پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانم دکتر علی اوسط
علی اوسط

حوزه/ استاد حوزه با بیان اینکه حق پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آنطور که باید ادا نمیشود بیان کرد:‌ تاسی به خُلق عظیم آن بزرگوار در مدارای با مردم بزرگترین درس اخلاقی از زندگی ایشان است که همه به ویژه مبلغان باید سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم علی اوسط در گفتگویی با اشاره به مکارم اخلاقی پیامبراکرم(ص) بیان کرد: پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ویژگی های بسیاری داشتند که از مهمترین آنها می توان به صبر، امانتداری، پاکدامنی، عفت و حیا، وقار، بندگی خدای تبارک و تعالی و مهربانی و عطوفت با تمام مخلوقات خداوند اشاره کرد.

وی برجسته ترین خصوصیت اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه و آله) را خُلق عظیم ایشان دانست و افزود: خداوند در قرآن فرموده اند که علت جذب مردم به اسلام، اخلاق والای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و نرم بودن ایشان است و تاکید می کنند که اگر قلب تو سخت بود و با مردم عطوفت نداشتی از گِرد تو پراکنده میشدند که این بزرگترین درسی است که همه ما باید از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) بگیریم.

استاد حوزه ادامه داد: در قرآن کریم حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به عنوان اسوه و الگو معرفی شده اند و به ما دستور داده شده که به ایشان اقتدا کنیم.

پیامبر(ص) کامل کننده مکارم اخلاق

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز در خصوص اخلاق خویش فرموده اند که « من مبعوث شده ام تا مکارم اخلاق را کامل کنم».

خانم علی اوسط بیان کرد:‌ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نه تنها اخلاق و اصول اخلاقی که در فطرت انسان است را یادآوری کردند بلکه مکارم اخلاق یعنی بالاترین سطح اخلاقیات را نیز تذکر دادند و خود الگوی عملی برای همه مردم بودند که این بزرگترین افتخار برای ما مسلمانان است.

وی با بیان اینکه زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به ابعاد مختلفی تقسیم می شود، افزود: بعد اول زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) خلقت نوریه ایشان قبل از آفرینش سایر موجودات است که در روایات اعم از روایات شیعه و عامه به آن اشاره شده است.

استاد حوزه در خصوص بعد دوم زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) تصریح کرد:‌ قرار گرفتن ایشان در صلب پدر بزرگوارشان عبدالله و داستان طمع شیطان برای از بین بردن نور وجودشان و حفظ و مراقبت خداوند از ایشان، بعد دیگر زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است.

سیراب شدن پیامبر(ص) از محبت مادر در کودکی

وی بیان کرد: بعد سوم زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) ورود به رحم پاک مادر بزرگوار و دوران بارداری و حمل ایشان و مراقبت های ویژه آن بانو است و بعد چهارم ورود به عالَم دنیا و پرورش در دامان مادر و سپس دوران شیر خوارگی و انس با مادر و سیراب شدن از محبت ایشان است که دوران کوتاهی نیز در دامان دایه خود( حلیمه سعدیه) بودند.

خانم علی اوسط گفت: بعد پنجم زندگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از دست دادن مادر و شروع دوران محنت و تالم روحی و تربیت در دامان پدر بزرگ و بهره مند شدن از هدایت ها و حمایت های ایشان و بعد ششم از دست دادن پدر بزرگ و تحت حمایت عمو قرار گرفتن تا دوران جوانی است.

وی اظهار داشت: بعد هفتم زندگی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) آشنایی با بانوی بزرگوار حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و تجارت برای ایشان و سپس ازدواج با آن بزرگوار، بعد هشتم عبادات، تفکر و خلوت های ایشان خارج از مکه و مناجات ها و خلوت هایشان با خدای یگانه، فاصله گرفتن از جامعه مشرک و ناپاک مکه و همراهی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و علی ابن ابیطالب(علیه السلام) بود که از شش سالگی در دامان ایشان تربیت شدند.

استاد حوزه گفت: بعد نهم زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) بعثت ایشان و آغاز نبوت، سختی های مسیر رسالت و نبوت، صبر و استقامت در برابر مشکلات، اخلاص و امدادهای الهی به ایشان و نزول قرآن بوده است.

محاصره سه ساله در شعب ابیطالب یکی از مشکلات زندگی پیامبر(ص)

وی در خصوص مشکلات حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) پس از بعثت افزود: محاصره سه ساله در شعب(دره) ابیطالب یکی از مشکلات و دوران سختی زندگی ایشان بود که در این مدت دو یاور و حامی خود حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت ابوطالب را از دست دادند.

خانم علی اوسط بیان کرد: بعد دهم زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) هجرت از مکه به مدینه، جنگ های تحمیلی از طرف مشرکان در مدینه، کادر سازی و تربیت مسلمین، اداره شهر مدینه، مقابله با منافقین، آموزش قرآن، دستور کتابت آن، برخوردهای علمی با علمای اهل کتاب و مناظره ها و تحمل کارشکنی های یهود بوده است.

وی گفت: بعد یازدهم زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) فتح مکه، اعلام یکتاپرستی در سراسر حجاز و اعلام ولایت امیر مومنان(علیه السلام) به امر خداوند بوده است.

استاد حوزه در خصوص بزرگترین درس اخلاقی که از زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) می توان گرفت، افزود: : تاسی به خُلق عظیم آن بزرگوار در مدارای با مردم بزرگترین درس اخلاقی از زندگی ایشان است که همه به ویژه مبلغان باید سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

حق پیامبر(ص) در جامعه شیعی به خوبی ادا نمی شود

وی بیان کرد: متاسفانه در جامعه شیعی ما حق پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آنطور که باید ادا نمیشود و وعاظ، سخنرانان، خطبا و خصوصا مداحان بیشتر به اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه امیرالمومنین(علیه السلام) می پردازند و از پیامبر(صلی الله علیه و آله) کمتر سخن می گویند به گونه ای که عوام و یا نوجوانان گاهی گمان می کنند که مقام اهل بیت(علیهم السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالاتر است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha