چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ |۳۰ رمضان ۱۴۴۵ | Apr 10, 2024
حجت الاسلام مجید جلالی جانشین معاون آموزش حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: امر حجاب و عفاف یکی از واجبات دینی است و زنان باید حضرت زینب(س) را در این باره الگوی خود قرار دهند، هم چنان که وقتی از حضرت زهرا(س) در خصوص بهترین زنان سوال شدن ایشان فرمودند: "بهترین زن کسی است که نامحرم او را نبیند و او نیز نامحرم را نبیند

حجت الاسلام مجید جلالی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» به بهانه  طومار اخیری که جمعی از طلاب حوزه علمیه اصفهان برای دفاع از عفاف و حجاب امضا کرده بودند، با اشاره به جایگاه و شخصیت والای حضرت زینب سلام الله علیها، به بیان روایتی از امام سجاد(ع) در مورد مقام علمی آن حضرت(س) پرداخت و اظهار کرد: امام سجاد(ع)، عمه خود حضرت زینب(س) را، عالمه ای که به مکتب نرفته است توصیف می کند و لذا از این جمله مقام و منزلت حضرت زینب (س) مشخص می شود.

وی افزود: وابستگی حضرت زینب(س) به سیدالشهدا(ع) تا آنجا بوده است که شرط ضمن عقد خود را جدا نشدن از برادر قرار دادند ولذا می بینیم با وجودی که عبدالله بن جعفر در قافله کربلا نمی باشد، اما حضرت زینب(س) در این قافله هستند و دو فرزند ایشان نیز در روز عاشورا به شهادت می رسند.

حجت الاسلام جلالی، حضرت زینب(س) را مدافع و حامی مهم اباعبدالله الحسین عنوان کرد و ادامه داد: ایشان علاوه بر این که نگهبان اطفال بودند دارای چنان مقام و منزلتی می باشند که در شام عاشورا با همه مصائبی که بر حضرت(س)  وارد شد دست از عبادت برنداشته و نماز شب ایشان ترک نشد.

وی مسئله حفظ حجاب و عفاف را از سوی حضرت زینب(س) و اهل بیت سیدالشهدا (ع) مهم ارزیابی کرد و افزود: شکایت اهل بیت به سیدالشهدا(ع) از کتک و سیلی دشمنان نبود، بلکه ایشان از بردن مقنعه ها و حجاب ها به حضرت شکایت بردند و این مسئله نشان می دهد آن چیزی که برای آنها مهم بوده حجاب و عفاف است.

استاد حوزه علمیه اصفهان  به برخی از روایات مربوط به مصائب اهل بیت و حرم سیدالشهدا در جریان بردن سرها روی نیزه در برابر اسرا اشاره کرد و گفت: یکی از مصیبت ها در رابطه با این بود که در حین بردن سرها، چشم نامحرم به اهل بیت امام حسین (ع) می افتاد و لذا این موضوع برای امام سجاد(ع) یک غم به شمار می رفت.

وی خاطر نشان کرد: امر حجاب و عفاف یکی از واجبات دینی است و زنان باید حضرت زینب(س) را در این باره الگوی خود قرار دهند، هم چنان که وقتی از حضرت زهرا(س) در خصوص بهترین زنان سوال شد ایشان فرمودند: "بهترین زن کسی است که نامحرم او را نبیند و او نیز نامحرم را نبیند"

حجت الاسلام جلالی این سبک و حیات دینی را منافی زندگی در جوامع کنونی ندانست و عنوان کرد: بانوان می توانند حجاب و عفاف خود را رعایت کنند و در عین حال فعالیت اجتماعی داشته باشند، اما باید حتی المقدور با نامحرم در تماس نباشند.

وی ضمن بیان روایاتی از حیات معنوی و سلوک حجاب محور حضرت زهرا(س) و حضرت زینب (س) اذعان داشت: از خادمه حضرت زهرا(س) نقل است که تنها مرتبه ای که حضرت پس از رحلت رسول خدا(ص) لبخند زدند و اظهار خشنودی فرمودند زمانی بود که به ایشان عرض کردم در بلاد عجم، بدن میت را به گونه ای می پوشانند که حجم بدن پیدا نباشد.

حجت الاسلام جلالی تاکید کرد: زن همانند درّی است که باید از دستبرد اجانب محفوظ باشد و به هر میزان زن پوشیده تر باشد سلامت اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha