پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه نسبت به سوء استفاده از تظاهرات مردمی هشدار داده و گفتند: قدرت ها و جناح های داخلی، منطقه ای و بین المللی از تظاهرات در جهت اهدف سیاسی و تحمیل برنامه ها استفاده می کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه نسبت به سوء استفاده از تظاهرات مردمی هشدار داده و گفتند: قدرت ها و جناح های داخلی، منطقه ای و بین المللی از تظاهرات در جهت اهدف سیاسی و تحمیل برنامه ها استفاده می کنند.

سید فضل الله: قدرت های سیاسی باید گام جدّی در انجام اصلاحات بردارند

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه نماز جمعه با بیان اینکه تظاهرات لبنان بیستمین روز خود را سپری می کند و گاهی از روند مسالمت آمیز آن خارج شده، گفت: از معترضان می خواهیم که از تکرار اینگونه اعمال دوری کنند که پیامد های منفی برای منافع مردم دارد.

وی افزود: شایسته است که از نقش ارتش لبنان در این خصوص تشکر کنیم که به گونه ای در عرصه سیاسی و عملکرد قدرت های سیاسی تأثیر گذاشتند و این قدرت ها مجبور شدند برنامه ها و ساز و کار خود را در تعامل با اوضاع عمومی کشور تغییر دهند و متناسب با خواسته های مردم رفتار کنند.

سید فضل الله تصریح کرد: لبنانی ها می خواهند این مسئله را درک کنند که قدرت های سیاسی گذشته را کنار گذاشته و گام های جدّی در اصلاح امور برداشته اند و مطالبات آنان را فراموش نکرده و یا با اقدامات موقت سعی در مسکوت کردن مردم ندارند.

امام جمعه بیروت ادامه داد: قدرت های سیاسی باید بداند که این ملت در پی گیری مطالبات و تحقق آن بسیار جدّی بوده و فشار ها و رزمایش ها در ناکام گذاشتن جنبش آنان هرگز فایده ای نخواهد داشت.

سید فضل الله با اشاره به تظاهرات مردم عراق علیه فساد، بیکاری و مشکلات معیشتی، از دولت عراق و تمامی قدرت های سیاسی خواست به مسئولیت خود در پاسخگویی به مطالبات مردم عمل کرده و با اجرای اصلاحات جلوی فساد را بگیرند.

شیخ دعموش: از جنبش مردمی لبنان در جهت اهداف سیاسی استفاده می شود

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه تاکید کرد: قدرت ها و جناح های داخلی، منطقه ای و بین المللی از تظاهرات مردمی که بیانگر رنج های اقتصادی، اجتماعی و معیشتی مردم است، در جهت اهدف سیاسی و تحمیل برنامه های مشخص استفاده می کنند.

وی افزود: آمریکا و هم پیمانان آن به دنبال تغییر موازین سیاسی کشور، تغییر معادله داخلی و تسلط دوباره بر لبنان هستند، به همین خاطر دولت را وادار به استعفا کرده و از جنبش مردمی سوء استفاده نمودند تا شروط سیاسی خود را برای تشکیل دولت تحمیل کنند.

عضو ارشد حزب الله در ادامه گفت: آمریکا در لبنان به دنبال دولت تکنوکرات است که با آن برنامه های سیاسی خود از جمله ترسیم مرز ها مطابق دیدگاه اسرائیل، استخراج نفت و گاز و هدف قرار دادن مقاومت را اجرایی کند.

شیخ دعموش تاکید کرد: حزب الله تغییر معادله سیاسی لبنان را نمی پذیرد و ما دولتی مستقل و پاک می خواهیم که اعتماد تمامی لبنان را به دست آورد، به خواسته های آنان پاسخ گوید و اصلاحات اقتصادی ریشه ای را اجرایی کند.

شیخ یاسین خواستار تسریع در تشکیل دولت نجات لبنان شد

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور در خطبه نماز جمعه خواستار تسریع در تشکیل دولت نجات لبنان شد و گفت: این دولت باید به گونه ای باشد که از تمامی اقشار لبنان حمایت کند.

وی به حوادثی که در مرز های آبی لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی از اوضاع کنونی لبنان سوء استفاده کرده و علیه حقوق آبی لبنان تجاوز می کند.

شیخ یاسین از مسئولین خواست با حل مشکلات مردم به دنبال منافع کشور باشند و بر ضرورت مجازات فاسدین و بازگشت اموال به غارت رفته تاکید کرد.

شیخ حمود: ما ترسی از آینده مقاومت نداریم

شیخ ماهر حمود روحانی اهل سنت و رئیس اتحادیه علمای مقاومت لبنان در خطبه نماز جمعه با بیان اینکه برخی به دنبال محاصره و نابودی مقاومت هستند، گفت: مقاومت بعد از تجربه های متعدد توانست هر بار قدرتمند تر و با اراده  ظاهر شود و حوادث منطقه حول محور مقاومت است و فلسطین بدون مقاومت هیج ارزشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه درد ها و رنج های مردم آنان را به خیابان ها کشانده و برخی به دنبال این هستند که جنبش را از اهداف قانونی آن منحرف سازند، گفت: ما ترسی از آینده مقاومت نداریم و بر امور زیر تاکید می کنیم:

1- از نتایج مثبت جنبش مردمی مسئله مجازات تمامی مسئولین بدون استثناء است.

2- معترضان راه ها را باز کرده و به اماکن فساد رفتند تا به همه بفهمانند که وقت مجازات رسیده است.

3- تظاهرات مردمی تا این جا به نتایج مطلوب رسیده است.

شیخ حمود در بخش دیگر خطبه تصریح کرد: برخی از روزنامه نگاران مورد اعتماد مطالبی منتشر کردند مبنی بر اینکه پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نامه ای به رئیس جمهوری لبنان داده و در متن آن نامه آمده است که اگر از نفوذ حزب الله در لبنان کاسته نشود، فشار های بیشتر و آشوب شدید تری در انتظار لبنان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha