پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد با تأکید بر ضرورت ترویج بیشتر وقف در جامعه دینی، گفت: وقف سرمایه‌ای ماندگار برای تحقق پیشرفت نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در مراسم گرامیداشت دهه وقف و آئین غبارروبی حرم مطهر حضرت سید عباس (ع) بجنورد، اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های مهم وقف برای تحقق پیشرفت همه‌جانبه نظام اسلامی از ضروریات است.

وی افزود: در نظام اسلامی ما علی‌رغم این‌که از سال‌های بسیار دور تا به حال، مسئله وقف مورد توجه همگان بوده و از پشتوانه عظیم اعتقادی و دینی برخوردار است، اما این مسئله به مرور زمان کمتر مورد توجه قرار گرفته و از منافع آن به‌خوبی بهره‌برداری نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: هرچند در این راستا فعالیت‌ها و اقدامات فراوانی صورت گرفته که جای قدردانی دارد اما به دلایل مختلف وضعیت فعلی با آنچه شایسته و بایسته وقف در نظام اسلامی فاصله دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مباحث اقتصادی و برنامه‌های توسعه کشورها از گذشته تا به حال، به موضوع وقف توجه ویژه و خاص شده و از آن به‌عنوان بخش سوم اقتصاد در کنار دو بخش دیگر یعنی بخش عمومی دولت به‌عنوان بخش دوم و بخش خصوصی بازار و بنگاه‌های انتفاعی به‌عنوان بخش اول اقتصاد در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های کلان نگاه جدی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این بخش از اقتصاد به دلیل مبتنی بودن بر ارزش‌های فطری و بشری همچون نوع‌دوستی و ایثار و کارایی بیشتر و هزینه‌های پایین‌تر نسبت به دو بخش دیگر، روزبه‌روز در جهان در حال گسترش بوده و توجه روزافزون دانش اقتصاد به ارتقای بهره‌وری و توسعه علمی و عملی این بخش معطوف شده است.

وی تصریح کرد: بخش سوم اقتصاد در کشور ما را می‌توان در قالب نهاد وقف و امر خیریه که ریشه‌ای عمیق در فرهنگ اسلامی دارد، جستجو کرد، زیرا این نهاد همواره نقش مؤثری در جهت پیشرفت و آبادانی و ارتقای رفاه انسانی جامعه مسلمان ما ایفا کرده و می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: با نظر به این عملکرد برجسته، باید نهاد وقف را در کشور ما، نهادی دانست که از راه آن می‌توان بخش قابل‌توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آن به کار بست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha