سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در سال جاری برای دومین بار آزمون کتبی اخذ مجوز تدریس در حوزه علمیه استان با شرکت ۸۴ روحانی متقاضی برگزار شد.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از برگزاری دومین دوره آزمون اخذ مجوز تدریس در حوزه علمیه استان خبر داد و افزود: این آزمون با شرکت ۸۴ متقاضی برگزار شد.

وی افزود: آزمون مزبور با هدف شناسایی استادان و مدرسان توانمند و فاضل به‌منظور تدریس در مدارس علمیه خواهران و برادران استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین زاده خاطرنشان کرد: این تعداد، متقاضی اخذ مجوز تدریس حق‌التدریسی و اعزامی سطح یک، دو و سه و سفیران هدایت در دو بخش خواهران و برادران بودند.

وی افزود: بر اساس برنامه متقاضیانی که موفق به کسب حدنصاب قبولی در آزمون کتبی شوند بعد از تأیید دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان به‌منظور انجام مصاحبه علمی دعوت می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین زاده خاطرنشان کرد: در صورتی که این داوطلبان بتوانند در مرحله مصاحبه علمی نمره لازم را کسب کنند، بعد از حضور در کارگاه‌های علمی و آموزشی بدو خدمت، مجوز موقت تدریس در مدارس علمیه استان برای آن‌ها صادر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش ویژه اساتید حوزه علمیه در رشد و بالندگی طلاب، اظهار کرد: درواقع اساتید یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزشی محسوب شده و می‌توانند نقش بی‌بدیلی در ظهور و بروز استعدادهای طلاب و متعلمان داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسین زاده افزود: بر این اساس جذب اساتید توانمند و برخورداری آن‌ها از مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز برای تدریس اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به همین دلیل همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم تأکید کرده‌اند در جذب اساتید حوزه علمیه نهایت دقت صورت می‌گیرد تا کارکرد این اساتید در حوزه و تعلیم و تربیت طلاب به‌صورت مناسبی صورت گیرد.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و ۲۰۰ سال قدمت داشته و اکنون با بیش از ۳۰ هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقا یافت.

امسال در این استان بیش از دو هزار و ۵۰۰ طلبه در ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در حال تحصیل هستند.

همچنین امسال حدود ۱۶۰ استاد اعزامی و حق‌التدریسی در حوزه علمیه استان فعالیت می‌کنند و از این تعداد ۴۰ استاد اعزامی هستند که به‌صورت تمام‌وقت بین طلاب بوده و تدریس دروس مختلف را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha