جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دعای ندبه

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری گفت: حیف است که جامعه ما برای دنیا الگو نشود چراکه قرار است که انقلاب اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی برای دنیا الگو باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری، رئیس موسسه روایت سیره شهداء، در مراسم دعای ندبه که امروز صبح در حسینیه امام خمینی(ره) به همت هیأت رزمندگان اسلام همدان برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه ۵سوره قصص  اراده خدا را بیان می‌کند و می‌فرماید: وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و ما می خواستیم به آنان که در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده بودند، نعمت های باارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال، ثروت ها و سرزمین های فرعونیان] گردانیم.

وی با بیان اینکه صالحان بر محور ولایت نبودند، ادامه داد: باید توجه کرد که خدا این همه امکانات عالم را خلق نکرده که در دست مفسدان عالم باشد و تاکنون خلاف واقع اتفاق افتاده که به دست مفسدان عالم افتاده  و ابرقدرت‌های عالم مفسد هستند درحالیکه باید ابرقدرت دنیا صالحان باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه در آیه۱۱ سوره رعد پیوند اراده خدا با اراده مردم را بیان می‌کند، عنوان کرد: در این آیه فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ؛ یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را [به سوی بلا، نکبت، شکست و شقاوت] تغییر نمی دهد تا آنکه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتارشایسته و پسندیده] در وجودشان قرار دارد به زشتی ها و گناه تغییر دهند. و هنگامی که خدا نسبت به ملتی آسیب و گزند بخواهد [برای آن آسیب و گزند] هیچ راه بازگشتی نیست؛ زیرا برای آنان جز خدا هیچ یاوری نخواهد بود.

خداوند به انسان اراده داده تا خود تصمیم بگیرد

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که در عالم قرار نیست که فقط اراده خدا باشد که در این صورت عقل و اختیار انسان معنا ندارد  چراکه خداوند فرموده که من اراده ‌می‌کنم اما به انسان هم اراده داده‌ام.

این خطیب مشهور اذعان کرد: تاریخ ثابت کرده که اگر مردم حضرت علی علیه‌السلام را به عنوان ولی و امیرالمؤمنین واقعی نخواهند و قدرش را ندانند، حاکمی ستمگر مانند حجاج ابن یوسف بر آنها حکومت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه درس محرم، صفر و اربعین اراده مردم است، خاطرنشان کرد: مردم باید بخواهند تا شاهد باشیم که حرم اهل بیت علیهم‌السلام با شکوه ساخته و توسعه یابد لذا اراده مردم در سعادت آنها نقش بسزایی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری ابراز کرد: هرجا که انسان در مسیر اراده خداوند حرکت کند، اراده خدا نیز به کمکش می‌آید لذا اگر انسان اراده کند که در مسیر صالحین قرار گیرد، خداوند اراده می‌کند که این مسیر را برایش هموار شود اما اگر قصد کند در مسیر فساد قرار گیرد، اراده خداوند هم اینگونه می‌شود.

وی تصریح کرد: در آیه۲۸ سوره فتح به خوبی بیان شده که اراده خدا بر این است که دین خدا و پیغمبرش جهانی شود و ابرقدرت عالم ولی خدا باشد و می‌فرماید: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ ۚ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز کند، و کافی است که خدا [بر وقوع این حقیقت] گواه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه مردم باید بخواهند که هدایت شوند، در این مسیر استوار باشند و هزینه آن را پرداخت کنند، گفت: مردم در اربعین اعلام کردند که می‌خواهند عاشق امام حسین علیه‌السلام باشند لذا اجتماع باشکوهی و بی‌نظیری در عالم شکل گرفت و خداوند به آنها عزت داد و شاهد بودیم که در این مسیر مشکلات اقتصادی، تهدیدات داعش و سرما و گرمای هوا نتوانست جلوی مردم را بگیرد.

اربعین پیوند اراده مردم با اراده خدا بود

وی با اشاره به اینکه بیاموزیم که دعایمان در مسیر خواست خداوند باشد و خواست او را مسئلت کنیم، اضافه کرد: در اربعین هیچ چیز نتوانست مانع اتحاد مردم ایران و عراق در اربعین شود و باید گفت که پیاده‌روی اربعین مانور عظمت و قدرت بود و شاهد بودیم که میلیون‌ها غذا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت و این معجزه حاصل پیوند اراده مردم با اراده خداوند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه باید اراده مردم در راستای اراده حق تعالی و ولی خدا قرار گیرد، تصریح کرد: هنگامیکه می‌گوییم مردم شامل همه مسلمانان است و شیعه و سنی ندارد  چراکه در اربعین همه مسلمانان و همه آزادگان عالم از مسیحیت و زرتشتی و غیره حضور داشتند و اتحاد بزرگی را رقم زدند.

وی ادامه داد: اگر معارف دین را با ولایت دریافت نکنیم، جهل بر ما حاکم می‌شود و باید بدانیم که ولی خدا خیر انسان را می‌خواهد لذا اهدنا صراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین را از خداوند بخواهیم که بهترین دعا است.

رئیس موسسه روایت سیره شهداء تأکید کرد: محرم و صفر نشان داد که اگر اراده مردم در مسیر اراده خداوند و ولی او قرار گیرد می‌توان به اهداف بزرگ رسید که باورکردنی نیست بنابراین امت باید همراه امام خود باشند و امت اسلامی ایران در این ۴۰ سال در مسیر اراده ولایت فقیه قرر گرفت لذا خداوند نقشه‌های دشمن را در این ۴۰سال نقشه برآب کرد.

وی تشریح کرد: مقام ولایت فقیه از امام معصوم بالاتر نیست اما به دلیل اینکه اراده ولایت فقیه و مردم در مسیر اراده خدا قرار گرفته، خداوند پیروزی و عزت را نصیب آنها کرد.

امت باید در مسیر اراده خدا و امامش حرکت کند

وی افزود: اصحاب امام حسین علیه‌السلام تلکیفشان را به موقع انجام دادند لذا به سعادت رسیدند و جاودانه شدند اما گروهی در مدینه و کوفه به موقع به تکلیف خود عمل نکردند و در قیام توابین و مختار به شهادت رسیدند اما شهادت آنها باعث به تأخیر افتادن شهادت امامشان نشد لذا باید به موقع به تکلیف خود عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری عنوان کرد: متأسفانه در مسائل فردی نیز دچار مشکل هستیم چون تسلیم اراده خدا نیستیم لذا باید در مسیر اراده خدا قدم برداریم و اراده ما با اراده خداوند یکی باشد و در مرحله دوم در مسیر اراده ولی خدا حرکت کنیم و جای پای امام زمان (عج) قدم بگذاریم و در این مسیر استقامت و استواری لازم است و گاهی هم لازم است که برای این مسیر هزینه بدهیم تا خداوند اجر عظیم به انسان بدهد.

وی بیان کرد: امت باید در مسیر اراده خداوند و امامش حرکت کند تا خداوند او را یاری کند و او را به قرب برساند و این درس محرم و صفر است و  حضرت زینب سلام الله علیها همواره تسلیم اراده الهی بود و این امر باید الگوی ما باشد.

رئیس موسسه روایت سیره شهداء با بیان اینکه در مدیریت جامعه مردم نقش مهم دارند، اذعان کرد: باید اراده مردم با اراده خداوند در انتخابات مدیریت حاکمیتی یکی باشد که بر اساس این آموزه مردم باید در انتخابات باتقواترین را انتخاب کنند که این اراده خداوند است.

وی اضافه کرد: اگر مردم در مدیریت جامعه صالحان و ولایتمداران را انتخاب کنند، دیگر شاهد اختلاص و حقوق نجومی بگیر و اشرافی‌گری نخواهیم بود و مسئولین نیز باید با اراده خدا خدمت کنند و اراده خدا خدمت صادقانه به مردم است.

مسئولین جمهوری اسلامی باید الگو باشند

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: مسئولین باید بدانند که هراندازه که خدمت‌گزار باشند در مسیر اراده خداوند قرار گرفته‌اند و امام خمینی (ره) می‌فرمودند من را خدمت‌گزار عنوان کنید نه رهبر اما امروز شاهد هستیم که برخی از مسئولین دچار تکبر شده‌اند آن هم چه تکبری!

وی با بیان اینکه مسئولی که در غرق از خوش‌گذارانی از مشلات مردم خود بی‌اطلاع باشد به درد الگو شدن نمی‌خورد، تأکید کرد:اگر مسئولین با اراده خدا خدمت کنند و مردم با اراده خداوند انتخاب کنند، جامعه ما زیبا می‌شود که به حقیقت حیف است که این جامعه برای دنیا الگو نشود چراکه قرار است که انقلاب اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی برای دنیا الگو باشند.

رئیس موسسه روایت سیره شهداء ابراز کرد: مردم در برخورد با مستکبران، اراده خدا که مبارزه با آنها است باید در پیش گیرند و به آمریکا که شیطان مجسم است و به هم‌پیاله‌های آن اعتماد نکنند تا خداوند اراده کند که طاغوت را سرنگون کند و این تجربه در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به خوبی مشهود بود.

 وی اذعان کرد: در هفته وحدت مردم اراده کنند که همه اختلافات در اسلام و ادیان الهی کنار گذاشته شود و امت واحده تشکیل دهند و توجه کنند که نمی‌گوییم که کسی به دین دیگری دربیاید بلکه می‌گوییم دعوا نکنید و یک هدف را در پیش بگیریید تا به سعادت برسیم و دشمنان خدا را به زمین بزنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha