سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی سال ۱۳۸۰ به عنوان «امام جمعه نمونه» کشوری معرفی و قبل از آن در سال ۱۳۷۷ از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به عنوان «امام جمعه ممتاز» شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، پس از استعفای آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری به علت بیماری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی را به سمت نماینده ولی‌فقیه در استان و امامت جمعه ساری منصوب کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در نجف اشرف متولد شده است. پدر وی آیت‌الله محمدی لائینی در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی برای تحصیل عازم حوزه علمیه نجف اشرف شده و در طول اقامت ۱۴ ساله در آن حوزه با برکت سه فرزند پسر و دختر خداوند به آنان عنایت کرد و سپس در سال ۱۳۳۸ به ایران مراجعت و به دستور حضرت آیت‌لله کوهستانی(ره) در کوهستان بهشهر مستقر و به تدریس در حوزه علمیه مشغول شد.

وی پس از مراجعت خانوادگی به ایران و رسیدن اوان تحصیل و آموزش تا سال ۱۳۴۴ هجری شمسی در محیط خانواده و حوزه‌های کوهستان و لائی ادامه تحصیل داده در این سال به حوزه علمیه قم رفت.

بیشتر بخوانید

«محمدی لائینی» جایگزین «آیت الله طبرسی» می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی درس خارج فقه را در محضر اساتیدی چون آیات فاضل لنکرانی، صلواتی، ستوده، اعتمادی، سلطانی، سیدابوالفضل موسوی تبریزی و دوزدوزانی  تلمذ کرد. وی همچنین یک دوره خارج اصول را نزد مرحوم آیت‌الله میرزاهاشم آملی به مدت ۹ سال گذراند.

وی از سال ۱۳۶۰ وارد مؤسسه در راه حق شد و مدت شش سال در برنامه‌های آموزشی آن شرکت کرد. کتاب‌های فلسفتنا و اقتصادنا، مکتب‌های فلسفی غرب، معارف قرآن، فلسفه اخلاق، نهایه الحکمه، برهان شفا، جلدهای ۸ و ۹ اسفار، دروس فلسفه و برخی برنامه‌های آموزشی جنبی در زمینه تاریخ، حقوق،‌ ادبیات فارسی، تحلیل سیاسی را در این مرکز علمی مطالعه کرد.

وی شروح منظومه سبزواری را محضر آیت‌الله صالحی مازندرانی(ره)،‌ جلدهای ۱ و ۱۶ اسفار و درس خارج اجاره و ولایت‌فقیه و بخش‌هایی از تفسیر قرآن را در محضر استاد آیت‌الله جوادی آملی و اشارات بوعلی و درس هیئت را خدمت استاد حسن‌زاده آملی تلمذ کرد.

محمدی لائینی پس از بازگشایی دانشگاه در سال ۶۱ در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران به تدریس معارف اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی و تاریخ اسلام مشغول شد و به همراه چند روحانی دیگر به تدریس در دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی مامور شد.

وی یک سال در دانشگاه صنعتی شریف و تا سال ۷۲ در  دانشگاه تهران و از آن به بعد تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت علمی دارد.

همکاری علمی و فرهنگی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، عضویت و ریاست هیئت تجدیدنظر  تخلفات کارکنان از سال ۷۷ تاکنون، عضویت در هیئت رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی، عضویت در کمیته اخلاقی دانشکده پیراپزشکی، عضویت در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز برخی از سوابق دانشگاهی نماینده جدید ولی‌فقیه در مازندران است.

وی در سال ۷۲ پس از وفات پدرش به درخواست مردم به شهر نکا مراجعت و به ارشاد و تبلیغ و اداره مسجد و حوزه و دفتر مراجعات مردمی مرحوم پدرش و حل و فصل امور مشغول شد و از مهرماه سال ۷۵ مسئولیت امامت جمعه شهرستان نکا را عهده دار شده است.

محمدی لائینی سال ۱۳۸۰ به عنوان «امام جمعه نمونه» کشوری معرفی و قبل از آن در سال ۱۳۷۷ از سوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به عنوان «امام جمعه ممتاز» شناخته شد.

بیشتر بخوانید

جزئیات انتصاب «محمدی لائینی» به امامت جمعه ساری+ برنامه های معارفه

کتاب استعدادهای زن، نگرشی به تصوف، تحقیقات و تالیفات، معیارها و عوامل تمدن از نظر قرآن کریم بخشی از تالیفات منتشره از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لائینی است.

وی در حصر مدرسه فیضیه در سال ۵۴ جزو محصورین بوده و در داخل محوطه فیضیه در آن دو سه روز به جنب و جوش‌های اعتراض‌آمیز همراه با دیگران در حوزه دین و انقلاب پرداخته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا ابراهیمی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    1 0
    سلام الحمدلله شایستگی این مسئولیت را دارند زهد و معرفت شاخصه ی وجودی ایشان است که از برکات بیت مکرمه ی حضرت آیت الله لایینی می باشد.
  • بازنشسته IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام خیلی لز مردم گرفتار روزها وبکه ماه ها دعا کردند که سفر ریس جمهور در مازندران جلو بیافته تا مشگل نردم و حل کنه . دیروز جمعه دعاشون براورده شد . اما هیچ دردی از نردم عادی حل نشد . اصلا نماینده رهبر و استاندار ریس جمهور و از درد نردم دورشون کردند . چرا را ننیدونم . ولی خیلی به مردم مازندران .بخضوص ساری ظلم کردند . مثلا مسکن مهر مهیارکلاه ساری متقاضیانش و بیش از 13 سال جشم براه تحویلش هستند . ولی اقایون ریس جمهور و لونحا نبردند . . خودشون که هیچ دردی از مردم و دول نمیکنند و از گرفتاری مردم خودشون و به ندیدن و نشیندن میکنند امروز که یکی دیگه میدوتست برای نردم کاری کته تگذلشتتد
  • محمد غلامی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام علیکم والرحمت الله وبرکاته باعرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای حاج محمدباقرمحمدی لائینی ازخداوندمهربان وآقاجانم امام زمان فرج الشریف دراین روزعزیز ولادت مادرم فاطمه الزهرا سلام الله برای شماودیگرمومنین خداوندبرای شمامومنان حضرت مهدی عج الله نصرت الهی وپیروزی درکاروامورالهی ودینی ازدرگاه باعظمت پروردگارمهربان خواستارم.امیدوارم که خداوندمهربان دعای این بنده حقیرش رادرحقتان اجابت نماید.یاارحم الراحمین فتبارک الله یا احسن الخالقین