جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: سفر امام رضا (ع) به ایران، کشور ما را به مرکزی برای آمادگی زمینه‌سازان ظهور تبدیل کرد و این حقیقت فلسفه این کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمود: «انقلاب ما، در حقیقت میراث علی بن موسی‌الرضا(ع) است».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه » در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جمع عزاداران ایام شهادت امام رضا (ع)، اظهار کرد: امام رضا (ع) از امام حسین (ع) دو ارث ویژه دارد؛ نخست غربت فوق‌العاده یا غریب‌الغُربایی و دوم قتل لسانی، «قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُنِ».

وی با اشاره به شواهد وراثت‌های ویژه امام رضا (ع)، افزود: غربت جغرافیایی مَدفن و دفن در کنار قاتل پدر که انزل مراتب غربت است و انکار امامت حضرت توسط برخی از شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش و وقوع فتنه واقفه ازجمله این شواهد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به دیر فرزنددار شدن حضرت، اضافه کرد: البته در حکمت الهیه، چیزی دیر و زود نیست، ولی عرفاً حضرت رضا (ع)، ۴۶ سالشان بود و هنوز هیچ فرزندی نداشت و خیلی‌ها بخصوص واقفی‌ها به حضرت زخم زبان زدند و او را ابتر می‌خواندند.

وی اضافه کرد: در تاریخ نوشته‌اند که امام رضا (ع) از شدت این اذیت‌ها، گریه کردند؛ اما وقتی امام جواد (ع) به دنیا آمد، کوثر امام رضا (ع) شد به همین خاطر نوشته‌اند «وَ کانَ الرضا (ع) طُولُ لَیْلَتِهِ یُنَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ»؛ یعنی حضرت تمام شب را در کنار گهواره فرزندش می‌نشست و برای او لالایی می‌خواندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به انکار فرزندی امام جواد (ع) برای حضرت توسط برخی از اقوام و خویشان حتی برخی از برادران و عموهای امام رضا (ع)، اظهار کرد: از آنجا که مادر امام جواد (ع) از قاره آفریقا بوده، رنگ بدن آن حضرت سبزه مایل به سیاه بوده (حائل اللون) و مانند پدرانش گندم گون نبوده است و این تأثیری وراثتی و امری طبیعی است. ولی به امام رضا (ع) گفتند: «مَا کانَ فِینَا إِمَامٌ قَطُّ حَائِلَ اَللَّوْنِ فَقَالَ لَهُمُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اِبْنِی!» و به حضرت قیافه‌شناسی را تحمیل کردند.

وی در ادامه با اشاره به تحمیل ولایت عهدی و پیچیدگی رفتار مأمون با امام رضا (ع)، گفت: مأمون عباسی، منافق‌ترین خلیفه در بین طواغیت عصر ائمه (ع) و مصداق «أکبر الأعداء أخفاهم مکیدةً» یعنی سرسخت‌ترین و پیچیده‌ترین دشمن است. به‌گونه‌ای که در حدیث است که امیرالمؤمنین فرمودند: «أضعفُ الأعداء مَن أظهرَ عداوتَه و أشدُ الأعداء اَخفاهُم مَکیدةً».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام رضا (ع) تحت عنوان دروغین «ولایت عهدی» به خراسان تبعید شد، تبعید همیشه بُعد مکانی نیست گاهی برعکس به شکل تقریب است. لذا نوشته‌اند: «قَبِلَ ولایةَ العهد من المأمون و هو باک حزین... و یسئل الله أن یعجل وفاته».

وی افزود: مأمون معاویه بنی‌عباس بود، به تعبیر مولا «سابعهم اعلمهم»؛ ازاین‌رو تعجب است از کسانی که می‌گویند، مأمون شیعه است، به حساب این نقل تاریخی که روزی مأمون از درباریان پرسید: «أ تدرون من علمنی التشیع؟... علمنیه الرشید» در حالی که این نقل تاریخی حکایت از تفرعن مأمون دارد: «وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَ عُلُوًّا...».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اما این ظاهر جریان است، لایه زیرین این توطئه، از الطاف خفیه بود؛ به فرمایش خود حضرت «فی کل قضاء الله عز و جل خیرة للمؤمن».

وی افزود: ائمه (ع) همه تجلی اسماء الله‌اند، اما دو امام تجلی اسم «ماکریت» خدای متعال هستند (و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین)؛ یکی امام حسن مجتبی (ع) در جریان صلح و دوم امام رضا (ع) در جریان ولایت عهدی.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حضرت رضا (ع)، نمود و نماد «خیرالماکرین» است، گفت: به بیان برخی از اساتید، سرّ اینکه تعداد اسماء الله در دعای جوشن کبیره هزارویک است و عدد ابجد اسم «رضا» هم هزارویک است به خاطر تجلی جامع اسامی حضرت حق با ولایت رضویه است.

وی در ادامه اظهار کرد: سفر امام رضا (ع) به ایران، کشور ما را به مرکزی برای آمادگی زمینه‌سازان ظهور  تبدیل کرد و این حقیقت فلسفه این کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که فرمود: «انقلاب ما، در حقیقت میراث علی بن موسی‌الرضا(ع) است».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha