جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه امام یازدهم(ع) جریان امامت و دینداری را به وسیله نوّاب خویش به مردم منتقل کرد، گفت: شیعه در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) ساماندهی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، ظهر امروز و همزمان با سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع)، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، به تبیین و بررسی شخصیت و سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع) پرداخت و اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات بزرگ شیعیان عدم توجه به حوزه معرفت شناسی نسبت به اهل بیت(ع) در پهنه عشق و دوست داشتن آن بزرگواران است.

وی با اشاره به اینکه فرمایشات و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) دو برنامه راهبردی برای زندگی بشر است، گفت: آموزه‌های اهل بیت(ع) دارای دو بخش آموزشی و تربیتی است که در سیره آنان نهفته است، لذا ما با شناخت و به کارگیری آن روش‌ها می‌توانیم در عرصه‌ زندگی موفق باشیم.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه سیره امام حسن عسکری(ع) بستر یادگیری روش‌های زندگی اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... است، افزود: امام یازدهم(ع) بنا بر وظیفه الهی و منصب امامت، با هدایت راستین امت به سوی برنامه‌های تعالی بخش اسلام ناب محمدی(ص) و ایجاد حکومت بر حق اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مقابل تمام انحرافات و کج روی‌های حاکمان بنی عباس مقاومت کرد.

عصر امام حسن عسکری(ع) عصر بسترسازی برای غیبت امام زمان(عج)

آیت الله علم الهدی گفت: دوران امامت امام حسن عسکری(ع) از دشوارترین دوره‌ها در طول زندگانی ائمه(ع) بود، چرا که در آن زمان هم خود حضرت و هم پیروانشان به طور بی‌سابقه با محدودیت سیاسی و اجتماعی مواجه شدند، تا آنجا که در هنگام حضور حضرت در زندان هم، جاسوسانی از ایشان مراقبت می‌کردند.

وی گفت: امام حسن عسکری(ع) با وجود تمام محدودیت‌های دستگاه عباسی و کنترل‌های امنیتی که آن‌ها بر زندگی امام اعمال می‌کردند، مجموعه فعالیت‌های سری و سیاسی را رهبری می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امام یازدهم(ع) در دوران اندک امامت در اسارت و شرایط سخت، رسالت خویش را برای هدایت مردم و بسترسازی برای غیبت امام زمان(عج) به انجام رساند.

وی افزود: از آنجا که غایب شدن امام و رهبر هر جامعه‌ای یک حادثه بسیار سخت و غیرقابل تحمل است، از همان ابتدا پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرات معصومین(ع) سعی داشتند موضوع مهم غیبت را برای شیعیان و پیروان خود تبیین کنند، اما این موضوع مهم در عصر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) به طور جدی و ویژه‌ای دنبال شد و در نتیجه جامعه اسلامی با فرهنگ انتظار بیشتر آشنا شدند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های امام یازدهم جریان امامت را در بدنه اسلام نهادینه کرد، افزود: با توجه به اینکه امام حسن عسکری(ع) تحت سخت‌ترین برنامه های اطلاعاتی دستگاه حکومت عباسی قرار داشت، ولی با وجود همه آن فشارها و خفقان سیاسی و اجتماعی شاگردانی تربیت کرده بود که در نشر معارف اسلامی و شیعی نقش مهمی را ایفا کردند.

یادآوری می‌شود؛ برپایی حلقه‌های معرفت، کارگاه‌های هنری، تدبر در سیره معصومین(ع)، جوانه‌های معرفت و سخنرانی ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام عسکری(ع) است که از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha