سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 869407
۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
وقف

حوزه/ در حال حاضر رسانه های جمعی، نقش مهم و بی بدیلی در زمینه هدایت و جهت دهی به افکار عمومی دارند که افزایش مشارکت های مردمی در عرصه های گوناگون همچون ترویج فرهنگ وقف در جامعه از آن جمله است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وقف به عنوان یک سنت اسلامی که در آن فرد، منفعت بخشی از اموال خود را به امور عام المنفعه اختصاص می دهد، به شدت مورد تأکید پیشوایان دینی ما بوده ، ضمن آن که اجرای آن دستاوردها و برکات مختلفی از بُعد فردی و اجتماعی به همراه داشته و دارد و دهه وقف، بی شک فرصت مغتنمی است تا بار دیگر بر اهمیت این مساله تأکید کنیم.

فرهنگ سازی به منظور ترویج وقف در جامعه از جمله مهم ترین بایسته هایی است که به خصوص در زمانه ی کنونی، نقش رسانه های جمعی و همچنین فضای مجازی در تحقق این مهم بسیار کلیدی است.

مسلم است که در حال حاضر رسانه ها به معنای عام کلمه، نقش مهم و بی بدیلی در عرصه هدایت و جهت دهی به افکار عمومی دارند که افزایش مشارکت های مردمی در زمینه های گوناگون از آن جمله است.

به دیگر سخن، رسانه های جمعی در نهادینه نمودن مولفه های مختلف، نقش مهمی بر عهده دارند که موضوع وقف به عنوان یک مؤلفه فرهنگ دینی، از این دست است.

در خصوص کارکردهای متنوع رسانه در چنین اموری، باید به نکاتی چند توجه داشت از جمله این که؛

۱-در فرآیند اطلاع رسانی و تبلیغات برای وقف، نباید مخاطبان را صرفاً محدود به قشر خاص یا محدوده سنی مشخصی کرد، چرا که اگر بخواهیم در زمینه فرهنگ سازی برای وقف، سرمایه گذاری فرهنگی بلندمدت را هدف قرار دهیم، می بایست گستره ی مخاطبان تبلیغات خود را وسیع بدانیم و برای مصادیق وقف به ویژه با توجه به اقتضائات و نیازهای روز، تنوع قائل شویم.

۲- از سویی باید دانست که فعالیت همه جانبه کلیه دستگاه های مرتبط، لازمه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف در سطح جامعه است و البته در این باره رسانه ها یک حلقه واسط میان مردم و مسئولان و نخبگان هستند که اگر به درستی به وظایف خود عمل کنند، بر کمیت و کیفیت موقوفات بر اساس نیازهای روز جامعه افزوده خواهد شد.

البته همان طور که متذکر شدیم همه نهادها و ارگان ها باید در این باره، با یکدیگر تعامل هدفمند داشته باشند و در این بیان، نهادهای علمی و گفتمان سازی چون حوزه و دانشگاه و نیز آموزش و پرورش نقش مهمی دارند، چه آن که این ها پشتوانه های علمی و فکری برای رسانه در امر تبلیغ و فرهنگ سازی به شمار می روند.

۳- تنوع در برنامه های تبلیغی، یکی دیگر از نکات بسیار مهم در این خصوص است؛ به این معنا که امروزه با توسعه رسانه ها و شبکه های تبلیغی، تنها تبلیغاتی موفق به نفوذ و مقبولیت در بین مخاطبان است که حاوی جذابیت های رسانه ای باشد و به ویژه این که در عرصه ها و قالب های متنوعی از جمله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ارائه گردند.

از سویی در همین رابطه باید توجه داشت که تبلیغات غیرمستقیم از جمله در قالب برنامه های نمایشی همچون تولید و نمایش فیلم و سریال می تواند در امر ترویج فرهنگ وقف و علاقه مند کردن آحاد ملت به این سمت و سو، بسیار تأثیرگذار باشد.

۴- بی تردید یکی از عوامل مهمی که می تواند زمینه ساز ترغیب خیرین به وقف اموالشان گردد، جلب اعتماد آن ها به حُسن انجام کار در این مورد است؛ این که از اموال موقوفی به درستی و به شایستگی و در مسیر نیت و خواسته واقفان بهره برداری شود؛ در واقع اصل مهم در این باره ، ناظر به اصل اقناع سازی است که اگر به این مسأله توجه ویژه ای شود در باورپذیری پیام انتقالی رسانه به مخاطب بسیار اثرگذار خواهد بود.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha