پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
وقف

حوزه/ مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار گفت: از واقفین بزرگ و مهم شهرستان بیجار می توان به مرحوم «الهیارخان» و مرحومه «شهربانو فاطمه» اشاره کرد که بسیاری از املاک کشاورزی و زارعی خویش را صرف زوار امام حسین (ع) نموده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، همایش «وقف، طلاب و روحانیون»، شامگاه دوشنبه در مدرسه سفیران هدایت بیجار با حضور حجت الاسلام علی مرادی، امام جمعه شهرستان، طلاب، روحانیون، معاونین و اساتید مدرسه، مسئولان و... برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام سیدموسی محمودی، مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار ضمن تقدیر از حضور روحانیون و طلاب در این نشست، اظهار داشت: یکی از سنت های شایسته در اسلام سنت ماندگار وقف می باشد.

مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار ادامه داد: سنت وقف دارای چندین جنبه می باشد که می تواند تاثیرات بسیار مثبت و مهمی بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگی جامعه اسلامی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه باید همه در نهادینه کردن سنت حسنه وقف در جامعه یک مبلغ و یک بانی باشیم، تاکید کرد: سنت وقف از ابتدای زندگی انسان وجود داشته است، ولی اسلام آن را قانونمند و هدفمند نمود و شکل و ظاهری منسجم به آن بخشید.

حجت الاسلام محمودی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان بیجار در بحث وقف های عام و خاص تاریخچه بسیار کهنی دارد، بیان کرد: موضوع وقف در استان کردستان به ویژه در شهرستان بیجار از تاریخچه بسیار قدیمی برخوردار بوده است و واقفین بزرگی در این دیار زندگی کرده اند.

مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار ادامه داد: با این وجود بازهم باید این سنت به روز شود و تغییراتی برای اثرگذاری بیشتر آن در جامعه اسلامی، روی آن صورت بگیرد.

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: یکی از ملزومات و نیازهای سنت وقف، نهادینه سازی سنت وقف های دست جمعی در جامعه می باشد که این نوع وقف به نوعی تبلیغ دین، مهربانی و نوع دوستی در اسلام می باشد.

 استاد حوزه علمیه استان کردستان افزود: یکی دیگر از کارهایی که ما باید در بحث وقف در اولویت قرار دهیم این است که وقف به روز شود یعنی اینکه نیازسنجی کنیم که کدام حوزه و بخش کشور نیازمند کمک در قالب وقف می باشد.

مدیر مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر (عج) شهرستان بیجار در ادامه سخنان خود گفت: شهرستان بیجار از قدیم الایام محل عبور زائران عتبات عالیات بوده است و همین امر باعث گردیده که وقف های بسیاری در این خطه توسط خیرین و افراد متدین صورت بگیرد.

وی  تصریح کرد: همین اهمیت بیجار در بحث تردد زوار باعث گردید که وقف هایی که در چند قرن اخیر مردم این شهرستان انجام داده اند در حوزه علمیه شهر مقدس نجف صرف و هزینه شود.

حجت الاسلام محمودی در ادامه به برخی از واقفین مهم شهرستان بیجار اشاره کرد و گفت: یکی از واقفین مهم این شهرستان مرحوم «الهیارخان» است که بخش اعظمی از املاک زراعی و کشاورزی خود را وقف امور دینی به ویژه وقف امام حسین (ع) و زوار ایشان نمودند.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: همچنین همزمان با مرحوم «الهیارخان»، مرحومه «شهربانو فاطمه» نیز املاک زیادی را در این مسیر وقف کردند که هنوز خیرات و برکات این موقوفات در شهرستان جاری و ساری است.

در ادامه این نشست هریک از حاضرین نظرات خود را درباره سنت وقف، شناسایی ضروریات موقوفات، تاکید بر استیفای حقوق موقوفات و... اعلام کردند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha