جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فرهنگ عمومی

حوزه/ اصلاح و تقویت فرهنگ عمومی در راستای اهداف و آرمان های انقلاب، نیازمند دغدغه مندی و احساس مسئولیت همگانی به خصوص از ناحیه مدیران و متولیان عرصه فرهنگ است.

خبرگزاری حوزه/ فرهنگ عمومی ناظر به حوزه‌‏ای از ساختار و نظام فرهنگی جامعه ماست که پشتوانه آن اجبار رسمی و قانونی نمی باشد، چرا که اساساً بقا و تداوم آن در سایه پذیرش یا به تعبیری اجبار اجتماعی از سوی آحاد جامعه و یا اکثریت قریب به اتفاق آن هاست.

از این حیث، برخلاف حوزه فرهنگ رسمی که عموماً، اجبار فیزیکی از آن حمایت می‌‏کند، عرصه فرهنگ عمومی بر پذیرش و اقناع عمومی جامعه استوار است و اینجاست که اهمیت مقوله فرهنگ سازی و بهره گیری درست از ظرفیت رسانه خود را نشان می دهد، به خصوص در شرایط کنونی جامعه ما که بنابر آمار مراکز معتبر، بیش از ۸۵ درصد مردم در فضای مجازی حضور دارند و ما در مسیر شناخت و اصلاح فرهنگ عمومی به هیچ وجه نمی توانیم از این حقیقت مسلم غافل شویم.

به تعبیر دیگر، فرهنگ عمومی مؤلفه‌هایی از فرهنگ را شامل می شود که تأثیراتش به تعبیری عام و فراگیر است، به گونه ای که عامه مردم در کیفیت تحقق آن نقش دارند.

به هر ترتیب، مقوله فرهنگ عمومی دارای چنان اهمیتی است که رهبر فرزانه انقلاب در بیانات مختلف و البته پرشمار خویش، تلاش برای اصلاح و پالایش فرهنگ عمومی از ناملایمات و انحرافات را یکی از کلیدی ترین مباحث روز کشور برشمردند.

اساساً امروزه نوع پوشش و لباس افراد، شکل‌ معماری‌ خانه ها و شهرسازی ما، حتی نحوه‌ رفتارها، معاشرت ها و مواجه‌ شدن‌ افراد با یکدیگر جزو مواردی است که باید آن ها را به طور خاص در کلان موضوع فرهنگ عمومی مورد بررسی جدی قرار داد.

اگر در این عرصه ها مشکل داریم که قطعاً داریم باید شوراهای مرتبط با فرهنگ عمومی ورود جدی به آن ها داشته باشند؛ آن هم نه به شکل شعاری که حالا منتج به سمینار و همایشی شود بلکه به صورت عینی و کاربردی که دستاورد آن در جهت اصلاح وضع فرهنگی جامعه، کاملاً مشهود و ملموس باشد.

از سوی دیگر، ارتباط این موضوع با مقوله سبک زندگی باید ما را بیش از پیش نسبت به این مباحث هوشیار و حساس کند و البته در پیِ این هوشیاری، ضرورت مطالبه گری جلوه خاصی می یابد.

در این میان باید دانست که ارتقای سطح سواد رسانه ای به بهبود سبک زندگی مردم کمک می کند، چرا که درک و شناخت آن ها را در مسیر گزینش گری به عنوان یک شهروند جامعه اسلامی با همه اقتضائات و مختصات آن، رشد یافته و این رشد خودش حرکتی به سمت وضعیت مطلوب به شمار می رود.

نکته حائز اهمیت دیگر این که با توجه به شرایط و تحولات امروز جامعه ایرانی می بایست از پتانسیل و ظرفیت قابل توجه نخبگان در شناسایی و حل مسایل و پیشبرد اهداف استفاده لازم صورت گیرد چه آن که استفاده از نیروهای دین شناس، فرهنگ شناس، دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه، به یقین می تواند زمینه ساز طرح موضوعات مهم در کارگروه های ذیل شورای فرهنگ عمومی شده و در نتیجه به مطرح شدن مسایل اساسی در چنین شوراهایی منجر شود.

همچنین ناگفته پیداست که در مباحث فرهنگی و به طور خاص حوزه فرهنگ عمومی باید اولویت ها را در نظر گرفت و از توجه به مسایل فرعی به جای امور اصلی به شدت غفلت کرد، چه آن که تاکنون نیز کشور از این ناحیه آسیب های جدی متحمل شده و امروز مسئولان ارشد کشور به ویژه متولیان امور فرهنگی باید مراقب باشند که در دام روزمرگی ها و حاشیه سازی ها قرار نگیرند و بدانند که اصلاح و تقویت فرهنگ عمومی در راستای اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی، از الزامات مهم توفیق کشور در گام دوم انقلاب است.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha