جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 870513
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
حجت الاسلام مرحوم شیخ مرتضی واعظی اراکی

حوزه/ ویژگی ممتاز استاد واعظی اراکی خداترسی، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خوش صحبتی، خلق نیکو در جامعه و در میان خانواده و خویشاوندان، و مردم داری ایشان بود که نمونه یک انسان پرهیزگار را به نمایش می گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین مرحوم شیخ مرتضی واعظی اراکی، روز چهارشنبه، پانزدهم آبان ماه ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ در مسجد امام حسین (ع) قم واقع در بلوار امین برگزار خواهد شد.

مرحوم واعظی از اساتید سطح عالی حوزه و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که علاوه بر حدود پنجاه سال تدریس در حوزه های علمیه، ده ها جلد کتاب از وی برجای مانده است.

مرحوم واعظی همچنین به تحقیق درباره کتب بسیاری پرداخت که مورد استفاده علما و فضلای حوزه های علمیه می باشد که از جمله آنها می توان به کفایه الاحکام مرحوم محقق سبزواری، برخی آثار مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و نیز ترجمه و تحقیق و مطالعه برخی آثار فقهای طراز اول حوزه از جمله حضرات آیات عظام محمد علی اراکی و محمد فاضل لنکرانی اشاره کرد.

کفایه الاحکام یا کفایه الفقه با تحقیق مرحوم شیخ مرتضی واعظی اراکی در سال ۱۳۹۰ از سوی مرکز انتشارات اسلامی جامعه مدرسین در دو جلد به چاپ رسید، ایشان همچنین بالغ بر ۵۰ جلد از آثار مرحوم آیت الله محمد علی اراکی که همه آنها به زبان عربی و بدون نقطه بودند، را با تصحیح، تحقیق و نقطه گذاری به چاپ رساند.

مرحوم شیخ مرتضی واعظی اراکی همچنین به مدت ۱۲ سال پاسخگوی استفتائات مردمی دفتر حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید تقلید بودند که این استفتائات نیز در بیش از ۲۵۰ جلد به چاپ رسیده است.

همچنین ایشان علاوه بر نیم قرن تدریس در حوزه علمیه قم و کرج، حدود ۲۰ سال تبلیغ در شهرهای مختلف ایران، طی سال های متمادی سخنرانی های مهم و تاثیرگذاری در بیوت مراجع عظام تقلید و دیگر محافل دینی و مذهبی ارائه نمودند.

مرحوم واعظی در سال های حضور در حوزه های علمیه از محضر اساتید بزرگی ماننند حضرات آیات عظام فانی اصفهانی، محمد علی اراکی، وحید خراسانی، محمد تقی ستوده اراکی، حاج شیخ جواد تبریزی، فاضل لنکرانی و سید موسی شبیری زنجانی بهره های فراوان برد و خود سال ها مدرس سطوح عالیه حوزه علمیه قم بود و تا آخرین روزهای حیات خود نیز به تدریس اشتغال داشت.

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی واعظی اراکی یازدهم مهرماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت و بعد از تشییع و قرائت نماز میت توسط حضرت آیت الله شبیری زنجانی در گلزار شهدای علی ابن جعفر (ع) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

نگاهی به زندگی نامه مرحوم شیخ مرتضی واعظی اراکی

شیخ مرتضی واعظی کرهرودی معروف به  به شیخ مرتضی واعظی اراکی در ۱۷ تیر ماه ۱۳۳۲ در کرهرود اراک در خانواده ای روحانی متولد شد و تحت سرپرستی پدری زاهد و عالم آقا شیخ علیجان واعظی که خود از علمای بنام اراک بود، مراتب علمی و اخلاقی را طی کرد.

 پدر بزرگ ایشان، حضرت آیت الله محمود واعظی مشهور به آخوند ملا محمود (ره)   و جد ایشان آقا شیخ عبدالکریم (ره) هر دو از علمای طراز اول اراک و به نقل از علما و بزرگان صاحب کشف و کرامات بودند که به همراه آقا شیخ علیجان، همگی در تخت سادات کرهرود اراک مدفون هستند.

شیخ مرتضی واعظی اراکی از ۱۲ تا ۱۶ سالگی به فراگیری دروس حوزه در مدرسه علمیه حاج محمد ابراهیم واقع در اراک پرداخت و در ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد.

وی در اوایل دهه ۶۰ از مجتمع عالی قضایی قم لیسانس حقوق را نیز کسب کرد، ولی بنا به دلایلی هرگز از آن مدرک استفاده نکرد. با اینکه در طول تمامی این سال ها، بسیاری از صاحب منصبان از ایشان برای پست های مهم دعوت نمودند ولی ایشان هیچکدام را نپذیرفتند و زندگی ساده طلبگی را رها نکردند و به تحقیق و تدریس، اهتمام جدی ورزیدند و از اساتید خوش فکر و با حضور ذهن بالا و نمونه در حوزه علمیه قم به حساب می آمدند.

ویژگی ممتاز استاد واعظی اراکی خداترسی، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، خوش صحبتی، خلق نیکو در جامعه و در میان خانواده و خویشاوندان، و مردم داری ایشان بود که نمونه یک انسان پرهیزگار را به نمایش می گذاشت و همین ویژگی بود که وی را زبانزد عام و خاص کرده و باعث شد رحلت ناگهانی و جانگداز ایشان قلب علما و فضلا و دوستان وتمامی کسانی که ایشان را می شناختند را به درد آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دکتر حسینی IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    4 0
    به یاد دوست فقید، مرتضی واعظی _________________________ آخرین شیرین زبانی ------------------------ دوستان جمع و چهره ها درهم/ صحنه ی گعده را گرفته غم؛ صد سخن در سکوت، ناگفته/ بغضها در گلو فروخفته؛ هان! تو گویی صدای زنگ آمد/ یار دیرینٍ شوخ و شنگ آمد؛ عینلو ! درب باز کن، بشتاب/ مرتضی واعظی ست خَلْفَ الباب؛ آمده تا غبار غم شوید/ از دل ما و بذله ها گوید؛ نغز و پر مغز، یک به یک همه تاپ/ طبق معمول، وا کند لَپ تاپ؛ چشم ما چون ز هجر تر کرده/ بی خداحافظی سفر کرده، آمده تا برای حسن خِتام/ مگر آسان شود فِراق و فِطام، جمله ای گوید و وداع کند/ دهر را برمَلا خِداع کند؛ گوید: ای دوستان و ای اَقران! عاقبت "کلُّ مَن علیها فان"؛ این که گویند زندگی "فانی" ست/ شد مجرَّب، تمام آن، آنی ست؛ مَسِپارید دل به یار و دیار / "لیسَ فی الدّار غیرُهُ دَیّار" ! شعر از: دکتر حسینی
  • دوست قدیمی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    4 0
    اگر بخواهم ایشان را بعد از سالها رفاقت در چند جمله توصیفش کنم اینه که: هر محملی وارد میشد صفا و صمیمیت و شادی را با خود میاورد . ایشان مرد واقعی بود که اخرتش را با دنیای فانی نفروخت . آزاده ای بود که هرگز الت دست دنیا طلبان نشد . با عزت و قناعت زیست ولی عزتش را به اهل دنیا و سیاست نفروخت . و در یک کلام ( مرد و مردانه به انچه میدانست عمل میکرد و هرگز پا روی فهمش نگذاشت ) روحش شاد ابان1398
  • دوست قدیمی ایشان IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    4 0
    اگر بخواهم ایشان را بعد از سالها رفاقت در چند جمله توصیفش کنم اینه که: هر محملی وارد میشد صفا و صمیمیت و شادی را با خود میاورد . ایشان مرد واقعی بود که اخرتش را با دنیای فانی نفروخت . آزاده ای بود که هرگز الت دست دنیا طلبان نشد . با عزت و قناعت زیست ولی عزتش را به اهل دنیا و سیاست نفروخت . و در یک کلام ( مرد و مردانه به انچه میدانست عمل میکرد و هرگز پا روی فهمش نگذاشت ) روحش شاد ابان1398
  • دوست عزیز IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    4 0
    بدون اغراق، ایشان از بندگان با تقوی و مقرب خداوند بود. آیت اللهی که ادعایی نداشت و علاوه بر صفای ظاهر، صفای باطن خاصی داشت که اهل معنا بهتر درک میکنند. در اندیشه خود بصیر و استوار بود اما درعین حال دگم اندیش و کوته بین نبود. خدا را همواره در نظر داشت و به قول رسول ا... صلی الله و علیه و آله و سلم آدم زرنگی بود که دینش را به دنیایش نفروخت و قطعا روز قیامت، در یوم الحسره، بنده و امثال بنده به جایگاه ایشان افسوس خواهیم خورد.