چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
دلار آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بودجه مخفی پنتاگون به ۷۶ میلیارد دلار رسید

بررسی لایحه بودجه درخواستی دولت آمریکا نشان می‌دهد میزان بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا در سال آینده میلادی با رشدی چشمگیری مواجه شده است.به نوشته پایگاه «دیفنس وان»، بر اساس بررسی‌های گروه مشاوره «اواسنت»، در لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۷۶ میلیارد دلار به بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا تخصیص یافته است. این رقم در مقایسه با سال جاری میلادی، رشدی ۶ درصدی دارد، این در حالی است که میزان رشد بودجه غیرمخفی وزارت دفاع آمریکا ۵ درصد افزایش داشته است و این یعنی در سال آینده میلادی بخش بزرگتری از بودجه پنتاگون برای پیشبرد پروژه‌های سری و مخفی هزینه می‌شود.همواره بخشی از بودجه وزارت دفاع آمریکا به فعالیت‌های سری اختصاص دارد و حتی نمایندگان کنگره نیز از محل هزینه‌کرد این بودجه اطلاعی ندارند. به این بودجه اصطلاحا «بودجه سیاه پنتاگون» هم گفته می‌شود. این رقم در سال آینده میلادی، ۱۱ درصد از کل بودجه وزارت دفاع آمریکا را تشکیل می‌دهد.به نوشته دیفنس وان، افزایش مداوم سهم بودجه مخفی، با مخالفت‌هایی در کنگره آمریکا روبرو شده است. از جمله مخالفان ادامه این روند، «آدام اسمیث» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا است که می‌گوید افزایش بی‌رویه بودجه مخفی به کاهش نظارت و در نتیجه افزایش احتمال سوء مصرف این بودجه منجر می‌شودبا این وجود، مقام‌های نظامی آمریکایی این بودجه را برای پیشبرد پروژه‌های سری هوانوردی، فضایی و موشکی با هدف حفظ برتری در برابر کشورهای رقیب، ضروری می‌دانند.شرکت‌های فعال در حوزه نظامی در آمریکا هم از دیگر حامیان این بودجه هستند. بنا بر این گزارش، افزایش میزان بودجه مخفی، بر درآمد شرکت‌های جنگ‌افزارسازی مانند «لاکهید مارتین» و «نورثروپ گرومن» افزوده و این شرکت‌ها در گزارش‌های خود اشاره کرده‌اند که افزایش بودجه مخفی به تسریع رشد این شرکت‌ها منجر شده است.افزایش بودجه پنتاگون و نوسازی ناوگان نظامی آمریکا یکی از شعارهای انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. دولت وی برای سال آینده میلادی مجموعا ۷۵۰ میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی بودجه درخواست کرده است.

بدهی آمریکا سر به فلک کشید

میزان بدهی‌های آمریکا اکنون از ۲۳ تریلیون دلار عبور کرده است.میزان بدهی‌های این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۲۳ تریلیون و ۹ میلیارد و ۴۹۲ میلیون ۲۵۷ هزار دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان ماه اکتبر به طور متوسط ۶۹ هزار و ۷۲۹ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۱۸۶ هزار و ۵۷۶ دلار بوده است.کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه اکتبر به یک تریلیون و ۲۹ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسیده است تا بدین ترتیب نسبت کسری بودجه به تولید ناخاص داخلی این کشور به ۴.۷۷ درصد برسد. بین بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ بیشترین کسری بودجه آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۰ با ۸.۹۶۵ درصد و بیشترین مازاد بودجه مربوط به سال ۲۰۰۰ با ۲.۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای آمریکا شامل: مراقبت‌های درمانی با ۱ تریلیون و ۲۵۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، امنیت عمومی با ۱ تریلیون و ۴۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۶۷۲ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار و پرداخت مستمری بازنشستگان با  ۲۸۷ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار است.هم‌چنین تا پایان ماه اکتبر، میزان مجموع بدهی‌های دولتی و غیردولتی آمریکا معادل ۷۴ تریلیون و ۹۱ میلیارد و ۹۳۷ میلیون دلار بوده است که نشان می دهد سهم هر شهروند آمریکایی از مجموع  بدهی‌های این کشور به طور متوسط ۲۲۴ هزار و ۵۳۵ دلار و سهم هر خانواده آمریکایی از بدهی‌ها به طور متوسط معادل ۸۷۵ هزار و ۲۴۰ دلار است.طی این مدت، اوراق قرضه آمریکایی در اختیار کشورهای خارجی به ۶ تریلیون و ۹۵۷ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار رسیده است.از لایحه کاهش مالیاتی دولت ترامپ که سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش بدهی دولت این کشور یاد می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، لایحه کاهش مالیاتی در طول ۱۰ سال باعث افزایش ۱.۵ تریلیون دلاری بدهی این کشور خواهد شد.

چین برای ضربه مهلک جنگ تجاری چراغ سبز گرفت

یک پنل سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد به دلیل امتناع آمریکا از حذف تعرفه‌های ضد دامپینگ، چین می‌تواند تعرفه‌های تلافی جویانه علیه واردات سالانه آمریکا به ارزش ۳.۵۷۹ میلیارد دلار وضع کند.این تصمیم همزمان با تلاش دو ابرقدرت اقتصادی برای نهایی کردن فاز اول یک توافق تجاری اعلام شده است. لری کودلاو، مشاور کاخ سفید اظهار کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مذاکره کنندگان آمریکایی درباره به نتیجه رسیدن این توافق بسیار خوش بین هستند.طبق حکم پنل WTO که از سوی سه داور اعلام شده است، صادرکنندگان چینی در تجارتی به ارزش سالانه ۳.۵۷۹ میلیارد دلار ضرر کرده اند. چین ممکن است اکنون از نهاد حل اختلاف WTO بخواهد با وضع تعرفه‌های تلافی جویانه علیه کالاهای آمریکایی به ارزش مشابه، چراغ سبز نشان دهد.چین در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به WTO اعلام کرد که به دلیل تعرفه‌های ضد دامپینگ آمریکا که در سال ۲۰۱۶ از سوی یک پنل WTO غیرقانونی شناخته شد، ۷.۰۴۳ میلیارد دلار ضرر سالانه متحمل شده است و اجازه خواست تعرفه‌های واردات روی کالاهای آمریکایی را به میزان مشابه بالا ببرد.در حالی که دولت ترامپ به ارزش تعیین شده اعتراض کرده اما این موضوع به داوری ارسال شده است.این پرونده مربوط به تعرفه‌های ضد دامپینگ آمریکا علیه صنایعی همچون ماشین آلات و محصولات الکترونیکی، صنعت فلزات و مواد معدنی و شیوه محاسبه میزان دامپینگ – صادرات چینی که به قیمت پایینتر از قیمت کالاهای ساخت آمریکا ارزش گذاری شده - از سوی  وزارت بازرگانی آمریکا است. شیوه محاسبه دامپینگ آمریکا سطح تعرفه‌های ضد دامپینگ روی تولیدکنندگان خارجی را افزایش داده و مکررا در احکام صادره از سوی WTO غیرقانونی شناخته شده است.یک مقام دولت آمریکا در واکنش به این تصمیم اعلام کرد آمریکا از تصمیم WTO که چین را برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۳.۵۷۹ میلیارد دلار مجاز می‌شمارد، مایوس شده و تصمیم مذکور تاثیر تعرفه‌های آمریکا روی چین را بیش از حد برآورد کرده است.در این بین، پیتر ناوارو، مشاور بازرگانی کاخ سفید اظهار کرد آمریکا و چین در مسیر خوبی برای تکمیل فاز اول توافق تجاری هستند اما به دو فاز دیگر نیاز است تا تمام مشکلات ساختاری چین را پوشش دهد.بر اساس گزارش رویترز، ناوارو به شبکه فاکس نیوز نت ورک گفت: نکته محوری این توافق، مکانیزمی است که به آمریکا اجازه می‌دهد بدون ترس از تلافی جویی چین، در صورت نقض توافق علیه پکن تعرفه وضع کند.

ترامپ هم به دلار پشت کرد

رئیس جمهور آمریکا از مدیران فدرال رزرو خواست با کاهش بیشتر نرخ بهره، ارزش دلار را تضعیف کنند.پس از آن‌که بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست هفتگی خود با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد، ارزش دلار در برابر همتایانش کاهش یافت اما به نظر می‌رسد که این کاهش آن طور که باید و شاید، رئیس جمهور آمریکا را راضی نکرده است.ترامپ در واکنش به کاهش ۰.۲۵ نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا گفته است که نرخ بهره باید بیشتر و سریع تر از میزان فعلی کاهش پیدا کند چرا که با توجه به مشکلات تولیدکنندگان آمریکایی در نتیجه دلار نیرومند، تصمیم فعلی مدیران فدرال رزرو تنها نیشخند زدن به مشکلات آن ها است. ترامپ با بیان این‌که آمریکا اکنون بزرگ‌ترین و نیرومندترین کشور جهان است افزود: نرخ بهره ما باید پایین تر از آلمان و ژاپن باشد اما ( وضعیت فعلی) دقیقا بر عکس است. مشکل ما چین نیست مشکل ما خود فدرال رزرو است!شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، از ماه ژانویه تاکنون دستخوش تغییرات گسترده‌ای نشده است. از نظر تئوری وقتی بانک مرکزی یک کشور نرخ بهره را کاهش می دهد، جذابیت سرمایه گذاری بر حسب آن ارز به دلیل پایین آمدن نرخ بازدهی کاهش می‌یابد و این مساله، خود منجر به کاهش ارزش آن ارز می‌شود اما در واقعیت، رابطه پویاتری بین نرخ برابری ارزهای مختلف برقرار است و با در نظر گرفتن فاکتورهای کلان‌تری نظیر چشم انداز رشد، سهم ارز مورد نظر از ذخایر ارزی و ابزار پرداخت، ارزش دلار کاهش خیلی زیادی پس از سه کاهش متوالی نرخ بهره نداشته است.جان دویل- مدیر مبادلاتی و معاملاتی موسسه " تمپوس" گفت: حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر و سریع تر از دیگر بانک‌های مرکزی کاهش دهد، کاهش رشد اقتصادی در نقاط مختلف و جنگ تجاری باعث تقویت دلار خواهد شد. کلی ریسک ژئوپلتیکی مختلف وجود دارد: برگزیت، هنگ کنگ، ترکیه و...دویل افزود: فکر نمی‌کنم خیلی واقع بینانه باشد اگر بگوییم با کاهش نرخ بهره همه چیز حل می‌شود. می توانم بفهمم چرا رئیس جمهور ترامپ نمی خواهد دلار خیلی قوی باشد اما دلار ضعیف هم مشکلات خودش را خواهد داشت. 

بزرگترین بانک اروپا سقوط کرد

بزرگترین بانک اروپا اعلام کرد که در سه ماهه سوم امسال، سود قبل از کسر مالیات این بانک، به شدت نسبت به دوره مشابه سال قبل افت کرده است.  بزرگترین بانک اروپا، اچ‌اس‌بی‌سی، اعلام کرد که در سه ماهه سوم امسال، سود قبل از کسر مالیات این بانک، به شدت نسبت به دوره مشابه سال قبل افت کرده است.  این بانک اعلام کرد که در ۳ ماهه منتهی به سپتامبر، سود قبل از کسر مالیات آن با ۱۸ درصد سقوط نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به ۴.۸ میلیارد دلار رسیده است.تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که سود این ۳ ماهه بانک ۱۲ درصد سقوط کرده و به ۵.۳ میلیارد دلار برسد.  اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرد که درآمد این ۳ ماهه با ۳ درصد افت نسبت به سال گذشته، به ۱۳.۳۶ میلیارد دلار رسیده است.  نوئل کوئین، مدیرعامل موقت این گروه بانکی، گفت: بخش‌هایی از تجارت بانک، به ویژه بخش آسیایی آن در این شرایط چالش‌برانگیز عملکرد خوبی داشته‌اند. سود پیش از کسر مالیات بانک در آسیا ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. او ادامه داد: اما در سایر بخش‌ها، به ویژه قاره اروپا، عملکرد بانک به هیچ‌وجه قابل قبول نبوده است. 

ترامپ بار دیگر به بانک مرکزی آمریکا تاخت

دونالد ترامپ در پیامی توئیتری بار دیگر از مدیران بانک مرکزی این کشور برای کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرد.جنگ بین مدیران بانک مرکزی آمریکا با رئیس جمهور این کشور بر سر نرخ بهره کماکان ادامه دارد ودر تازه ترین دور این اقدامات، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری از مدیران فدرال رزرو خواست تا مسیر دیگر کشورها در نرخ بهره منفی را بپیمایند. وی افزود: آن‌ها درک درستی از شرایط موجود ندارند! ما یک پتانسیل ( رشد) نامحدود داریم که تنها توسط فدرال رزرو عقب نگه داشته شده است. مدیران بانک مرکزی آمریکا امروز و فردا با یکدیگر در واشنگتن دیدار و در خصوص مهم‌ترین مسائل پولی و مالی این کشور بحث و تبادل نظر خواهند کرد. انتظار می‌رود با توجه به تداوم جنگ تجاری بین آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور، بانک مرکزی برای سومین مرتبه متوالی در طول سال جاری دست به کاهش نرخ بهره بزند.دونالد ترامپ که یکی از منتقدان جدی عملکرد جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا محسوب می‌شود بارها و بارها از وی به خاطر کاهش ندادن نرخ بهره به سطح صفر یا منفی انتقاده کرده و وی را عامل اصلی کند شدن شتاب رشد اقتصادی آمریکا معرفی کرده است.با این حال انتظار نمی‌رود که فدرال رزرو دست کم در حال حاضر قصد موافقت با خواسته ترامپ را داشته باشد و بسیاری از کارشناسان معتقدند نرخ بهره در نشست این هفته با ۰.۲۵ درصد کاهش در محدوده ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی قرار خواهد گرفت.بانک مرکزی در نشست اواخر شهریور ماه خود با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد تا دومین کاهش در سال جاری نیز به ثبت برسد. با این حال اعضای هیات مدیره بانک مرکزی در این خصوص با هم هم نظر نبوده‌اند به گونه‌ای که ۳ نفر از ۱۰ عضو هیات مدیره فدرال رزرو به این کاهش رای منفی داده‌اند.

چین دست سرمایه‌گذار های آمریکایی‌ را از پکن برید

یکی از سناتورهای با نفوذ آمریکا، چین را به ممنوع شدن سرمایه‌گذاری اتباع آمریکایی در این کشور تهدید کرد.مارک روبیو، سناتور آمریکایی از برنامه ریزی برای ارائه لایحه ای در مجلس سنا به منظور ممنوعیت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی آمریکایی در بازار سهام چین خبر داد.روبیو که به خاطر اتخاذ رویکرد ضد چینی مشهور است گفته نباید اجازه داد کارکنان و بازنشستگان ادارات و ارتش آمریکا پس انداز خود را به جیب شرکت هایی بریزند که در چین ثبت شده اند.وی با انتقاد از مقامات صندوق های بازنشستگی گفت: واضح است که اعضای هیات مدیره این صندوق ها در راستای منافع امریکا حرکت نمی کنند و ضروری است تا این روند معکوس شود و از منافع ملی خود دفاع کنیم. به همین دلیل می خواهم با تصویب یک فرایند قانونی مطمئن شوم  پس اندازهای فدرال هیچ گاه به منبعی برای تامین مالی حزب کمونیست چین آن هم به بهای رفاه اینده ملت ما تمام نخواهد شد.این تلاش سناتور مطرح آمریکایی می‌تواند روابط بین چین و آمریکا را در میانه جنگ تجاری بیش از پیش وخیم کند. تهدید آمریکا به ممنوع شدن سرمایه‌گذاری اتباع این کشور در چین موضوع تازه ای نیست و پیش تر نیز یک مقام آگاه در وزارت خزانه داری آمریکا گفته بود، کاخ سفید در حال ارزیابی طرحی است که به موجب آن سرمایه گذاری‌های آمریکا در چین هدف قرار خواهد گرفت و اتباع آمریکایی از هر گونه سرمایه‌گذاری مالی در شرکت‌های چینی منع خواهند شد.در حال حاضر آمریکا و چین بر واردات کالاهایی به ارزش صدها میلیارد دلار از یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند و احتمال افزایش تعرفه‌ها نیز در صورت نتیجه بخش نبودن روند مذاکرات وجود دارد. با این حال طرفین توافق کرده اند که فعلا تا زمان از سرگیری مذاکرات از هرگونه اقدام تنش‌زای جدید پرهیز کنند.

تورم استرالیا به اوج رسید

تورم استرالیا تا پایان ماه سپتامبر به ۱.۷ درصد افزایش یافت.به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم استرالیا در دوازده ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۷ درصد رسید که این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در این کشور طی یک سال اخیر نیز محسوب می شود.هم چنین طبق اعلام بانک مرکزی این کشور، نرخ تورم در سه ماهه سوم امسال ۰.۵ درصد بوده است که ۰.۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده برای سه ماهه منتهی به ژوئن بوده است. متوسط نرخ تورم استرالیا در بازه زمانی ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۹۶ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۲۳.۹ درصدی سه ماهه پایانی سال ۱۹۵۱ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۳ درصدی سه ماهه دوم سال ۱۹۶۲بوده است.بانک مرکزی استرالیا دستیابی به تورم ۲ درصدی را هدف‌گذاری کرده است و افزایش تورم می‌تواند خبرخوبی برای این بانک آن هم در زمانی که به دلیل تقویت رشد اقتصادی مجبور به اتخاذ سیاست کاهش نرخ بهره شده است باشد. بخش های سوخت و خودرو مهم ترین اقلام کاهشی و تنباکو و هزینه های مراقبتی مهم ترین اقلام افزایشی تورم در دوره منتهی به ماه سپتامبر بوده اند. نرخ بهره استرایلا در حال حاضر ۰.۷۵ درصد است که پایین ترین سطح نرخ بهره ثبت شده در طول تاریخ این کشور است.بروس هوکمان، کارشناس ارشد اقتصادی در موسسه " ای بی اس" گفت: تورم سالانه در سطح مطلوبی باقی مانده است هر چند که هنوز مخارج هنوز در سطح پایینی قرار دارند.به دنبال کاهش نرخ بهره درماه های اخیر قیمت مسکن در استرالیا تحت تاثیر این تصمیم بانک مرکزی روندی کاهشی داشته است و دولت امیدوار است رونق ساخت و ساز منجر به افزایش رشد اقتصادی شود.

آمریکا به محموله ارسالی به لبنان ایست داد

وزارت امور خارجه آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرد که دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت این کشور تصمیم گرفتند تا کمک 105 میلیون دلاری نظامی به لبنان را متوقف کنند.این اقدام بدون ارائه دلیل و دو روز بعد از استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، انجام شده است.دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در این باره اعلام کردند که دلیل توقف کمک نظامی به لبنان مشخص نیست. دولت آمریکا پیشتر گفته بود که کمک به ارتش لبنان برای بیروت در راستای حفاظت از مرزهای خود بسیار مهم است. یک مقام آمریکایی می‌گوید که این کمک مالی به لبنان بسیار حیاتی است چرا که دولت لبنان نه تنها با بی‌ثباتی داخلی مواجه است بلکه با بحران هزاران پناهجوی سوریه نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

قوه قضاییه به ماجرای گندم ورود کرد

بی تدبیری در اجرای قانون خرید تضمینی که منجر به برنامه ریزی برای واردات و نگرانی بابت از دست رفتن خودکفایی گندم شده، موجب ورود قوه قضاییه به موضوع شد.بی تدبیری در اجرای قانون خرید تضمینی اخیرا به اوج خود رسیده و خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی استراتژیک را معرض خطر قرار داده است؛ نمونه اخیر آن قیمت نازل خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته بود که موجب شد امسال کشاورزان تمایلی به فروش گندم خود به دولت نداشته باشند و گفته می شود که سه میلیون تن از گندم تولیدی در انبارها مانده و به دولت فروخته نشده است؛ به همین دلیل اخیرا وزیر جهادکشاورزی خبر داد که بدلیل عدم فروش این حجم از گندم به دولت، دولت قصد دارد اقدام به واردات این محصول کند؛ این اظهارات وزیر جهادکشاورزی ثابت کرد سناریوی واردکنندگان که چند سالی است تلاش دارند دولت را ترغیب به واردات این محصول کنند، به ثمر نشسته است. از همین رو بسیاری از دست اندرکاران امر نسبت به از دست رفتن دستاورد بزرگی همچون خودکفایی گندم و واردات، آنهم درسال رونق تولید ابراز نگرانی کرده اند. سید ابراهیم رئیسی از ورود قوه قضائیه به موضوع خرید تضمینی گندم خبر داد و  دستور رسیدگی  به وضعیت خرید تضمینی گندم را صادر کرد.وی گفت: با توجه به اینکه به استقلال در تولید گندم رسیده‌ایم، مسئولان امر باید خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده و گزارشی از این بابت به من ارائه دهند تا بلکه امنیت غذایی تهدید نشود. براساس این گزارش در حالی که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ١٤ میلیون تن گندم در کشور تولید شده به دلیل تعیین قیمت خرید تضمینی پایین برای این محصول از سوی دولت، کشاورزان حاضر به فروش گندم خود به دولت نشدند و دولت امسال تنها موفق شد حدود ٨ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و برای ذخایر استراتژیک با کمبود مواجه گردید و اکنون قصد دارد این کسری را از طریق واردات تامین کند. این در حالی است که سال گذشته کارشناسان با توجه به دولت هشدار داده بودند که تعیین قیمت ١٧٠٠ تومان برای گندم اقدامی نادرست و در جهت تضعیف خودکفایی است. اما تخلف و بی تدبیری در خرید تضمینی گندم به چند سال اخیر منحصر نبود و متاسفانه برای سال زراعی جاری( که گندم حاصل از آن سال آینده به دولت فروخته خواهد شد) ادامه یافته است. به طوری که دولت قیمت خرید تضمینی قیمت گندم را برای سال زراعی جاری ٢٢٠٠ تومان تعیین کرده اما کارشناسان معتقدند قیمت این محصول نباید از ٢٥٠٠ تومان کمتر باشد و تعیین قیمت ٢٢٠٠ تومانی، قیمت نامعقول و غیرمنصفانه است و منجر به تغییر الگوی کشت به سمت محصولاتی مانند جو خواهد شد.پیش از این گندمکاران از دولت به دلیل تخلفاتی که در اجرای قانون خرید تضمینی مرتکب شده به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عالی عدالت اداری شکایت کرده بودند؛ اینک با ورود قوه قضائیه به موضوع، امید کشاورزان برای احقاق حق و حفظ دستاورد خودکفایی گندم و جلوگیری از واردات بیش از پیش شده است.

خودرو هم به تحریمی ها پیوست

رضا رحمانی در بازدید از گروه صنعتی ایران ترانسفو زنجان اظهار داشت: در یک سال گذشته خیال مان از زنجان راحت بوده و هیج مشکلی از استان زنجان گزارش نشده است.وی با اشاره به اینکه بنده اعتقاد دارم  یک شغل یک پروژه است، افزود : این دغدغه رهبر معظم انقلاب است که مشکل و معضل بیکاری را رفع نماییم و  اگر تولید رونق داشته باشیم، شغل‌های متناسب در کشور ایجاد می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با اجرای آزمون عدالت استخدامی برقرار شده است و جذب نیروهای بومی خصوصا در حوزه معادن اقدامی خوب و پسندیده در استان زنجان است و ما هم تاکید داریم در جذب نیرو  باید از جوانان بومی استان استفاده شود. رحمانی با اشاره به اینکه تولید داخل راهکار حل مشکلات کشور و هدف اصلی و اساسی وزارت صمت است و باید این امر را به یک باور عمومی تبدیل کنیم و نهضت ساخت داخل هدف و محور اصلی کشور باشد، بیان کرد: برای بحث رونق تولید 7 محور را در نظر داریم که گروه ایران ترانسفو در این امر خوب عمل کرده است.مقام عالی وزارت صمت با اشاره به اینکه سالیان سال اقلام مهمی مثل الکترود در صنعت فولاد، وارداتی بود، اضافه کرد: از روزی که این تحریم های جدید شروع شد، واحد تولید الکترود را شروع به احداث کردیم که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.ایشان با تاکید بر اینکه انواع مواد معدنی در کشور داریم و این نعمت را خداوند در اختیار ما قرار داده است افزود: ما باید برای بهره برداری صحیح و بهینه برنامه ریزی کنیم و این هدف امروز جامعه ما است.رحمانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نیاز صنعت امروز تامین نقدینگی و منابع مالی است، اضافه کرد: به علت عدم تامین نقدینگی ظرفیت برخی از واحدهای تولیدی خالی و غیرفعال است‌. وزیر صمت با اعلام اینکه امروز ورود خودرو به کشور تحریم نیست ولی ولی ورود قطعه برای ساخت داخل تحریم است، تاکید کرد: ما در تحریم هوشمندانه از سوی دشمنان قرار داریم و با همت جوانان و متخصصان  کشور از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

چک‌ رمز دار آب رفت

براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی معادل ٨١٣ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ١١٩٨ هزار میلیارد ریال در شهریورماه ١٣٩٨ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 9.7 درصد و 39.1 درصد کاهش داشته است. در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ٢٥٤ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ٦٨٩ هزار میلیارد ریال وصول شد.در ماه مذکور 46.8 درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (31.2 درصد)، خراسان رضوی (7.9 درصد) و اصفهان (7.7 درصد) وصول شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 69.7 درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (57.5 درصد)، خراسان رضوی (6.9 درصد) و اصفهان (5.3 درصد) وصول شده است.بالغ بر ٧ میلیون و 600 فقره چک در شهریورماه ١٣٩٨ در کل کشور وصول شد که از این تعداد حدود ٦ میلیون و 800 فقره عادی و بالغ بر 800 هزار فقره رمزدار بوده است. بر این اساس در کل کشور 89.3 درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، عادی و 10.7 درصد رمزدار بوده است.در ماه مورد بررسی، در کل کشور حدود ١٩٢٤ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که حدود ٧٢٦ هزار میلیارد ریال چک عادی و حدود ١١٩٨ هزار میلیارد ریال چک رمزدار است. به عبارتی در کل کشور 37.7 درصد از کل ارزش چک‌های وصولی، عادی و 62.3 درصد رمزدار بوده است.

اندیشکده آمریکایی به دلار هشدار داد

رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی آمریکا اعلام کرد: یک باشگاه جهانی شامل کشورهای بسیار قدرتمند جهان شکل گرفته است که روز به روز به تعداد آنها اضافه می‌شود و به شدت در تلاش هستند تا دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند.آنه کورین، مدیر مؤسسه تحقیقات امنیت جهانی آمریکا، اعلام کرد یک باشگاه از کشورهای بسیار قدرتمند در جهان شکل گرفته که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و این کشورها انگیزه بسیار قوی برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری خود دارند و در این مسیر با قدرت قدم برداشتند.طی دو سال گذشته چندین کشور در سراسر جهان از تمایل خود برای کاهش استفاده و یا کنار گذاشتن کامل استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود را یا کاهش داده و یا به طور کامل حذف کنند و به جای دلار از ارزهای ملی خود در تجارت بین‌الملل استفاده کنند.کورین می‌گوید یکی از دلایل این رویکرد کشورها توسعه سیاست تحریم اقتصادی توسط کاخ سفید است.رئیس این اندیشکده آمریکایی تاکید کرد: از جمله کشورهای حاضر در این باشگاه می‌توان به چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. وی افزود: تلاش کشورها برای کنار گذاشتن دلار به دلیل اجرای سیاست‌های مختلف توسط دولت آمریکاست که اصلی‌ترین آن رویکرد واشنگتن برای اعمال فرامرزی قوانین قضایی خود است که در این راستا شرکت‌ها و کشورهایی که هیچ ربطی با آمریکا ندارند مورد تحریم قرار گرفته و یا تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.آمریکا در قالب این رویکرد قوانین خود را به شرکت‌ها و مؤسساتی که یا از باندهای آمریکایی استفاده می‌کنند یا از دلار استفاده می‌کنند بسط داده است.کورین ادامه داد: هیچ کسی دوست ندارد که به دلیل مبادله تجاری با کشورهایی که آمریکا دوست ندارد با آنها تعامل تجاری انجام شود در فرودگاه دستگیر شود.رئیس مؤسسه تحقیقات امنیت جهان آمریکا ادامه داد: پدید آمدن ارزهایی نظیر پترو یوآن توسط کشورها از جمله چین عملکردی شبیه به قناری در معدن ذغال سنگ دارد که نشاندهنده شکل گرفتن انگیزه برای کنار گذاشتن دلار در جهان است.وی ادامه داد:‌ 90 درصد مبادلات نفتی در جهان به دلار انجام می‌شود و پترو یوآن چین  آغازی بر مسیر حذف دلار در این ساختار است.طی دو سال گذشته کشورهای مختلف جهان از برنامه خود برای کنار گذاشتن و یا به حداقل رساندن استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود خبر دادند که از جمله آنها می‌توان به روسیه، چین، ایران و ترکیه اشاره کرد.یکی از دلایل این مسئله تهدید آمریکا به تحریم کشورهایی است که با ایران و ونزوئلا مبادله تجاری دارند. کشورهای عضو گروه بریکس از جمله کشورهایی هستند که در حال رفتن به سمت استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات تجاری هستند.اخیرا نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ در سال جاری گفته بود که دوران سلطه دلار بر اقتصاد جهانی ممکن است خیلی زود به پایان برسد.وی ادامه داد این مسئله به دلیل سوء استفاده واشنگتن از جایگاه دلار به عنوان ارز قالب جهانی علیه کشورهایی که با آنها روابط خوبی ندارد، در حال رخ دادن است.بسیاری از این کشورها از جمله فعال‌ترین آنها می‌توان به روسیه و چین اشاره کرد،‌ توافق کردند تا مبادلات تجاری دو جانبه خود را به ارزهای ملی انجام دهند و شاهد آن هستیم که هر ساله سهم ارزهای ملی این کشورها از مبادله تجاری افزایش یافته و استفاده از دلار نیز در حال کاهش است.

نفت آینده را خوش بین کرد

نفت آخرین روز معاملات هفته گذشته را تحت تاثیر رشد مطلوب مشاغل و کاهش شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا با افزایش قیمت به پایان برد اما موفق نشد از کاهش هفتگی اجتناب کند.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و دو سنت یا ۳.۷ درصد افزایش، در ۵۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بسته شد.بهای معاملات آتی نفت برنت دو دلار و هفت سنت یا ۳.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۱ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد.افزایش قیمت معاملات جمعه، افت هفتگی نفت را محدود کرد و در نتیجه وست تگزاس اینترمدیت ۰.۸ درصد و نفت برنت ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد.شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت خام در هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافته و به ۶۹۱ حلقه رسید و اکنون ۱۸۳ حلقه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است با این حال تولید آمریکا در یک سال گذشته حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.طبق آمار رسمی، تولید نفت آمریکا در اوت ۶۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز رسیده که این افزایش به دلیل رشد ۳۰ درصدی تولید در خلیج مکزیکو بوده است.به گفته تحلیلگران، عامل دیگری که از رشد بهای معاملات نفت پشتیبانی کرد، اخباری بود که بر اساس آن، مقامات چینی اعلام کردند به توافق کلی در زمینه تجارت با آمریکا نزدیک شده‌اند.فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد شرکت پرایس فیوچرز با اشاره به گزارشهای روز پنج شنبه که به نقل از مقامات چینی نوشته بودند آنها نسبت به توافق بلندمدت با آمریکا بدبین هستند، گفت: لحن مقامات چینی درباره توافق با آمریکا نسبت به روز قبل فرق کرده بود.مقامات آمریکایی گفته‌اند مذاکره کنندگان گفت و گوی تجاری سازنده ای داشتند و این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.رشد بهای نفت در اوایل معاملات جمعه پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا روی داد که نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر ۱۲۸ هزار شغل ایجاد کرده که بالاتر از برآورد ۷۵ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود اما نرخ بیکاری همان طور که پیش بینی شده بود، به ۳.۶ درصد رشد کرد. آمار اقتصادی مطلوبتر کمک کرد نگرانیها نسبت به چشم انداز تقاضا برای نفت رفع شود.تحلیلگران همچنین رشد قیمت نفت را تا حدودی تحت تاثیر آماری دانستند که نشان داد شاخص مدیران خرید بخش تولید کایشین چین، در ماه میلادی گذشته به ۵۱.۷ واحد صعود کرده که بالاترین حد در ۳۲ ماه گذشته بود. این آمار برخلاف شاخص مدیران خرید بخش تولید بود که از سوی دولت چین منتشر شد و در اکتبر به ۴۹.۳ واحد کاهش پیدا کرده بود که پایینترین حد در هشت ماه اخیر بود.بر اساس گزارش مارکت واچ، انتظار می‌رود نگرانیها پیرامون وضعیت عرضه همچنان رشد قیمتهای نفت را محدود نگه دارد. نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ عضو است، تحت تاثیر بهبود سریع تولید نفت عربستان سعودی، در اکتبر ۲۹.۵۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۶۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از آمار بازبینی شده سپتامبر بوده است. تولید این گروه در سپتامبر به پایینترین حد از سال ۲۰۱۱ سقوط کرده بود.کارستن فریتچ، تحلیلگر کالای کومرس بانک در یادداشتی نوشت: اگرچه بهبود تولید نفت اوپک تعجب برانگیز نبود زیرا عربستان سعودی موفق شد سطح تولید خود را پس از اختلالات به وجود آمده در سپتامبر به وضعیت عادی برگرداند اما تولید نفت اوپک حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز بالاتر از برآورد آژانس بین المللی انرژی درباره تولید اوپک در نیمه اول سال ۲۰۲۰ قرار گرفت که ضرورت کاهش بیشتر تولید این گروه را نشان می‌دهد.

طلا از نفس افتاد

طلا در حوالی مرز ۱۵۰۰ دلار گیر افتاده و نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال‌استریت انتظار ندارد وضعیت مذکور به این زودی تغییر کند در حالی سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین مانده‌اند.بازار طلا پس از این که آمار رشد قوی اشتغال آمریکا در ماه میلادی گذشته را نشان داد، موفق شد همچنان در بالای مرز ۱۵۰۰ دلار بماند. گزارش وزارت کار آمریکا روی داد که نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر ۱۲۸ هزار شغل ایجاد کرده که بالاتر از برآورد ۹۰ هزار شغل جدید از سوی تحلیلگران بود اما نرخ بیکاری همان طور که پیش بینی شده بود، به ۳.۶ درصد رشد کرد.برخی از تحلیلگران اظهار کردند که طلا با توجه به اخبار خوبی که درباره تغییر موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا از خنثی به تسهیلی منتشر شده است، عملکرد نسبتا خوبی داشته است.اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک به کیتکونیوز گفت: تصور می‌کنم فعلا باید کاملا درباره طلا نظر خنثی داشته باشیم. من همچنان درباره روند بلندمدت طلا خوش بین هستم اما تا زمانی که نمودارها تغییر قابل توجهی نشان ندهد، اقدامی انجام نخواهم داد.در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها هفت نفر یا ۵۰ درصد نظر خنثی داشتند در حالی که چهار نفر یا ۲۹ درصد افزایش قیمت و سه نفر یا معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند.در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران، ۵۵۲ نفر شرکت کردند که از میان آن‌ها ۴۰۳ نفر یا ۷۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۸۷ نفر یا ۱۶ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۶۲ نفر یا ۱۱ درصد هم نظری نداشتند. هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا سه دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۱۱ دلار و ۴۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۰.۴ درصد افزایش ثبت کرد.کارستن فریتچ، تحلیلگر فلزات ارزشمند در کومرس بانک اظهار کرد اگرچه بازار طلا فاقد کاتالیزوری برای بالا بردن قیمتها است اما سرمایه گذاران نباید این حقیقت را نادیده بگیرند که نرخهای بهره پایین‌تر طلا را به دلیل کاهش هزینه نگهداری آن، دارایی جذابی می‌کند. وی در ادامه افزود که در فضای فعلی، قیمت طلا همچنان مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ خواهد کرد.اما برخی از تحلیلگران پتانسیل بیشتری برای صعود طلا می‌بینند زیرا در مواجهه با آمار اقتصادی مثبت، انعطاف پذیر مانده است. دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" اظهار کرد: روی افزایش قیمت طلا در کوتاه مدت تا ۶۰ درصد خوش بین است. وی در ادامه افزود: انتظار داشت قیمت طلا در واکنش به آمار مثبت اشتغال اکتبر به پایین ۱۵۰۰ دلار سقوط کند.آدام بوتون، مدیرکل شرکت فارکس لایو گفت: وی به دلیل تغییر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا که روی ارزش دلار تاثیر می گذارد، نسبت به رشد قیمت طلا خوش بین است.اما ریچارد بیکر، دبیر نشریه اورکا ماینر ریپورت گفت: وی نسبت به طلا در کوتاه مدت خوش بین است زیرا بازارها سهام همچنان در رکورد بالایی معامله می‌شوند.

بورس با کاهش هفته را آغاز کرد

در اولین روز معاملات بازار سهام در این هفته، شاخص کل بورس ۹۳۱ و شاخص کل فرابورس ۱۱ واحد افت کرد و در نهایت ۲۸۵ سهم با رشد قیمت و ۲۹۳ سهم با افت مواجه شدند. در اولین روز معاملات بورس تهران در این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران با باز شدن معاملات با روند افزایشی مواجه شد اما از حدود ساعت ۹:۲۰ روند کاهشی آغاز کرد و در نهایت نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با ۹۳۱ واحد کاهش مواجه شد.در عین حال شاخص کل هم وزن توانست ۵۳۴ واحد رشد کند؛ هرچند که شاخص آزاد شناور نیز با ۱۰۱۴ واحد کاهش تا رقم ۳۵۲ هزار و ۷۴۷ پایین رفت.شاخص بازار اول نیز هم جهت با شاخص کل ۱۱۵۶ واحد کاهش یافت و تا رقم ۲۲۴ هزار و ۳۳۶ واحدی پایین رفت، اما شاخص بازار دوم با ۲۶۸ واحد رشد تا رقم ۶۲۸ هزار و ۴۹ رشد کرد.در فرابورس ایران نیز تعداد نمادهای مثبت به ۱۰۶ و تعداد نمادهای منفی به ۹۹ رسید. ارزش کل معاملات بورس تهران تا رقم ۱۴۴۲ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات بازار عدد سه میلیون سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت. تعداد معاملات این بازار نیز عدد ۴۹۸ هزار و ۷۱ رسید.آیفکس نیز با ۱۱ واحد افت تا تراز ۳۹۱۶ پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۹۰۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۱.۱ سهم و اوراق مالی بود.

نشت نفتی اقیانوس را سیاه پوش کرد

معادل بیش از ۹ هزار بشکه نفت از خط لوله کی‌استون در داکوتای شمالی نشت کرده که دومین نشتی قابل توجه این خط لوله در دو سال اخیر است.کارل راکمن، مدیر واحد کیفیت آب داکوتای شمالی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: کارکنان شرکت TC Energy که پیش از این به ترانس کانادا معروف بود و خط لوله کی‌استون را اداره می‌کند، پس از کشف نشتی در شب سه شنبه، این خط لوله را بستند.شرکت TC Energy اعلام کرد این نشتی باعث خروج ۹۲۱۰ بشکه نفت شده که برای پر کردن نصف یک استخر شنای المپیک کافی است.این شرکت اعلام کرده تا زمانی که نفت نشت کرده جمع آوری شود، درباره میزان دقیق آن حرفی نخواهد زد.طبق اعلام شرکت TC Energy، این نشت نزدیک تاسیسات این شرکت در ادینبورگ روی داد و دپارتمان کیفیت محیط زیستی داکوتای شمالی اعلام کرد این نشت در فاصله سه مایلی شمال غربی ادینبورگ بوده است.بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، کارکنان این شرکت روی جمع آوری نفت متمرکز شده‌اند و سپس به تعمیر خط لوله خواهند پرداخت.شرکت TC Energy در خط لوله جنجالی کی‌استون ایکس ال به ظرفیت ۸۳۰ هزار بشکه در روز سرمایه گذاری سنگینی کرده تا حجم صادرات از آلبرتا به پالایشگاههای آمریکایی را افزایش دهد. با این حال این پروژه شش میلیارد دلاری با وجود حمایت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با موانع رگولاتوری و محیط زیستی مواجه شده است.

رشد اقتصادی آمریکا به کمترین سطح امسال رسید

اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۱.۹ درصد رشد کرد.به نقل از بی بی سی، هر چند داده‌های رشد منتشرشده از طرف وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد که رشد سه ماهه سوم بزرگ ترین اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال ۰.۳ درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی بوده است اما رشد سه ماهه سوم این کشور تحت تاثیر کاهش مخارج مصرف‌کننده و سرمایه گذاری های تجاری، ضعیف ترین رشد فصلی در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش محسوسی داشته است. در سال ۲۰۱۸ رشد اقتصادی سومین فصل آمریکا ۳.۴ درصد اندازه گیری شده بود. این رشد هم‌چنین ۰.۱ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت‌شده این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بوده است.جنگ تجاری دولت ترامپ با چین، اطمینان بسیاری از فعالان تجاری را کاهش داده و بر روی تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری‌های جدید در این کشور تاثیر منفی گذاشته است. از طرف دیگر با کمرنگ‌شدن تدریجی پیامدهای مثبت لایحه کاهش مالیاتی؛ اکنون بادهای موافق کمتری برای به حرکت درآوردن بادبان های کشتی اقتصاد آمریکا می وزد.رشد بخش مخارج مصرفی که بار دو سوم کل رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می‌گیرد در سطح ۲.۹ درصد قرار دارد که هنوز سطح مطلوبی است اما این رشد در مقایسه با رشد ۴.۶ درصدی سه ماهه دوم کاهش نگران کننده‌ای داشته است.یان شفردسون، کارشناس ارشد اقتصادی در موسسه " پانتئون مکرو اکونومیکس" گفت: داده های رشد می‌توانست از این هم بدتر باشد اما فکر نمی‌کنم در سه ماهه چهارم هم به اندازه سه ماهه سوم خوششانس باشیم. نسبت به رشد مصارف در سه ماهه پایانی سال تردیدهای جدی وجود دارد.وزارت بازرگانی آمریکا رشد اقتصادی امسال این کشور را ۲.۲ درصد پیش بینی کرده است که در صورت تحقق، ۰.۷ درصد کمتر از رشد این کشور در سال ۲۰۱۸ و تقریبا مشابه رشد سال ۲۰۱۵ خواهد بود.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حساب ویژه ای بر روی مسائل اقتصادی باز کرده است عملکرد اقتصادی این کشور در دوران ریاست جمهوری خود را برترین عملکرد اقتصادی در طول تاریخ خوانده است.

بازار مسکن شکست خورد

قیمت مسکن در شش منطقه پرتقاضای شهر تهران که ۴۷ درصد معاملات را در بر می‌گیرد ۶.۲ درصد نسبت به شهریورماه کاهش پیدا کرد. با وجودی که آمار مهرماه گویای افزایش ناچیز ۰.۴ درصدی قیمت مسکن شهر  تهران است، خط سیر بازار به سمت کاهش قیمت تمایل دارد. مهرماه امسال قیمت مسکن در شش منطقه از ۱۰ منطقه‌ پرتقاضای شهر تهران ۶.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به همین دلیل رشد ۵.۴ درصدی قیمت در چهار منطقه پرتقاضا نتوانست بر معدل کل تاثیر چندانی ایجاد کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد با توجه به ثبات نرخ ارز، سیاست‌های انبساطی سیستم بانکی و ورود اولین گروه از متقاضیان مصرفی به بازار مسکن شاهد رونق نسبی در بازار باشیم. کارشناسان روند قیمت‌ها در بازار مسکن را نزولی ارزیابی می‌کنند.قیمت مسکن در شش منطقه از مناطق ۲۲گانه شهر تهران شامل مناطق ۴، ۵، ۷، ۱۰، ۱۴ و ۱۵ که مجموعا ۴۷ درصد معاملات مسکن در مهرماه ۱۳۹۸ را به خود اختصاص دادند ۶.۲ درصد نسبت به شهریورماه کاهش یافت؛ به طوری که متوسط  هر متر مربع مسکن در منطقه ۴ معادل ۲.۱ درصد، منطقه ۵ معادل ۶.۵ درصد، منطقه ۷ معادل ۱۲.۴ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۳ درصد، منطقه ۱۴ معادل ۲.۷ درصد و منطقه ۱۵معادل ۱۱ درصد نسبت به شهریورماه کاهش یافت. در سوی مقابل در چهار منطقه دیگر شامل مناطق ۱، ۲، ۶ و ۸ که جزو ۱۰ منطقه‌ی پرتقاضا محسوب می‌شود و مهرماه ۱۳۹۸ مجموعا ۲۳ درصد معاملات شهر تهران در این مناطق انجام شده میانگین قیمت‌ها ۵.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت.مهرماه امسال متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱ معادل ۷.۶ درصد، منطقه  ۲ معادل ۹ درصد، منطقه ۶ معادل ۰.۵ درصد و منطقه  ۸ معادل ۴.۳ درصد افزایش یافت. با این حال در ماه‌های قبل قیمت خانه در این مناطق کاهش محسوسی پیدا کرده بود و با توجه به افت ۶۴ درصدی معاملات نسبت به مهرماه پارسال، نوسانات ماهیانه قیمت در مناطق مختلف تهران نمی‌تواند ملاک مناسبی برای ارزیابی بازار مسکن باشد. شرایط کلی گویای آن است که بازار به  ثبات قیمتی نزدیک شده اما  برخی  کارشناسان معتقدند که تا پایان سال شیب قیمت‌ها نزولی خواهد بود.

سکه دوباره به کانال ۴ میلیون تومانی صعود کرد

نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (شنبه) تحت تاثیر افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار، جهش بیش از ۵۰ هزار تومانی را تجربه و دوباره به کانال چهار میلیون تومانی صعود کرد.مهمترین عامل رشد بهای سکه و طلا در معاملات امروز افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار است.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز به قیمت چهار میلیون و ۵ هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم به نرخ سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۱۰ هزار تومان داد و ستد شد.علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۷۷۱ هزار تومان به فروش رسید.نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز به رقم یک هزار و ۵۱۴ دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha