جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: نشر اکاذیب و توهین به مردم قم در فضای مجازی، چه قائلش انقلابی باشد یا نباشد، چه معمم و شخصی، خدمت به دشمن است و باید با او برخورد قانونی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله ابوالقاسم علیدوست پیش از ظهر امروز در ابتدای درس خارج فقه که در نمازخانه مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، با اشاره به اهانت علیه شیخ صدوق و شیخ مفید در فضای مجازی و مردم قم، گفت: در ماه های اخیر بعضی حرکات مذبوحانه اتفاق افتاده داده و انتظار این است تشدید شود. لازم می بینیم به این حرکت اشاره کنم و معتقدم حوزه و روحانیت نسبت به اتفاقات کشور وظایفی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امام هادی(ع) در ارتباط با رسالت عالمان دین فرمودند: از جمله وظائف عالمان دین در زمان غیبت، دفاع از امامت و ولایت است، اگر از ولایت و افکار مردم مومن دفاع نشود، دشمنان همه را به گمراهی می کشانند. این مسئله نشان می دهد اگر شیعه ای هست به خاطر تلاش عالمان دین بعد از عصر غیبت است.

این استاد حوزه اظهار داشت: در عصر غیبت برای دفاع از حق و حقیقت، بعضی از عالمان دین مانند شیخ صدوق و شیخ مفید و حتی مردم بسیار خوب درخشیدند و به موقع از دین، حق و ولایت دفاع کردند و پای حقانیت خود ایستاده اند.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: درهمان زمانها عالمان و مردم قم در رأس این واقعه بودند. درعین حال تلاش دشمنان هم برای انحراف کشیدن عقائد و تفکر مردم و ولایت زیاد بوده است. این عناد ورزی از دشمن توقع می رود واین گونه است.

وی ابراز داشت: اما امروز مسئله ای که خیلی تعجب برانگیز است، این حملات از  خودی نماها است. در این رابطه توجیهی دیده نمی شود. کلیپی از آقای معممی در فضای مجازی همراه با صدا و تصویر منتشر شده است. کلیپ در مورد حمله شیخ مفید به جناب شیخ صدوق است. در این کلیپ بیان می کند که شیخ مفید، شیخ صدوق را دیوانه، غیر عاقل و... معرفی کرده است و بعد هم نتیجه می گیرد که شما مردم دارید دینتان  را از کسانی می گیرد که همدیگر را فاسق و دروغ گو می پندارند.

آیت الله علیدوست گفت: کلیپ دیگر در مورد شهر و دختران قم است و می گوید که در این شهر دختران با حجاب کامل گوشه خیابان ایستاده اند و آماده اند خودشان را به مردم عرضه کنند و جدیدترین کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده است این است که علامه حلی 14 ساله بود، شب متوجه شد بالغ شده و همان شب خانواده را مجبور کرد که دختر همسایه را برایشان بیاورند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: این ها اتفاقاتی است که از سوی خودی ها در فضای مجازی منتشر شده است. اما در مورد حرف اول این آقا باید پاسخ داد، کتابی به نام «النکتة الاعتقادیه» است که چاپ شده در این کتاب رساله ای به نام «عدم السهو النبی» است. این فرد معمم از این رساله نقل کرده است.

وی ادامه داد: براساس شواهد، بسیاری از عالمان دین، استناد این کتاب به شیخ مفید را رد کرده اند؛  مانند شیخ آقا بزرگ و ابن شهرآشوب و در این معاصر حضرت آیت الله شبیری زنجانی که از جمله این عالمان می باشند و حتی خود شیخ هم این مسئله را تأیید می کند. 

این استاد حوزه اظهار داشت: حالا کتابی به این وضعیت را بیاوریم در فضای مجازی علیه شیخ صدوق مطرح کنیم، این سخن نادرستی است.

این محقق بیان داشت: در گذشته بین عالمان دین مباحث علمی مرسوم بوده حرف ها و حملات تند به هم می زدند و عرف هم بوده است. اما الان این گونه مرسوم نیست. امروز اگر کسی بخواهد حرفی از کسی نقل کند، تا داخل گیومه نبرد، سرقت علمی و مالکیت فکری و نظری مطرح می شود،این حرف ها و تندروی امروزه نیست.

وی با بیان ا ین که هدف از نقل این مباحث در فضای مجازی چه چیزی است. آیا دنبال نشان دادن تضارب اخبار هستیم، کدام قوم و قبیله با بزرگان خود این گونه رفتار می کنند ابراز داشت: آیا دانشگاهیان با بزرگان خود این گونه رفتار می کنند، چطور همه آنها درحاشیه امن هستند، ولی وقتی به تراث شیعه که می رسد هم چیز آرام می شود؟!.

آیت الله علیدوست گفت: آیا اوضاع قم این است که زنان و دختران این طوری هستند؟، الان هزاران خانم در قم با حجاب هستند. اما معرفی شهر قم به این صورت نادرست به چه منظور است؟. آیا باید با دروغ و خلاف واقع اذهان عمومی را تشویش کنیم؟.

وی ادامه داد: کسی منکر بعضی مشکلات نیست، وضع حجابدر  شهر قم مقداری ناراحت کننده شده، بعضی هم تذکر داده اند، اما انسان وقتی وارد بعضی شهرهای دیگر می شود و دوباره به قم می آید، احساس دیگری به او دست می دهد. معتقدم این گونه افراد وقتی شهر قم را این گونه معرفی کردند و نگاه مردم را نسبت به قم عوض می کنند، دنبال خدمت به دشمن هستند.  

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: مطرح کردن این سخنان در فضای مجازی، تخریب اذهان عمومی را به همراه خواهد داشت. معتقدم این گونه سخنان، چه قائلش انقلابی باشد یا نباشد، چه معمم و شخصی، خدمت به دشمن است. باید دید چه کسانی این حرف ها را منتشر می کند. این دسته از افراد یا جاهل یا مأمورند و حتی معمولا این دسته از افراد خودشان را به جاهایی وصل می کنند.

وی با بیان این  که درحال حاضر از جمله دلایل مشکلات و فساد، می توان به مسئله ازدواج جوانان اشاره کرد و افزود: در رابطه با مسئله ازدواج باید رعایت خیلی مسائل کرد. چرا متولان دیندار جامعه به فکر سایر جوانان و دختران دم بخت نیستند. به دلیل شرایط بد اقتصادی بعضی از جوانان نمی توانند ازدواج کنند، بهترین راه حل مشکلات اقتصادی، رفع گرانی، فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان و نهایتا این که متولان متدین و خیرین وارد میدان شوند، مشکلات ازدواج جوانان را حل کنند.

استاد حوزه علمیه  ابراز داشت: اگر با این گونه افراد در فضای مجازی که با حرف های نادرست موجب تشویش اذهان عمومی می شوند، برخورد قانونی شود، دیگر کسی به خود اجازه بیان چنین صحبت های ناروایی نخواهد داد.

آیت الله علیدوست گفت: بعضی هم دنبال برخورد علمی با این افراد می باشند، وقتی کسی حرف های نامناسب و خلاف واقع درمورد وضعیت قم می زند،چگونه می شود، با او برخورد علمی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: ما قم را تراث می دانیم شیخ صدوق تراث است، باید طلبه و روحانی مواظب حرف های که می زند باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یوسف ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    4 2
    خیلی عالی بود، یک عالم به تمام معنا....قربونش برم من، خدا از عمر دشمنان کم کنه و به عمر ایشان اضافه کنه
  • بهمن فرشته IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 2
    روحانیت شیعه ستون خیمه این طایفه است و هرگونه توهین به بزرگان شیعه اعم از علمای سلف رحمهم الله و یا متاخرین حفظهم الله توهین به منوب عنه که آقا امام زمان باشد محسوب می شود.
  • محمدرضا DE ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    2 1
    بگذارید نظر مخالف شما هم شنیده شود. شما هم پاسخ بدهید
  • داوود US ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    جناب سیدکمال حیدری سید است نه شیخ و‌مراد استاد علیدوست ایشان نبوده
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    ظاهرا جناب علیدوست برای پاسخ به نظرات دیگران یک راه را بیشتر نمی شناسند و آن جواب چوب و چماقی است این روش از سیره ائمه بدور است جواب آیت الله حیدری را مستند بدهید نه اینکه خطابی سخن بگویید که در جبهه دشمن هستند و خودی نیستند و ....