جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز در سخنانی به تحلیل اوضاع داخلی لبنان به خصوص تحولات پس از استعفای سعد الحریری پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان لبنان امروز در سخنانی به تحلیل اوضاع داخلی لبنان به خصوص تحولات پس از استعفای سعد الحریری پرداخت.

وی در آغاز سخنرانی خود که به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه سید جعفر مرتضی برگزار شد به تجلیل از شخصیت این علامه پرداخته و تاکید کرد وی روابط گسترده ای با مراجع دینی و حوزه در جمهوری اسلامی ایران داشت و در جبهه های مختلف حق علیه باطل نقش خود را ایفا کرده است.

سید حسن نصرالله افزود: علامه سید جعفر مرتضی از حامیان انقلاب اسلامی ایران بود و تمام عمرش را به تحقیق و کسب علم و تربیت نسل های آتی علما پرداخت و در این مسیر نقش گسترده ای در تاسیس حوزه های علمیه داشت.

به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، علامه عاملی در تدوین قانون اساسی ایران و همچنین در جنگ تحمیلی نقش داشت و تجربیات خود را در اختیار انقلاب قرار داد و تا پایان عمر خود حامی جبهه مقاومت بود.

او در بیان شخصیت علمی علامه العاملی، به تدوین کتب بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله احکام، تاریخ‌، جامعه شناسی، فرهنگ و بسیاری دیگر از زمینه‌ها اشاره کرد و گفت: وی هرگز از تحقیق و پژوهش دست برنداشت.

وی گفت: وقتی از برخی عبارات استفاده می کنیم برخی رسانه ها اظهارات مرا به کلی تحریف می کنند و برخی رسانه ها اظهارات مرا درخصوص اعتراضات تحریف کردند.

وی افزود: زمانی که خطاب به معترضان گفتم که مطالبات شما بر حق است و نباید اجازه موج سواری از جریان این اعتراضات را به هیچ کس بدهید برخی رسانه ها مدعی شدند که سید گفته است که در میان مردم عده ای مزدوران سفارت خانه ها حضور دارند و سفارت خانه ها بر روی آنان سرمایه گذاری کرده اند، درصورتی که ابدا من همچنین چیزی نگفته ام، و این نشان می دهد دشمن برای منحرف کردن مطالبات مردمی در لبنان دارد هزینه می کند.

سیدحسن نصرالله گفت: درخصوص تحولات اخیر در لبنان باید چند نکته را خاطر نشان کنم: اول اینکه پس از گذشت دو هفته از آغاز تظاهرات در لبنان و اتفاقاتی که رخ داد باید به نکات مثبتی که در این میان روی داد اشاره کنیم، لبنانی ها با صبوری و آگاهی توانستند تلاش برخی در بحرانی شدن وضعیت و کشاندن لبنان به یک جنگ داخلی را ناکام کنند.

وی افزود: بر اساس گزارش های موجود شکی نیست که تلاش هایی برای کشاندن لبنان به یک جنگ داخلی وجود داشته است و عواملی که در تلاش بودند که اوضاع لبنان را بحرانی کنند با تلاش و قدرت زیاد در میدان حاضر بودند و دشنام هایی رد و بدل کردند که در تاریخ لبنان بی سابقه بود و شاهد ناسزاگویی های بی پروا و تعرض به شهروندان و خبرنگاران رسانه ها بودیم و آشکار بود که عده ای بر موج اعتراضات سوار بوده و سعی داشتند سوء استفاده های سیاسی از این اعتراضات بکنند و کشور را با مقاصد سیاسی به تعطیلی بکشانند.

وی افزود: مسئله ای که اجازه نداد وضعیت لبنان بحرانی شود سطح بالای آگاهی، بصیرت و نظم عده زیادی از لبنانی ها در بیشتر مناطق بود، باید در برابر کسانی که خواستار جنگ داخلی در لبنان هستند با صبوری پیش برویم بدون آنکه ابزاری برای تحقق خواسته شان شویم.

دبیرکل حزب الله لبنان یادآور شد: معترضین از مسئله طائفه ای عبور کرده‌اند امروز نباید این تحرکات رابه سمت فرقه گرایی پیش ببریم، بلکه باید بر نکات مثبت آن تمرکز کنیم؛ تمام تلاش ما طی دو هفته اخیر و حتی هم اکنون در راستای جلوگیری از سقوط کشور در خلاء و بحران بوده است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به این موضوع که حزب الله هیچ گاه در پی حکومت بر لبنان نبوده گفت: در سال های گذشته برخی تلاش می کردند بگویند که دولت ها در لبنان دولت های حزب الله هستند درصورتی که این چنین نبود. حزب الله دست برتر را در دولت ندارد و وزارت خانه های مهم در دست حزب الله نیست، هرگز دولتی به اسم دولت حزب الله در تاریخ لبنان و سال های گذشته وجود نداشته است و تنها هدف از این اظهارات بی پایه و اساس این است که تمام کاسه کوزه ها بر سر حزب الله بکشند و شکست های دولت ها را به گردن حزب الله بیندازند.

وی افزود: در طول سالیان گذشته و هم اکنون هرگز برای مقاومت نگران نبودیم و نخواهیم بود؛ چراکه ما قدرت زیادی داریم، حزب الله از قدرت خود در لبنان سوء استفاده نمی‌کند و هیچ برگی از برگ های قدرت را در داخل لبنان به کار نمی گیرد، پیشتر گفته ایم که اگر کشور به بحران کشیده شود و دولت هم نتواند از پس مخارج خود بر بیاید ما می توانیم از پس مخارج بر بیاییم.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: من به حامیان مقاومت تاکید کردم که از تجمعات خیابانی پرهیز کنند تا درگیری پیش نیاید، اما ما همواره دیگران را به ابقا در اعتراضات و ادامه اعمال فشار به مطالبات محقشان تشویق می کردیم.

وی با اشاره به استعفای سعدحریری گفت: پیشتر تاکید داشتیم که با برکناری دولت مخالفت هستیم و خشم مردم را بیشتر خواهد کرد، از بازتاب های استعفای دولت این است که در روند اصلاحات وقفه ایجاد می کند، پس از استعفای دولت حل و فصل مسئله اقتصادی در صف انتظار قرار می گیرد و اهدافی که مردم برای دستیابی به آن دست به تحرک زدند محقق نخواهد شد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: لبنانی ها باید هرچه زودتر در مسیر تشکیل حکومت جدید قرار بگیرند و از خلاء در قدرت جلوگیری کنند، از این دولت جدید می خواهیم که به مطالبات مردمی که به خیابان ها آمدند گوش فرادهد، باید به صدای مردم گوش فراداده شود و برنامه ریزی برای پاسخگویی به مطالبات مردم صورت بگیرد که در راس آن جلب اعتماد مردم است، دولت جدید باید با جدیت و کار شبانه روزی و شفافیت سازی در راستای تحقق مطالبات مردم تلاش کند و اگر جدیت و شفافیت در دولت جدید نباشد راهکاری حاصل نخواهد شد.

سید نصرالله در ادامه سخنان خود خواستار گفتگو میان همه گروههای سیاسی لبنان شد و با اشاره به نقش آمریکا در جلوگیری از برون رفت لبنان از بحران موجود تاکید کرد: از دولت جدید خواست از مداخله آمریکا جلوگیری کنند و گفت: موضوع مقاومت خارج از مسائل سیاست داخلی است و همواره بر این مسئله تاکید کرده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha