پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حصاری

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور یکی از توصیه های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم را حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی معرفی کرد و گفت: برای مبارزه با الگوهای غربی در جامعه نیازمند تولید علم در سبک زندگی اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر حصاری، عصر روز گذشته در آیین افتتاح اولین مرکز مستقل پژوهشی «حکمت» حوزه علمیه خواهران استان یزد که در مرکز تخصصی حوزوی خواهران امام حسین(ع)برگزار شد، اظهار کرد: مدارس علمیه خواهران کشور را زمانی همچون «حوزه علمیه» خواهیم داشت که همه کارکردهای حوزوی در نهادهای برومند حوزه هزارساله شیعه در حوزه جوان خواهران هم نهادینه و هم ساختارمند شود.

وی با تقدیر از طلاب، اساتید و مدیران حوزه خواهران یزد به خصوص حجت الاسلام والمسلمین کارگرشورکی مدیر حوزه خواهران یزد که در راه اندازی این مرکز پژوهشی فعالیت داشته اند، گفت: حوزه علمیه یک نهاد هدایت دینی در وسط معرکه جامعه است و حوزه علمیه کارکردهایش متنوع است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: یک نهادی با کارکرد دینی، نهاد منزوی و طبقاتی که در گوشه ای برای عده خاص و با تعریف خاص تشکیل شده باشد؛ نیست.

*تربیت طلبه مقدمه ایفای رسالت بزرگ اجتماعی است

حصاری تصریح کرد: حوزه علمیه نهاد مقدس در جهان تشیع و یک نهاد هدایت دینی به معنای جامع کلمه است و ترتیب طلبه در حقیقت مقدمه ایفای آن رسالت است نه همه رسالت و طلبه برای رسالت بزرگ اجتماعی تربیت می شود.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: حوزه علمیه قم مجموعه ای از مدارس، مؤسسات پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و نهادهایی با کارکرد اجتماعی و سیاسی زیر چتر حوزه قرار می گیرد و حوزه خواهران آنچه در استان ها داریم که بسیار مبارک است و حقاً شکل گیری این تعداد در کشور در بازده زمانی با کارنامه های درخشان جز با برکت الهی که به کار خالصانه بانوان طلبه داده قابل توصیف نیست و اگر مجموعه کارها را در قبال کارانجام شده ترازو کنیم حقیقتا بسیار بسیار فاصله دارد.

حصاری خاطر نشان کرد: ما زمانی حوزه خواهیم داشت که تمام کارکردهای حوزوی اعم از کارکردهای پژوهشی، فرهنگی سیاسی و اجتماعی در دل نهاد، ساختارمند شود و به یک رویه و جریان تبدیل شود و آنچه وظیفه ما بوده در معاونت پژوهشی با همت و کمک شماها در کشور رونق بخشیم.

*۱۲مرکز پژوهشی حوزه های خواهران در سال ۹۸ افتتاح می شود

وی با اشاره به ایجاد و راه اندازی مراکز پژوهشی در نقاط مختلف کشور گفت: به غیر از شهر یزد، در میبد هم افتتاح یک مرکز را داریم و هفته آینده سومین مرکز در استان تهران، یک مرکز در اصفهان و دو مرکز هم در خوزستان راه اندازی می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران کشور افزود: تا پایان سال ۱۲ مرکز را ه اندازی می شود و تاکنون بخشی از این تعداد در شهرهای گلستان، زاهدان، بندرعباس، قم و تهران راه اندازی شده است.

*افق آینده پژوهش حوزه های خواهران ایجاد شهرک های پژوهشی است

حصاری، افق آینده پژوهشی برای حوزه های علمیه خواهران کشور را ایجاد شهرک پژوهشی اعلام کرد و افزود: همه سازه های  علمی در این شهرک برای بانوان طلبه در یک جا متمرکز می شود که نیاز به سرگردانی و گشت و گذار در این طرف و آن طرف برای تأمین نیاز پژوهشی ندارند.

وی تأکید کرد: جایگاه کار پژوهشی در حوزه و هر نهاد علمی مادامی که تولید علم در نهاد آموزشی نباشد گرفتار ایستایی و واماندگی می شود و از سطح نیازهای معرفتی جامعه که به شدت متغیر هست فاصله می گیرد و قادر نخواهد بود متناسب با نیاز معرفتی جامعه پاسخگو باشد.

*حوزه خواهران پاسخگوی نیاز معرفتی و علمی جامعه باشد

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور با یادآوری سخنان حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در ابتدای سال تحصیلی جدید را «پاسخگویی به نیازهای علمی و معرفتی جامعه مخاطب» عنوان کرد و افزود: وی تأکید کردند که حوزه خواهران به تربیت کننده صرف مبلغ در بخش عمومی نباید شناخته شود و این که بگویند فقط ما تربیت کننده مبلغ سطح عمومی هستیم ولی نباید حوزه، خود را محدود و محصور کنیم زیرا نیاز معرفتی جامعه خیلی فراتر از این است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری خاطر نشان کرد: به خاطر مشکلات فرهنگی جامعه نیازمند به تبلیغ هستیم و  تعداد قابل توجهی یعنی ۵۰ یا ۶۰ درصد از طلبه ها باید به کار تبلیغ بپردازند و علی رغم پژوهش معتقدم اگر ۱۰ درصد از دانش آموختگان حوزه ممهّز به کار پژوهش حرفه ای شوند کافی است .

وی ابراز کرد: ما باید به نسبت واقعیت های خارج یک تعداد از دانش آموختگان حوزه یعنی قریب به ۵۰ یا ۶۰ درصد بانوان حوزوی در جامعه، افراد را به سمت زیست دینی اعم از باور و عقیده، منش و رفتار دعوت کنند.

*وجود الگوهای غربی در خانواده های متدین

وی با طرح این سئوال که این همه به هم ریختگی فرهنگی که در جامعه داریم محصول چیست؟ گفت: این به هم ریختگی محصول عدم موعظه کننده نیست، بلکه فراتر از این است و مشکل ناهنجاری فرهنگی جامعه قبل از این که معلول عدم تذکر و ارشاد ما باشد معلول نداشتن الگو برای جایگزینی است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با ابراز تأسف از وجود الگوهای فرهنگ غربی، گفت: این الگوها با بسیاری از باورمندی های دینی ما هم آمیخته شده است و بعضی از این رفتارها در خانواده های متدین ما هم رسوخ کرده و پذیرش شده است.

وی با ابراز تأسف از وجود برخی از رفتارهای ناهنجار اجتماعی از جمله انس با برخی حیوانات نجس از جمله سگ، گفت: مشکل دینی ما طهارت و نجاست نیست و این  بیچارگی مال این است که سالیان متمادی ایدئولوژی لیبرالیستی غرب موفق شده اندیشه و باور خودش را به معیارهای رفتاری جامعه تبدیل کند و به آن الگو دهد.

 معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: ما متأسفانه گزاره ها و آموزه های دینی خودمان را به مبانی رفتار زیستی تبدیل نکرده ایم و فقط می خواهیم با پند و موعظه و نصیحت اصلاح کنیم بلکه موعظه و نصیحت جای خودش را دارد و ما مخالف نیستیم بلکه آن را ناکافی می دانیم.

*سبک زندگی اسلامی نیازمند تولید علم است

  حصاری  تأکید کرد: یک کار بسیار بزرگی که رهبری مؤکد تأکید فرمودند بحث الگوی سبک زندگی دینی است که در تمام شئونات زیستی ما مطرح است و مدل روابط در اجتماع، در خانواده و در محیط های مختلف گرفته تا مناسبات اقتصادی، تربیتی و حقوقی و قضایی و غیره هر چه که در شئون اجتماع مطرح است سبک زندگی هم مطرح است و ما باید تولید کنیم که نیازمند کار پژوهشی است.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر وجود دامنه تغییرات اجتماعی خیلی زیاد است و آن چیزی را که می خواهیم به عنوان سبک زندگی ارائه دهیم باید در بستر تغییرات جوابگو باشد و نباید هماهنگ یا منفعل باشیم چون بار معنایی دارد و نباید اشتباه برداشت شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور توصیه کرد: بالاخره رعایت عنصر زمان و مکان در تمام مقولات و گزاره های دینی باید مورد توجه باشد و تولید علم می خواهد و کار بزرگ محقق، تلاش در این مسیر است.

 حصاری، تولید علم در زمینه سبک دینی را کار و وظیفه حوزه دانست وافزود:  اگر جایی قرار باشد الگوهای زیستی مؤمنانه و سبک زندگی اسلامی را ارئه کند حوزه است و بس.

وی خاطر نشان کرد: چون آن جایی که معارف دینی و آموزه های دینی را از نزدیک ترین نقطه به سرچشمه دریافت می کند؛ حوزه است و جای دیگر سراغ نداریم و اگر به جای دیگر سپرده شود که بعضا سپرده شده مطمئن باشید به دلیل اینکه از سرچشمه نگرفته اند آغشتگی ها و التقاطهای زیادی دارد.

این مسئول پژوهشی هشدار داد: ای بسا در موارد متعددی همان الگوهای غربی را برای ما می آورند و با حدیث اسلامی درست می کنند و در بعضی موارد چون از نزدیک شاهد آن بوده ام و شاید قابل ذکر نباشد.

حصاری ابراز کرد: کمین گاه اصلی یعنی همان سبک زندگی است و اگر یک وقتی که کشور ما خیلی قوی شود، ولی رفتارهای و منش و طرز زندگی و طرز تعلقات ما سبک دین نباشد این خطر بزرگی است و این جاست که واقعا باورم بر این است که حوزه خواهران و برادران جمیعا برای یک چنین حرکت نهضت فرهنگی بزرگ بسیج شوند که اولویت اول است و ما امیدواریم بتوانیم سهم شایسته و درخوری را در حوزه خواهران عهده دار شویم و رقم بزنیم.

*مراکز پژوهشی جزیره ای عمل نکنند

وی در توصیه ای به مؤسسان مراکز پژوهشی استان ها گفت: آنچه که بنا هست همکاران ما پیگیری کنند مجموعه مراکز پژوهشی را با هم مرتبط کنند که نتیجه هم افزا رقم بخورد و کار هم عرض و با اولویت های پایین تر و کار بی ارتباط با ظرفیت موجود در آن مرکز و کار تکراری اتفاق نیفتد و مثل قطعات پازل یک کار عظیم را رقم بزنند.

معاون پژوهش حوزه های خواهران کشور تأکید کرد: ما نباید جزیره ای عمل کنیم و امروز وقت این نیست چون در بحث سیاسی دشمنان دائما در حال تجزیه کشورهای رقیب هستند مثلا می خواستند ایران را به  پنج قسمت تقسیم کنند و یا  سوریه و عراق را سه قسمت کنند چون کشورهای کوچک منافع چندین برابر برای قدرت ها دارد و کشورهای کوچک هیچ وقت  تمدن ساز نشدند.

*توصیه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی

 حصاری با یادآوری بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: با ترسیم رهبری در بیانیه گام دوم بناست به سمت شکل دهی به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم واین تمدن یک بنای بزرگ است وجزیره کوچک نیست.

وی خاطر نشان کرد: الان وقت این است که با یک هم افزایی و همدلی تمام همّ و نیروی خودمان را و همه استعدادمان و ظرفیت انسانی خود را مصروف این کنیم که هر کدام ما یک خشتی از خشت های تمدن اسلامی باشیم و این که تنها در کنج خانه مشغول نوشتن شویم و تنها خواننده آثار خود باشند، این مهم نیست.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور خاطر نشان کرد: حرف های گفتنی در محیط علمی حوزه بیش از این است و  زوایای بسیار متنوعی دارد و هر کدام اقتضای جلساتی است و خواهران ارجمند کاملا در فضای واقعی و علمی که زندگی می کنند قرار بگیرند و بدانند ما در چه وضعیتی هستیم و دشمن در چه شرایطی و وضعیتی قرار دارد و آن وقت بدانیم در سنگری که قرار گرفته ایم چه اقدامی را برای خود معین و اقدام کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شریف IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام عکس مربوط به 5 سال پیش است. از یک خبرگزاری این انتظار است که زحمت حداقلی بکشد و یک تصویر جدید تهیه نماید