جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اوّلین همایش گروه های تبلیغ نوین و سنتی

حجت الاسلام قطبی گفت: کتاب باید ابزاری برای زندگی بشود نه رسانه ای برای زندگی؛ اگر کتاب ابزاری برای زندگی شد لزوما بخشی از زندگی با کتاب گره می خورد و اگر کتاب از زندگی کوچ کرد، دیگر بازگشتی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، امروز در نشست علمی «کتاب و گام دوم انقلاب» در فتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار داشت: کتاب حلقه وصل بین نسل ها و مهم ترین عامل وصل تمدن هاست و هیچ تمدنی بدون کتاب دوام نمی آورد. البته کتاب در جهان نقش های مختلفی ایفا کرده است.

وی افزود: یکی از نقش های کتاب در تاریخ بشریت نقش آفرینی به سبک مخزن و گنجینه بودن آن است به طوری که علامه مجلسی و علامه طباطبایی کاوش های علمی چند ده سال خود را برای ذخیره آیندگان در قالب کتاب قرار دادند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: نقش دیگر کتاب توسعه دانش است پس از اینکه کوشش های علمی شکل می گیرد مخازن بزرگی در حوزه علم به دست بشر داده می شود که انسان تلاش می کند برای گسترش آن نقش آفرینی کند که کتاب در اینجا نقش توسعه دانش را به عهده دارد.

وی ادامه داد: در دوره های اخیر و در سال هایی که منتهی به امروز می شود کتاب تبدیل به رسانه بین نسلی شده است و جدای از مخزنیت و عامل توسعه و محفلی برای نشر علم، تبدیل به یک رسانه ای برای تعامل بین نسلی شده که این نقش بیشتر در جامعه امروز می درخشد.

قطبی تصریح کرد: کتاب توانست در زندگی مردم ورود کند و صرفا مخاطبش دانشجویان و دانش پذیران نیستند، بلکه همه مردم مخاطب کتاب می شود و با کتاب زندگی می کنند به طوری که در بطن زندگی بشر نقش پیدا میکند 

وی ادامه داد: اگر به کتاب تک بعدی نگاه کنیم و ظرفیت های آن را نادیده بگیریم رسانه ها می توانتد جای آن را سریع بگیرند و کتاب را از صحنه روزگار حذف کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: کتاب باید ابزاری برای زندگی بشود نه رسانه ای برای زندگی؛ اگر کتاب ابزاری برای زندگی شد لزوما بخشی از زندگی با کتاب گره می خورد و اگر کتاب از زندگی کوچ کرد، دیگر بازگشتی نخواهد داشت.

وی افزود: آنچه در کتاب ارزش دارد محتوای آن است، در صورتی که عده ای کتاب را صرف کاغذ و جلد آن می دانند، درحالی که باید بدانند قداست کتاب به بار محتوایی و دامنه معنوی کتاب است می پذیریم که این کتاب بر روی هر ابزار دیگری قرار بگیرد، به صورتی که اصلیت کتاب خود را از دست نمی دهد، بنابر این نباید قداست کتاب را به جلد و چاپ آن دید.

قطبی گفت: نسل امروز ارتباطشان با کتاب هرگز مانند گذشتگان ارتباط عاطفی نیست؛ اگر امروز جوان و نوجوان ما نیازهایی دارد باید کتاب در بطن زندگی او قرار بگیرد نه اینکه صرفا حمل کاغذ کند.

وی در پایان اعلام کرد: در گام دوم  بدون تردید همه تمدن های بشری مدیون کتاب اند و اگر کتاب نبود انسان هرگز به این سطح از دانش نمی رسید، بنابراین نباید به راحتی از این مهم بگذریم، پس باید با استراتژی مناسبی در جهت عمل به گام دوم انقلاب کتاب را ارزشمند کنیم و در زندگی آن را به‌کار ببریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha