جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عبدالله اسفندیاری
عبدالله اسفندیاری

حوزه / یک تهیه‌کننده سینما و مدیر سابق تلویزیون گفت: متاسفانه در زمان حال به دلیل رایج شدن فرهنگ کمیّت‌گرایی، مدیران رسانه تنها به فکر بیلان کاری هستند.

عبدالله اسفندیاری تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه عملکرد مدیران تلویزیون را در چهار دهه گذشته متغیر توصیف کرد و گفت: برای عملکرد مدیران سینمایی نمی‌توان نظر یکسانی داد، چون در هر دهه این عملکرد متغیر بوده است؛ برای مثال در دهه شصت که ما به عنوان مدیر در تلویزیون فعالیت داشتیم تاکید ویژه‌ای رو کیفیت کارها صورت می‌گرفت، البته در آن دوران تعداد شبکه‌ها دو کانال بیشتر نبود و به نوعی کنترل کیفی شکل راحت‌تر داشت، اما در ادامه با افزایش شبکه‌های تلویزیون، کنترل متفاوت شد، چون وقتی تعداد کارها افزایش پیدا می‌کند، مسلماً تا حدی کیفیت نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: جدا از پایین آمدن کیفیت آثار تلویزیونی، آسیب دیگری را هم در میان تولیدات شاهد بوده و هستیم و آن نیز تقلیدی است که از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی معاند صورت می‌گیرد؛ این رویکرد به نظرم نقطه ضعفی است که از آن نمی‌توان به عنوان نمره مطلوب برای مدیران سینمایی یاد کرد. مشکل دیگری که من در میان برنامه‌های تلویزیونی شاهد آن بودم استفاده از چهره‌های مشهور برای جذب تماشاگر است. این اقدام از آنجا دارای اشکال است که ممکن است چهره این سلبریتی کارکرد فرهنگی به همراه نداشته و در مواقعی نیز ممکن است تاثیرات غیرفرهنگی به همراه داشته باشد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: از نگاه من جذب مخاطب به هر قیمتی، رویکردی نیست که باورهای ما با آن همخوان باشد. این نکته نیز، ضعف دیگریست که بابت آن نمی‌توان به مدیران رسانه بابت دست آویز شدن به آن نمره مثبت داد. نکته بعدی که می‌خواهم به آن اشاره کنم عدم تاثیرگذاری برنامه‌های تلویزیون است که چیزی به داشته‌های علمی و اعتقادی آنها نمی‌افزاید. این رویکرد نیز نشئت گرفته از همان باورهایی غلطی است که مدیران بابت جذب مخاطب در تلویزیون پیش گرفته‌اند.

این تهیه‌کننده با بیان این‌که متاسفانه صدا و سیما متوجه این اشتباه خود نیست، تاکید کرد: نکته تاسف آور اینجاست که سیما متوجه راه اشتباهی که پیش گرفته نیست، چون اگر متوجه خطا خود نشوند و همین راه در پیش گیرند، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و نتیجه آن نیز در نهایت این خواهد بود که مخاطب برداشتی صحیح از دستورات دینی و اسلامی نخواهند داشت.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: جدا از نکات منفی که برای عملکرد صدا و سیما بر شمردم باید یک نکته را هم بیان کنم، آنهم این‌که در حوزه کودکان ما آسیب‌های کمتری را شاهد هستیم، چون در این بخش ریاکاری کمتر وجود دارد، ولی در همین قسمت نیز باز برخی اشتباهات وجود دارد. برای مثال به آموزش مداحی و مسابقاتی که در این حوزه انجام می‌شود اشاره می کنم، چون این شکل از تبلیغ دین آن چیزی نیست که ما را به بخواهد به برداشت‌هایی که حضرت امام (ره) از اسلام داشتند هدایت کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha