جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت‌الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به پانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی، عمل به قرآن را مهمترین زمینه برای تعالی قرائت و حفظ قرآن دانستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  در پیام حضرت آیت ‏الله سبحانی به اختتامیه پانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی که از صبح امروز 13 آبان ماه در قم آغاز شده است، آمده است:

«با عرض سلام و ادب به حضار معظم، اساتید عالی مقام، قاریان و حافظان و قرآن و علاقه مندان و دادگان به قرآن و عترت.

در دوران کنونی که آلودگی دنیایی بیداد می‎کند و مسلمانان مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته‎اند و شیاطین با تمام توان با ابزار جدید برای اغوای جوانان عزیز به میدان آمده اند، خود را به اقیانوس بیکران معنویت ثقل اکبر بسپارید و خود را به معارف قرآنی مسلح کنید تا از این مهلکه، خود را برهانید.

تنها جان پناه این ورطه، پناه بردن به دامان ثقلین است. انس با قرآن و انس با اهل بیت(علیهم السلام) که قرآن ناطق و مفسر ثقل اکبرند. « قَدْ جَآءَکُم مِّنَ ٱللَّهِ نُورٌ وَکِتَٰبٌ مُّبِینٌ»؛ یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ. « از طرف خدا، نور و کتاب آشکاری به سوی شما آمد، خداوند به برکت آن، کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند به راه‎های سلامت ،هدایت می‎کند و به فرمان خود، از تاریکی‎ها به سوی روشناسیی می‎برد و آنها را به سوی راه راست رهبری می‎نماید». مائده 15-16

وعده خدا حق و صادق است « تمّت کلمة ربّک صدقاً و عدلاً لامبدّل لکلماته».

نکته بعدی قرآن قرآن با صوت زیا و خوش همراه با تدبر است. «لِکلِّ شیءٍ حِلیَةٌ و حِلیَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسَنُ»؛ هرچیزی زیوری دارد و زیور قرآن، صدای خوش است». از این لحاظ صوت زیبا و قرائت قران با لحن زیبا مورد توجه است لکن باید قرآن عزیز با مفاهیم قرآنی نیز انس بگیرند تا تلاوتشان در جان مخاطب بنشیند. صرف تلاوت و قرائت قرآن امری پسندیده است ولی باید با توجه به مفاهیم آن زمینه تدبر در قرآن را نیز برای خود فراهم کنید.

مصاحبت و همنشینی لوازمی دارد. لازمه مصاحبت با قرآن، طهارت جسمی و روحی است. خداوند در قرآن می فرماید : (لایمسه الا المطهرون) به جز طهارت ظاهری و جسمی همنشین قرآن باید با عمل به فرامین الهی، باطنش را تطهیر نماید و الا به عمق معارف الهی و قرآنی دست نخواهد یافت. افرادی به این گنج عظیم نهفته در قرآن دست خواهند یافت و انورا قرآن بر قلب آنان خواهد تابید که با تهذیب و تزکیه نفس، مسیر مورد اشاره قرآن که همان انجام فرامین الهی است را رفته باشند.

در غیر این صورت خداوند در قرآن می‎فرماید: « اگر فرشتگان را برای آنها نازل می‎کردیم و مردگان با آنان سخن می‎گفتند و همه چیز را در برابر آنهان جمع می‎کردیم، هرگز ایمان نمی‎آوردند؛ مگر آنکه خدا بخواهد».

برای همین است که اگر با دل و جان ناپاک به سراغ قرآن برویم، قرآن را تلاوت می‎کنیم ولی چیزی به ایمان ما اضافه نمی‎شود و آیات الهی تاثیری بر ما نخواهد داشت.

قرآن کریم کتاب هدایت بشر است به سوی کمال؛ کتاب تربیت انسان است. ما روزانه 10 مرتبه در نمازهای واجبمان آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» را می‎خوانیم. در جای دیگر خداوند در قرآن این آیه را تفسیر می‎کند: «وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ »، یعنی قرآن آمده است تا به ما بیاموزد که همواره هدایت به راه مستقیم را از خداوند بخواهیم و همچنین بگوید که تنها راه مستقیم بندگی بی قید و شرط خداوند متعال است. تا از این طریق به تعالی و تربیت برسیم . والعافیة للمتقین و السلام و علیکم و رحمة الله و برکاته. 

با تقدیم احترام. جعفر سبحانی قم المقدسه»

گفتنی است پانزدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور امروز 13 مردادماه در مسجد جمکران به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha