پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سید یاسین الموسوی

حوزه/ آیت الله سید یاسین موسوی با اشاره به فساد دولت و برخی مسئولان عراقی و محروم ماندن مردم از حقوق خود گفت: استفاده از خشونت در مطالبات و تظاهرات مردمی به هیچ وجه جایز نیست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه آیت الله سید یاسین موسوی امام جمعه بغداد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به تظاهرات و اعتراض های اخیر مردم عراق گفت: ما با خشونت در تظاهرات از هر طرفی که باشد مخالفیم. معلوم نیست کسانی که تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز را به قتل می رسانند و همچنین کسانی که نیروهای امنیتی را می کشند این کار را به چه ملاک و میزانی انجام می دهند؟!

وی خطاب به برخی تظاهرات کنندگان گفت: شما که ادعا می‌کنی دست به تظاهرات مسالمت آمیز زده ای چرا آن شهید (وسام علیاوی) را با آن وضع از داخل آمبولانس به بیرون می کشی و به قتل می رسانی؟ آیا این حق تو است؟ آیا این حق تو است که دیگران را بکشی؟ ممکن است با او اختلافی داشته باشی، اما آیا این به تو اجازه می‌دهد که جان او را ناچیز بشمری و او را بکشی؟ سبحان الله...

ایشان ادامه داد: ما از خشونت استفاده نمی‌کنیم، ما با سرنگون کردم و نابود کردن دیگران مخالفیم، زیرا می‌دانیم که دشمن می‌خواهد شیعه را به جان هم بیندازد و بعد هرکاری دلش خواست انجام می‌دهد.

امام جمعه بغداد گفت: ما مطلع شده‌ایم که هزار تفنگدار آمریکایی از سوریه به استان الانبار منتقل شده و پایگاه ثابتی تاسیس کرده اند. من شما را به خدا سوگند می دهد کسی تا حالا پرسیده آنها اینجا چه می کنند و چه کار دارند؟

وی در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که این خشونت در تظاهرات ها به سود کیست و چه کسی از ان سود می برد؟ این خشونت ها به دستور چه کسی رقم می خورد؟ چرا برخی در تظاهرات سلاح به دست گرفته اند؟ مرجعیت شیعه به ما فرموده که خشونت شرعا و قانونا و در هیچ جایی جایز نیست و از این رو ما با استفاده از خشونت از هر طرفی مخالفیم و بر این باوریم که فقط حکومت باید سلام در دست داشته باشد و هر کسی که خارج از چارچوب حکومت باشد حق حمل سلاح ندارد.

آیت الله موسوی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تظاهرات مسالمت آمیز برخی از مردم گفت: ما اولین کسی هستیم که به آن دعوت می کنیم، زیرا فساد مالی و اداری قابل تحمل نیست اما فساد را نمی تواند با فساد برطرف کرد و یک اشتباه را نمی توان با اشتباه دیگر درمان کرد.

وی افزود: عده ای نمایندگان مردم و مسئولان دولت اعم از شیعه و سنی و کرد مشخص شدند و مسئولیت بر عهده گرفتند تا نمایندگان ما و حقوق ما باشند و من از همین منبر خطاب به آنها گفتم که شما نمایندگان و وکیل مردمید اما ولایت و وکالت مطلق ندارید تا هرکاری دلتان خواست انجام دهید. شما با چه حقی کاخ های صدام را به امریکایی ها دادید؟ به چه حقی اموال کشور را میان خودتان تقسیم کردید در حالی که مردم نه جایگاهی و نه زمینی و نه حقوقی دارند! چرا برخی سیاسیون در کاخ های صدام زندگی کنند؟ چرا هنوز کاخ می سازید؟ چرا شما در این کاخ ها زندگی می کنید اما مردم دو متر زمین برای قبر خود نداشته باشند؟

اکنون که شما عدالت اجتماعی را رعایت نمی‌کنید طبیعی است که مردم بیرون بیایند و حقوق خود را مطالبه کنند و کسی هم نمی‌تواند آنها را از این حق طبیعی محروم کند، زیرا این ظلم‌های اجتماعی و اختلاف طبقاتی است که این هیجان را در جامعه ایجاد کرده است اما با تمام این اوصاف من جایز نمی‌دانم کسی بخواهد از دایره قانون و منطق و مسالمت فراتر برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباس آقا IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    0 0
    خداوکیلی خودتون بخونیدش قبل از انتشار حداقل پیداست که دادید یک عرب ترجمه کرده و حتی یکبار نخوندین که فعلهاشو درست کنید ویرایش که هیچی