سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
امام زمان

حوزه/ حجت الاسلام مطلبی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جوانان امروز چگونه در شکل گیری نهضت جهانی حضرت حجت(عج) مشارکت کنند، گفت: جوانان امروز مانند مومنین و شیعیان، نقش بسیار مهمی در مسئله ظهور و نهضت جهانی حضرت ولی عصر(عج) خواهند داشت. در دوران غیبت آن چیزی که از شیعیان و به ویژه جوانان خواسته شده، مسئله انتظار واقعی و زمینه سازی ظهور است.

حجت الاسلام محمد مطلبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» که به مناسب سالروز امامت صاحب الزمان(عج) و جشن و سرور در این ایام، اظهار داشت: نهم ربیع سالروز آغاز امامت صاحب الزمان(عج) است. فرق این سالروز با سایر اعیاد این است که حضرت، امام حیّ است و توقع ظهور آن حضرت را داریم، لذا باید در این روز تجدید میثاق با امام زمان(عج) داشته باشیم، چرا که نهم ربیع به منزله غدیر می تواند باشد و ادامه روز غدیر و غدبر ثانی باشد.

مدیر مدرسه علمیه ابوذر تهران نهم ربیع را غدیر ثانی دانست و با اشاره به بیعت مسلمانان با امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر، اظهار کرد: در نهم ربیع مومنین باید با امام حیّ خود تجدید بیعت کرده و با حضرت عهد ببندند که به رسالت ها و تکالیف خود عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی، داشتن مبنای انتظار بود و با همین هدف امام راحل قیام خود را آغاز کردند و این یعنی انتظار پویا و رو به جلو که شرایط را برای آمدن حضرت بقیه الله(عج) مهیا کنیم، لذا باید توجه کنیم که چه رسالت هایی بر دوش ما شیعیان قرار گرفته است.

  این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که چگونه روحیه‌ی امید از طریق انتظار در انسان بارور می شود؟، توضیح داد: در روایت قطعی شیعه و سنی نقل شده است« یملأ الارض - قسطا و عدلا کما مُلِئت جورا و ظلما» یعنی وقتی امام زمان(عج) ظهور کنند عالم را پر از عدل و داد خواهند کرد و تصور این که یک انسان کامل روزی خواهد آمد و بعد از ظهور خود همچنین شرایطی را فراهم می کند، برای انسان، امیدی روشن در زندگی ایجاد خواهد کرد.

حجت الاسلام مطلبی در مورد خصوصیات حکومت صاحب الزمان(عج)، گفت: طبق روایات در حکومت صاحب الزمان(عج) کسی به کسی ظلم نمی کند و عدالتی که انسان ها در طول تاریخ طعم واقعی آن را نچشیده اند، با ظهور حضرت به وقوع خواهد پیوست. این که انسان ها در آن شرایط با صلح، صفا و صمیمیت در مسیر عبودیت و بندگی خدا قرار می گیرند و همه عالم از مومنین و صالحان پر خواهد شد. انتظار این چنین در وجود انسان امید به زندگی و امید به آینده روشن را تقویت خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت مهدویت خاطرنشان کرد: مسئله انتظار خیلی مهم است برای این که امید به آینده می تواند مسیر زندگی انسان ها را در جهت متعالی شدن تغییر دهد. انسانی که ناامید از آینده و شرایط فردای خود باشد نمی تواند کار موفق و زندگی اجتماعی سالمی داشته باشد و حتی در مسیر عبودیت و بندگی خدای متعال نیز نمی تواند درست قدم بردارد، اما انسانی که با امید به آینده روشن زندگی می کند مسیر و ایدئولوژی این فرد متفاوت خواهد شد. بنابراین در مدت غیبت پررنگ کردن مسئله انتظار و عمل به وظیفه و این که در دوران ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد باعث ایجاد روحیه امید در انسان خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جوانان امروز چگونه می توانند در شکل گیری نهضت جهانی حضرت حجت (عج) مشارکت کنند؟، بیان داشت: جوانان امروز مانند مومنین و شیعیان، نقش بسیار مهمی در مسئله ظهور و نهضت جهانی حضرت ولی عصر(عج) خواهند داشت. در دوران غیبت آن چیزی که از شیعیان و به ویژه جوانان خواسته شده، مسئله انتظار واقعی و زمینه سازی ظهور است.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان ویژگی های انتظار و منتظر، توضیح داد: انتظار دو رکن اساسی دارد، اول اینکه انسان در دوران غیبت به وظایف خودش عمل کند و دوم، منتظر باید زمینه ظهور حضرت را مهیا کند، لذا جوان منتظر باید، هم صالح باشد و هم مصلح باشد و به همین دلیل جوانان می توانند نقش کلیدی را برای ظهور ایفا کنند.

مدیر مدرسه علمیه ابوذر تهران ادامه داد: در روایت نقل شده است که سبب ظهور ما هستیم، بنابراین جوانان در دوران ظهور نقش کلیدی خواهند داشت و این مطلب همین طوری حاصل  نخواهد شد، بلکه جوانان باید در دوران غیبت نیز منتظر مورد تایید حضرت باشند تا بتوانند در دوران ظهور نیز به وظایف خود عمل کنند.

این استاد حوزه  با بیان این که در عصر ظهور، عقل های مردم کامل شده و حتی تعبیری وجود دارد مبنی بر اینکه حضرت حجت(عج) بر سر مردم دست می کشند، ادامه داد داد: این روایت به این معنا است که وجود نازنین حضرت با نفوذ بر دل و جان مردم زمینه شکوفایی عقول مردم را مهیا می کنند. امام زمان(عج) با بیان معارف حقه، نادانی، فساد و تاریکی هایی که عقل و جان انسان ها را فرا گرفته را از بین می برند. در واقع موانع رشد و عقلانیت انسان ها را کنار می زنند.

حجت الاسلام مطلبی ادامه داد: کنار زدن موانع رشد و عقلانیت انسان ها توسط امام زمان(عج)، این است که انسان ها به آن هدف نهایی که عبودیت است، برسند، لذا حضرت وقتی عقل انسان ها را کامل می کنند به همین وسیله آنان در مسیر عبودیت و بندگی خدا که هدف خلقت است، قرار خواهند گرفت و در نتیجه مسیر به وجود آمدن مدینه فاضله و ایجاد تمدن جهانی اسلام مهیا خواهد شد.

 مدیر  مدرسه علمیه ابوذر تهران در پاسخ به این شبهه که چرا در قرآن به مسئله امامت ائمه(ع) به ویژه موعود امم حضرت مهدی (عج) صریحاً اشاره نشده است، بیان داشت: قرآن خود را تبیان لکل شیء معرفی کرده است، یعنی هر آنچه که برای هدایت و سعادت بشر از ابتدا تا انتهای خلقت نیاز است را تبیین کرده است و باید توجه داشت که این جامعیت قرآن در ظاهر و باطن است، پس در نتیجه باید توجه داشته باشیم که معارف قرآن در ظاهر قرآن نیامده است بلکه بسیاری از معارف در بطون قرآن قرار دارد. ‌

وی افزود: شیوه قرآن بیان کلیات است و بیان جزئیات بر عهده پیغمبر(ص) و ائمه علیه السلام است. آیه می فرماید«وَأنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ» ای پیغمبر ما این قرآن را بر تو نازل کردیم که توی پیغمبر بر مردم بیان و تبیین کنی.

استاد حوزه  علمیه تهران ادامه داد: شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید منظور از اولی الامر در آیه شریفه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» چیست؟ حضرت پاسخ دادند؛ منظور امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان ایشان هستند، باز این شخص در ادامه گفت: مردم عامه در مورد این لفظ چیز دیگری می گویند! حضرت در جواب فرمودند؛ به آن ها بگو مگر در قرآن در مورد جزئیات نماز آیه ای ذکر شده است؟

وی اضافه کرد: در قرآن معرفی افراد و بیان معارف به دو گونه است؛ گاهی اوقات تصریح به یک مسئله ای شده است و گاهی اوقات هم اوصاف و ویژگی های افراد را ذکر می کند مثلا درمورد امیرالمومنین علیه السلام می فرماید؛ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» طبق روایات شیعه و سنی این آیه شریفه در مورد امیرالمومنین علیه السلام است و این نمونه ای از آن آیاتی است که فقط جزئیات و اوصاف و خصوصیات را بیان می کند.

مدیر مدرسه علمیه ابوذر تهران با بیان شاهد مثال دیگری از آیات قرآن کریم در مورد مهدویت، افزود: خدای متعال در قرآن می فرماید؛ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَلَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ، در این آیه خدا متعال خودش را این طور معرفی و پیغمبرش را با اسباب هدایت فرستاد برای اینکه اسلام بر همه ادیان غلبه کند که طبق فرمایش حضرت صادق علیه السلام این آیه برای زمان ظهور است که توسط آخرین ولی خدا اسلام بر تمام ادیان غلبه خواهد کرد.

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید؛ «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتیکُمْ بِماءٍ مَعینٍ»؛ که در این آیه خداوند به یک مسئله مهم و روشن اشاره دارد که ای مردم اگر این آب روان در زمین فرو رود چه کسی می تواند یک آب گوارا و نمایانی بیاورد یعنی قدر آب را بدانید و این ظاهر آیه است.

حجت الاسلام مطلبی ادامه داد: قرآن در این آیه یک مسئله مهمتری را بیان می کند که امام صادق علیه السلام در این مورد می فرمایند؛ آبی در اختیار دارید مسئله ظهور و مهدویت است. ای مردم اگر امام معصوم که دراختیار شما است قدرش را ندانید و این امام غایب شود چه کسی می تواند امامی بیاورد که برای شما ظاهر و نما شود.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha