جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
برجام اروپایی

حوزه/ اتخاذ مواضع و اظهارنظرهای مقامات رسمی کشورمان در قضیه برجام نباید به گونه ای باشد که طرف مقابل خیال کند، هر چه پیش آید، ایران از برجام خارج نشده و به هر قیمتی متعهد به آن باقی می ماند.

خبرگزاری حوزه

چیزی در حدود ۱۹ ماه از زمان خروج رسمی ایالات متحده آمریکا از برجام می گذرد و این در حالی است که تقریباً در همین مدت، طرف اروپایی گرچه به ظاهر از این معاهده چندجانبه خارج نشده اما به شکل عملی به تعهدات خود پایبند نبوده و هر ازگاهی در پاسخ به اعتراضات رسمی و دیپلماتیک ایران در این خصوص، به اظهارنگرانی و گاه بیان جملاتی از این دست که در حال انجام تلاش هایی هستیم، اکتفا کرده است!

بدعهدی آمریکا از یک سو و بدقولی های کشورهای اروپایی از سوی دیگر باعث شد که مقامات کشورمان پس از سه مرحله، چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی را نیز بردارند، هر چند که به نظر می رسد با وجود این اقدامات نیز طرف های مقابل چندان تمایلی به از سرگیری تعهدات خویش در چارچوب برجام نداشته باشند و با این وضعیت از نگاه برخی کارشناسان، جمهوری اسلامی ایران لازم است که به طور کامل از برجام خارج شود.

جای تأسف و درنگ البته اینجاست که طرف های اروپایی به جای عذرخواهی از ملت ایران و جبران مافات، هر از گاهی در تریبون های رسمی و غیررسمی خود، ژست طلبکاری گرفته و مدعی می شوند که ایران باید برای بهره‌مندی از برجام اقداماتی ذیل FATF و حتی مذاکرات جدید در زمینه مباحث موشکی و منطقه‌ای صورت دهد.

در حال حاضر دولت اعلام نموده که در گام چهارم کاهش تعهدات، غنی‌سازی اورانیوم را تا میزان پنج درصد افزایش می دهد و ایضاً میزان ذخایر را به حدود ۵۰۰ کیلوگرم می رساند و حتی از سوی برخی کارشناسان و مسئولان کشورمان اعلام شده که فاصله زمانی ایران تا دست یابی به غنی سازی ۲۰ درصدی، چیزی در حدود ۴ دقیقه است که این مساله نه صرفاً یک تحدی طلبی بلکه نشان از توانمندی بالای کشورمان در بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای دارد.

در حال حاضر در عرصه تحولات سیاسی، سوال و دغدغه ای که وجود دارد این است که آیا ما باید به هر قیمتی در برجام باقی بمانیم یا این که منافع و مصالح ملی ایجاب می کند که در صورت عدم واکنش جدی طرف های مقابل به انجام تعهدات خویش، از این معاهده خارج شویم.

شاید در مقام پاسخ به این سوال در وضعیت کنونی نتوان به صراحت و سرعت سخن گفت اما از یک نکته هم نباید غافل شد و آن هم این که مبادا، اظهارنظرهای مقامات رسمی کشورمان باعث شود که طرف مقابل خیال کند، هر چه پیش آید، ایران از برجام خارج نخواهد شد.

ناگفته نماند که همین چندی پیش یکی از دیپلمات های بلندپایه فرانسوی در گفتگو با خبرگزاری رویترز، گفته بود که "گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران، سیاسی و سمبلیک است. "

به هر صورت آن چه مهم و ضروری است، توجه کامل مسئولان و دولتمردان به تأمین حقوق ملت در این باره است و گرنه تجربه تاریخی معاصر نشان داده همان طور که آمریکا، یک رژیم استکباری عهدشکن است، کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه و حتی آلمان، در نقض عهد و عدم صداقت داشتن، دست کمی از برادر بزرگتر خویش یعنی ایالات متحده ندارند، ضمن آن که مردم ما هیچ گاه ناجوانمردی و گستاخی های ادامه دار طرف های غربی را در تحولات بین المللی مرتبط با کشورمان از یاد نبرده و نخواهند بُرد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha