاب اشاره کرد و گفت پیامبر مکرم اسلام بالاترین حقوق را بر همه انسان ها بعد از خداوند دارد و در منابع اسلامی بیش از ۲۰ وظیفه برای مسلمانان درباره پیامبر ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:

اول: شناخت و معرفت به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است که بعد از شناخت خداوند مهم ترین شناخت است.

وی افزود: شناخت پیامبر موضوعی مقول به تشکیک است و از شناخت زندگی شخصی تا سیره و تحلیل زندگی ایشان قابل توسعه است

دوم: محبت و مودت داشتن نسبت به پیامبر و اهل بیت پاکش که این وظیفه هم قابل تعمیق و توسیع است.

سوم : ایمان و التزام قلبی و اذعان نفسی که لازمه محبت و مودت و کشاندن ان به ساحت باورهای قلبی است

چهارم : اطاعت و تبعیت عملی که مربوط به جوانح و مجسد کردن شناخت و محبت و ایمان در زندگی است

 پنجم : رعایت احترام و تکریم پیامبر در حیات و ممات ایشان

ششم : زیارت پیامبر در حیات و ممات ایشان مبتنی بر ادامه حیات  برزخی پیامبر و اشراف و نظارت دایمی آن حضرت بر اعمال و حرکات و سکنات ما

هفتم : صلوات بر محمد و ال محمد که تاثیرات شگفت انگیزی بر زندگی مادی و معنوز ما دارد

هشتم : هماهنگ کردن و تطبیق شادی و غم خود با شادی و غم  پیامبر و اهل بیت

نهم و دهم : تلاش مستمر برای فهم درست  و تبیین معارف برای دیگران و اشاعه معارف اهل بیت برای همه مردم و بومی سازی آنها برای تنوع مخاطبان.

توصیه به طلاب

آیت الله اعرافی در محور دوم سخنان خود در این مراسم توصیه هایی را به طلاب بیان کرد و گفت: طلاب باید حوزه و تاریخ آن و مقاطع مهم حوزه‌ها را بشناسند، زیرا شناخت این تاریخ برای طلاب جوان هویت افرین است و پس از آن طلاب را به مباحثه توصیه کرد و گفت: حتما مباحثه کنید و از این سنت دیرینه بهره‌مند شوید و پیش مطالعه و حتی پیش مباحثه را نیز فراموش نکنید.

ایشان نقد و طرح سوال و اشکال گرفتن  از استاد و حضور با نشاط در عین احترام و همچنین تحقیق و مطالعه کتاب های تکمیل و رشد اخلاقی و تهذیبی به عنوان وجه ممیزه حوزه را از دیگر ویژگی های طلبه موفق دانست.

پیامبر معمار تمدنی بزرگ است

ایشان در محور سوم سخنان خود به تمدن آفرینی و جامعیت دین اشاره کرد و پیامبر را معمار یک تمدن بزرگ دانست و ضرورت امروز طلاب را برگشتن به رویکرد و فهم تمدنی معرفی کرد و گفت:  پیامبر در مدت نبوت خویش ، تمامی مناسبات زندگی را تغییر داد و با بهره گیری از علم و شجاعت و اخلاق پایه گذاری تمدن اسلامی را به انجام رساند و امروزه همان تلاش ها باید الگو و مبنای فعالیت همه مبلغان باشد. مسلمانان با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت و منابع طبیعی و انسانی و نقاط سوق الجیشی و ده‌ها ظرفیت و قابلیت می توانند به تمدن نوین اسلامی بیندیشند و انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه به دنبال این رویکرد تمدنی خواهند بود.

توصیه به نخبگان فرهنگی اندونزی

آیت الله اعرافی در ادامه توصیه هایی را به شرح زیر به نخبگان اندونزیایی ارائه کرد:

 اول : باید از فکر بلند و راهبردی و برنامه بلند مدت بهره مند بود

 دوم : فعالان فرهنگی باید قصد و انگیزه خالص داشته باشند وگرنه کارها نتیجه بخش نخواهد شد

 باید از امامان بیاموزیم که لحظه ای به فکر خودمان نباشیم و همیشه خودمان را وقف اسلام کنیم

سوم : وحدت و انسجام در عین تقسیم کار و نظم و سازماندهی باید سرلوحه باشد

چهارم : توجه به نسل جوان و کودکان و تربیت نسل جدید برای خدمت هر چه بیشتر از اولویت هاست

پنجم: ارتباط با توده های مردم و جدا نشدن از واقعیت های زندگی مردم امری ضروری است

ششم : توجه به مصالح دنیای اسلامی و نگاه امت اسلامی بسیار ضروری است

هفتم : حفظ و مراعات مصالح هر کشور و همکاری با دولت ها و حفظ وحدت کشورها و صیانت از زبان و فرهنگ کشورها و پرهیز از اختلاف افکنی

 هشتم : مبلغان خود باید دائما رشد کنند و با کاروان علم همراهی کنند

نهم : ضرورت پایه ریزی نهادهای رسمی و علمی فرهنگی و شفاف و دارای برنامه

دهم : ضرورت تقویت ابعاد اقتصادی موسسات در عین سلامت اقتصادی و توجه به اقتصاد تبلیغ و تقویت ارتباط با نهادها و کشورهای دیگر

ایشان در پایان از همه کنشگران و فعالان فرهنگی اندونزی که بدون افراط‌گرایی فضایی آرام و اعتدالی را فراهم کرده اند تشکر کردند و از مسئولان و دولت مردانی که زمینه فعالیت های علمی و فراهنگی  سالم را فراهم کرده اند قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha