پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ عضو انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم گفت: بر اساس یافته های جدید علم روانشناسی، از جمله نتایج حضور بی ضابطه و بی قاعده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تشدید روحیه انزواطلبی و نیز افسردگی در میان کاربران است.

حجت الاسلام و المسلمین حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که در شرایط فعلی، یکی از مشکلات بشریت ناظر به مباحث روانی و عاطفی و کمبودهای مشهود در این عرصه هاست، اظهار داشت: بخشی از این مشکل به ظهور رسانه های نوین از جمله شبکه های اجتماعی برمی گردد که در بستر فضای مجازی در سال های اخیر رشد بی سابقه ای داشته و توانسته اند اذهان اکثریت مردم و به خصوص نسل جوان را به خود معطوف سازند.

وی افزود: از جمله آثار نامطلوب حضور بی قاعده و بی ضابطه در فضای مجازی، انزواطلبی و در بسیاری از موارد افسردگی افراد است، چه آن که به طور طبیعی از فضای حقیقی جامعه فاصله می گیرند و اگر این مسایل به درستی مدیریت و درمان نشوند، در میان مدت و بلند مدت می تواند حتی آثار نامطلوب تری هم در برداشته باشد.

این روانشناس حوزوی همچنین تضعیف امنیت روحی و روانی و نیز امنیت اخلاقی را از دیگر آفات و آسیب های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در این راستا باید ضمن آسیب شناسی دقیق، بر لزوم تعمیق باورهای دینی نسل جوان با بهره گیری از ظرفیت روانشناسی اسلامی تاکید نماییم.

وی یادآور شد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از افراد جامعه در فضای شبکه‌های اجتماعی زیست می کنند و علیرغم آن که در گروه‌های اجتماعی با تعداد بسیاری از افراد معاشرت و دوستی دارند اما با توجه به این که یکدیگر را ملاقات نکرده و از خصوصیات اخلاقی هم بی اطلاع هستند، لذا عملا ًدر تنهایی به سر می برند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha