جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمدباقر خراسانی

حوزه/ دهمین گردهمایی اساتید و نخبگان حوزه علوم عقلی با سخنرانی آیت‌الله العظمی جوادی آملی چهارشنبه ۲۲ آبان بعد از نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم پیرامون تشریح برنامه‌های پنجمین سال برپایی بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) با اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته در این مجمع گفت: در قم ۱۱ گروه علمی به صورت مستمر فعالیت دارند و تاکنون ۱۳۳۵ جلسه علمی تشکیل شده است و آخرین گروه هم فلسفه غرب بوده است که به نقد، ترجمه و تعاملات فلسفی با دنیای غرب می‌پردازد.

وی خاطر نشان ساخت: مجوز فصلنامه خبری به زبان انگلیسی اخذ شده و به زبان فارسی و آلمانی ترجمه و به صورت دیجیتال و مکتوب چاپ خواهد شد و بخشی از خلأهای بین‌المللی را برای حضور بیشتر فلسفه اسلامی در دنیا پر خواهد کرد.

خراسانی با بیان اینکه تا دو سال آینده باید ۴۰ عضو پیوسته از استادان فلسفه در دنیا شناسایی و به عضویت درآوریم، تاکید کرد: امسال دوازدهمین دوره آموزشی بلندمدت را برگزار کردیم و ۷۶ موضوع درسنامه منتشر شد که کلاس‌های آن در حال برگزاری است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: در طی سال ۱۳۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ با فراز و نشیب در حوزه نشر روبرو بودیم، ولی با این حال انتشارات مجمع موفق شد در سال ۹۷، در بیستمین کتاب سال حوزه هم به عنوان ناشر و هم مرکز برتر پژوهشی معرفی بشود.

وی با بیان اینکه این مجمع، دارای شعباتی در مشهد، اصفهان و شیراز است، بیان کرد: تبریز هم درخواست تأسیس شعبه داشته‌اند، ولی هنوز زیرساخت آن ایجاد نشده است.

خراسانی در ادامه این نشست  با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)گفت: شخصیت ممتاز علامه طباطبایی(ره) حتی برای برخی نخبگان هم شناخته شده نبود و بسیاری هم صرفاً به صورت تک‌بعدی و فقط در بعد تفسیر آن هم به صورت ناقص این شخصیت بزرگ را می‌شناختند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: تاکنون در چند دوره بزرگداشت‌های علامه، مجموعه مطالب و سخنرانی‌ها در قالب کتاب و یادنامه علامه طباطبایی منتشر شده است و مجموعه مباحث امسال هم تا قبل از ویژه برنامه‌های ششم نشر خواهد یافت و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تبریز و تهران هم برنامه‌هایی در این زمینه تدارک شده است که نشست‌های تهران در حوزه علمیه مروی برگزار خواهد شد و محوریت بحث هم اخلاق و معنویت از دیدگاه علامه طباطبایی بحث خواهد شد که مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷، ۱۷ برنامه به مناسبت ارتحال ایشان برگزار شد، گفت: تا پایان ۹۷، ۵۲ برنامه در طول این چند دوره برگزار شده و دبیرخانه دائمی بزرگداشت علامه هم در حال ایجاد است و امسال پنجمین ویژه برنامه بزرگداشت از ۱۸ تا ۳۰ آبان برگزار خواهد شد.

وی افزود: تاکنون ۱۷ برنامه تنظیم شده است که ۱۱ برنامه گروه‌های علمی مجمع در قالب نشست تخصصی برگزار می‌کنند و ۵ نشست علمی هم در قم، تبریز، مشهد، تهران و شیراز خواهیم داشت؛ همچنین گردهمایی علوم عقلی هم برگزار می‌شود، البته اصفهان و مرند هم درخواست‌هایی برای برپایی همایش داشته‌اند.

خراسانی بیان کرد: دهمین گردهمایی استادان و نخبگان حوزه علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی چهارشنبه ۲۲ آبان بعد از نماز مغرب و عشاء در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار خواهد شد و دو تن از استادان علوم عقلی هم سخنرانی خواهند کرد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان با اشاره به لزوم ثبت روزی برای  حکمت اسلامی و علوم عقلی در تقویم گفت: چندسال است که ۲۴ آبان ماه را به عنوان روز حکمت اسلامی برای ثبت در تقویم کشور ارائه کرده‌ایم، همچنین جایزه جهانی حکمت اسلامی را پیشنهاد کردیم، ولی متاسفانه هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha