چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وقف

حوزه/ امام جمعه شهرستان سقز گفت: کسانی که اموال و دارایی های خود را در راه دین و اسلام و جامعه وقف و انفاق می کنند در اصل با خداوند معامله کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، ماموستا سیدحسین حسینی، امام جمعه سقز صبح امروز در نشستی با رئیس و کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان، اظهار داشت: خداوند متعال به همه ما نعمت هایی داده است که باید قدردان آن باشیم و از آنها بتوانیم در راه درست و حل مشکلات جامعه استفاده نماییم و این همان معنای عام وقف می باشد.

امام جمعه شهرستان سقز گفت: باید در این زمانه وقف را نوعی جهاد اقتصادی عنوان کرد که بسیاری از خیرین و نیکوکاران با انجام این عمل خداپسندانه و عام المنفعه امور و صلاح امت اسلام را به درستی درک می کنند و با گذشت از مال خود مسیر ترقی و ارتقای دین رسول خدا (ص) را همواره می کنند.

وی ادامه داد: کسانی که اموال و دارایی های خود را در راه دین و اسلام و جامعه وقف و انفاق می کنند در اصل با خداوند خود معامله نموده اند.

ماموستا حسینی با اشاره به اینکه واقفان را باید رزمندگان جبهه اقتصادی اسلام عنوان کرد، گفت: جهاد انواع و اقسام مختلفی دارد که وقف و انفاق یکی از تعاریف جهاد در دین مبین اسلام می باشد، لذا روزگاری مسلمان برای بقای جامعه اسلامی مقابل دشمن قرار می گیرد و جان خود را فدا می کند و روزگاری هم با مال خویش جبهه اسلام را تقویت می نماید که هر دوی اینها جهاد فی سبیل الله هستند.

امام جمعه شهرستان سقز با اشاره به جایگاه والای سنت حسنه وقف در اسلام، اظهار کرد: موضوع وقف عالی ‌ترین مقوله ای است که می‌تواند سبب جاودانگی انسان شود و بهترین و ماندگارترین مصداق صدقه جاریه، وقف می باشد.

وی در ادامه گفت: با آمدن اسلام در 14 قرن گذشته وقف مطرح تر و اجتماعی تر شد و این دین توانست که ساز و کار قانونی به این سنت الهی بدهد.

ماموستا حسینی با اشاره به اینکه وقف خود دارای بخش ها و انواع مختلفی است، اظهار کرد: ما هم وقف عام داریم و هم خاص، هم بخش فردی داریم و هم عمومی، در حال همه این وقف ها صدقه جاری و ماندگار برای واقفین به شمار می روند.

امام جمعه شهرستان سقز گفت: یکی از مواردی که همه باید به عنوان یک مسلمان بدان توجه کافی داشته باشیم، حسن اجرای نیت واقف است، یعنی اینکه نیت واقف را به خوبی اجرا کنیم و اجازه ندهیم که حقوق موقوفه خدایی ناکرده پایمال گردد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان کردستان به ویژه سقز نیات تمام واقفین به صورت کامل انجام گرفته است و از این حیث مشکلی نداریم که این را باید مدیون زحمات اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان و نیز سیستم قضایی دانست.

ماموستا حسینی با اشاره به اینکه بیشتر نیات واقفین در حوزه مسجد و امور دینی است، تاکید کرد: طبق آمارهای موجود بیشتر وقف ها در حوزه مسجدسازی، امور دینی، عمرانی، زراعی و کشاورزی، آموزشی، درمانی و... می باشند.

امام جمعه شهرستان سقز در پایان گفت: از اصحاب رسانه درخواست داریم که توجه ویژه ای به مقوله وقف داشته باشند و جامعه اسلامی را با این سنت حسنه و ماندگار بیش از پیش آشنا سازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha