چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ماموستا عبدالرحمن خدایی

حوزه/ امام جمعه سنندج گفت: پایمال کردن حقوق موقوفات جزو گناهان بزرگ و نابخشودنی است، لذا از دستگاه قضا درخواست داریم با کسانی که به موقوفات تعدی می کنند برخورد شدید قانونی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ماموستا عبدالرحمن خدایی صبح امروز در جمع خیرین و واقفین شهر سنندج اظهار داشت: وقف سنت حسنه ای است که از رسول اکرم (ص)، ائمه اطهار علیهم السلام و دین اسلام برجای مانده است.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه سنت وقف از ابتدای بشریت وجود داشته است، گفت: سنت وقف و بخشش جزء اخلاقیات انسان ها در طول تاریخ بوده است، ولی با آمدن اسلام این سنت قانونمند و نظامند گردید و تحت عنوان وقف توانست نقش مهمی در تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه اسلامی داشته باشد.

این عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه سنت وقف از عوامل ترقی جامعه اسلامی است، بیان کرد: نیات واقفین بسیار متنوع است، برخی از وقف ها در حوزه دین و شرع، برخی دیگر در بخش درمان، آموزش، کشاورزی و... می باشند، به هر حال هر کدام از این وقف ها برای واقف آثار ماتاخر محسوب می شوند و آثار برکات معنوی آن بعد از گذشت سالیان سال به واقف می رسد.

امام جمعه سنندج با اشاره به ضرورت نهادینه کردن سنت وقف در جامعه اسلامی گفت: وقف را می توان یکی از بازوان اقتصاد اسلامی عنوان کرد که نقش بسیار استراتژیکی در تقویت بنیه اقتصادی جامعه اسلامی دارد.

ماموستا خدایی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: همه افراد جامعه اسلامی باید سنت حسنه وقف که یکی از ارکان مهم اقتصاد اسلامی است را نهادینه سازی کنند.

وی با اشاره به اینکه وقف دارای جنبه های شخصی و جمعی می باشد، تاکید کرد: براساس آمار بیشترین نیات واقفین در بخش مساجد و امور دینی است و بخش دیگری از این نیات در امور کشاورزی، درمانی و... می باشد.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه ترویح سنت حسنه وقف می تواند تا حدقابل توجهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه اسلامی را کاهش دهد، بیان داشت: متولیان وقف باید با تمام توان و نیرو بر حسن اجرای نیات واقفین تلاش کنند و اجازه ندهند خدایی نکرده حقوقی از موقوفات ضایعه شود.

امام جمعه سنندج در پایان سخنان خود عنوان کرد: پایمال کردن حقوق موقوفات جزو گناهان بزرگ و نابخشودنی است، لذا از دستگاه قضا درخواست داریم با کسانی که به موقوفات تعدی می کنند برخورد شدید قانونی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha