سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
درس نهج البلاغه ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: علی رغم تلاش برخی‌ افراد برای مذاکره با آمریکا، رهبر انقلاب از این مسأله جلوگیری می‌کند و هر چند این مسئله هزینه‌هایی هم دارد، اما اوج عزت است؛ در زمان شاه، سگ آمریکایی از شاه مملکت باارزش تر بود.

به گزارش خبرنگاری خبرگزاری «حوزه»  از ارومیه حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، شامگاه چهارشنبه در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه که در مصلی امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، با اشاره به خطبه ۵۱ نهج‌البلاغه اظهار داشت: در جنگ صفین معاویه آب را به روی لشکر امام علی (ع) بستند و از رسیدن یاران امام به آب ممانعت کردند، اما زمانی که لشکر امیرالمؤمنین(ع) به آب دست یافتند حضرت دستور داد آب را برای لشکر معاویه باز کنند.

وی ادامه داد: در دیدگاه امام علی (ع) زندگی با ذلت بدتر از مرگ است و مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت؛ مؤمن هیچ وقت زیر بار ذلت نمی‌رود و در عصر حاضر هم با تقدیم صدها هزار شهید،  ایران زنده است، اما سعودی ها با ذلت زندگی می‌کنند و حق ندارند در برابر تحقیرهای آمریکا حرفی بزنند.

امام جمعه ارومیه، عدم قبول مذاکره با آمریکا از سوی رهبر معظم انقلاب را عزت ملی عنوان کرد و گفت: علی رغم تلاش برخی‌ افراد برای مذاکره با آمریکا، رهبر انقلاب از این مسأله جلوگیری می‌کند و هر چند این مسئله هزینه‌هایی هم دارد، اما اوج عزت است؛ در زمان شاه، سگ آمریکایی از شاه مملکت باارزش تر بود.

وی افزود: علمای اهل سنت به این مسئله اعتراف دارند که امام حسین (ع)عزت را به مسلمین یاد داد و امان‌نامه دشمن که ذلت بود را نپذیرفت و فرمود «ابن زیاد که هم خود و هم پدرش محصول بی‌عفتی است ما را بین ذلت و عزت مخیر کرده اما اهل بیت ذلت نمی‌پذیرد»؛ این عزت را امام حسین (ع) از پدرش یه ارث برده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی، معاویه را رهبر جریان انحرافی دانست و بیان داشت: بنابر بیان امیرالمؤمنین (ع) معاویه ذهن عده‌ای گمراه را شستشود داده و به جنگ امام علی (ع) آورده بود و این مسئله قابل توجه است که در طول تاریخ ظالم‌ها و حکومت‌های فاسد برای ادامه خود کامگی، انسان‌های ساده، شهوت‌ران، دنیاپرست و ریاست‌طلب را فریب داده و اهداف خود را پیش می‌بردند که داستان فرعون در قرآن نمونه بارز آن است.

وی اضافه کرد: معاویه با عَلم کردن مرگ عثمان مردم را فریب داد و برای مقابله با حضرت علی (ع) تحریک کرد، در حالی که امام علی (ع) تا جایی که توان داشت از خلیفه سوم دفاع کرد تا خلیفه کشی باب نشود، در حالی که معاویه هم خود در قتل خلیفه سوم دست داشت و هم بهتر می‌دانست چه کسانی در این واقعه نقش اصلی را داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی تصریح کرد: باید از تاریخ عبرت گرفت و فهمید چگونه رفتار کرد و فریب فتنه ها را نخورد.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha