جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
IMG_4311.JPG

حوزه/ فاطمه احمدی در نشست مرکز حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان، گفت: الگوبرداری از ائمه نباید سلیقه ای باشد، به طوری که هر رفتاری که مطابق میل انسان بود انجام داده و برخی را ترک نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، فاطمه احمدی در نشست اخلاقی با عنوان "جایگاه امامت در نظام اخلاقی اسلام" که به مناسبت سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) با حضور طلاب، اساتید و کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد، به بیان معنا و مفهوم اخلاق پرداخت و  گفت: اخلاق عبارت است از ملکات نفسانی که بواسطه آن کارها به سرعت و بدون نیاز به فکر و اندیشه انجام می شود.

وی، علم اخلاق را راه و رسم درست زیستن دانست و افزود: علم اخلاق به معنای علم چگونه زیستن، همه رفتار و ملکات و کیفیات نفسانی انسان را شامل می شود تا در پرتو آن رفتارهای صحیح و ملکات نفسانی به سعادت دنیا و آخرت و کمال نهایی دست یابد.

استاد حوزه علمیه خواهران، علم اخلاق را بعد از علم توحید اشرف علوم معرفی کرد و گفت: انسان برای دستیابی به علم اخلاق جهت رسیدن به کمال نهایی نیاز به الگوی عملی دارد که نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) به عنوان جانشینان حضرت بهترین و جامع ترین الگوی عملی برای بشریت هستند.

احمدی با استناد به آیه 4 سوره مبارکه قلم، پیامبر اکرم را "خُلق عظیم" خواند و خاطرنشان کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) وارد است که حضرت خُلق عظیم  را همان  اسلام دانسته است. پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) مظهر اسلام است.

وی ابراز داشت: در روایات و احادیث دیگر خُلق رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) به قرآن تشبیه شده است، به این معنا که خُلق و خوی حضرت جز قرآن و دستورات آن چیز دیگری نیست، وجود نازنین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن مجسم است.

استاد حوزه خواهران با استناد به روایات متعددی از ائمه معصومین(علیهم السلام) گفت: خُلق حَسَن و اخلاق پسندیده؛ مزین شدن انسان به صبر، سخاوت، تواضع، حلم و بردباری، اجتناب از گناه، طلب روزی حلال، توسعه در زندگی اهل و عیال، رفتار خوب و پسندیده با مردم، کلام طیِّب، برخورد خوب با مردم و ...است، در واقع مجموعه این رفتارها موجب رسیدن انسان به سعادت و کمال نهایی خواهد شد.

احمدی، مرجع و معیار شناخت فضایل و رذایل در اسلام را قرآن و سنت دانست و گفت: برای شناخت قرآن و سنت نیاز به مُبیِّن و مفسر است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگترین مفسر قرآن و ائمه معصومین(علیهم السلام) بعد از پیامبر، مفسر قرآن و مبین رفتار و سنت نبی مکرم اسلام هستند که باید به آنان اقتدا نمود تا به سعادت دنیا و آخرت و کمال نهایی که هدف آفرینش است، دست یافت.

وی اضافه کرد: برای تحقق اخلاق اسلامی در جامعه نیاز به دو کار عملی است که عبارتند از تشکیل حکومت الهی و معرفی الگوی عملی که پیامبر اکرم(صلی الله عیه و آله و سلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) به عنوان بهترین حاکمان و الگوی عملی بوده و براساس آیه 59 سوره نسا، مرجع نهایی انسان برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست است.  

استاد حوزه خواهران اظهار کرد: در بحث از الگوگیری، توجه به این مسئله حائز اهمیت است که الگوبرداری از ائمه(ع) نباید سلیقه ای باشد، به طوری که هر رفتاری که مطابق میل انسان بود، انجام داده و برخی را ترک نماییم، زیرا تمامی تکالیف در توان انسان بوده و قادر به انجام آن می باشد، چنانچه تمامی خطاباتی که در قرآن آمده به صورت عام بیان شده و همه انسانها را شامل می شود.

احمدی بر خودشناسی، خداشناسی و هستی شناسی تاکید کرد و امامان معصوم(علیهم السلام) را بهترین راهنمای انسان در این سه مسیر نامید و گفت: امیرالمومنین(علیه السلام) دستیابی به اخلاق نیکو را محصول معرفت نفس می دانند، همچنین در روایتی دیگر می فرمایند: "هرکسی که برای خود ارزش و احترام قائل باشد، خود را گرامی داشته و هرگز خود را با گناه آلوده نخواهد کرد"، در این روایت نیز بر خودشناسی تاکید شده است.

وی با استناد به روایتی از امام حسین(علیه السلام) به بیان معنای معرفت نفس پرداخت و خاطرنشان کرد: مراد از معرفت نفس این است که انسان امام عصر و زمان خود را بشناسد و از او اطلاعت و پیروی نماید، انسان واقعی برای شناخت خود و خدا باید امام خود را بشناسد و در اخلاق از مسیر امامت عبور می کند و در تبیین رذایل و فضایل به هدایت امام خود توجه می نماید.  

دبیرآموزش و پرورش شهرستان گرگان، امامان معصوم(علیهم السلام) را عالی ترین هدایتگر در حوزه معرفتی دانست و در پایان گفت: در نظام اخلاقی اسلام به خودشناسی، خداشناسی و هستی شناسی به عنوان ریشه های شکل گیری ملکات اخلاقی توجه شده است که این مهم با شناخت و تبعیت از ائمه هدی (علیهم السلام) فهمیده خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha