شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 871018
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
حجت الاسلام حسین ابراهیمی

حوزه/ حجت الاسلام حسین ابراهیمی یکی از طلاب شهر خورموج استان بوشهر از جمله افرادی است که پای در عرصه ترویج کتابخوانی گذاشته تا علاوه بر رسالت تبلیغی، به ترویج فرهنگ کتابخوانی هم کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، موضوع کتاب و کتابخوانی مقوله ای که شاید در کشور ما مورد بی توجهی قرار گرفته و مردم  شاید انتخاب کتاب و خواندن آن را در انتهای صف سرگرمی خود قرار بدهند. مؤید این مسئله آمارهایی است که در کشور پیرامون سرانه مطالعه منتشر می شود، آمارهایی که بی میلی و بی رغبتی مردم در خواندن کتاب در جامعه را تایید می کند.

در چنین شرایطی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی امری ضروری است و هرکسی به نوعی می تواند سهم و نقشی را در این خصوص ایفا کند.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی یکی از طلاب شهر خورموج در استان بوشهر از جمله افرادی است که پای در این عرصه گذاشته تا علاوه بر رسالت تبلیغی خود در امر دین، به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کند. او حدود شش سال است چالش کتابخوانی را ایجاد کرده و در این امر فعالیت های خوبی را داشته است.

خبرگزاری حوزه در گفتگویی با این طلبه خورموجی، چگونگی اجرای این طرح را از زبان خویش جویا شده است.

حوزه: خود را معرفی بفرمایید

بنده حسین ابراهیمی از طلاب مدرسه علمیه پیامبر اعظم(ص) شهر خورموج هستم که الحمدلله‌ حدود پنج الی شش سال توفیق کار فرهنگی در راستای شهدا و دو سال کتابخوانی را در فضای حقیقی و مجازی انجام داده ام. در صفحه شخصی اینستاگرام خود و در گروه واتساپ به سهم خود فعالیت های ناچیزی به عمل آورده‌ام.

حوزه: درباره فعالیتی که انجام می دهید، توضیح دهید

این امر از آنجایی مهم شد که مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای تاکیدات زیادی بر مسئله کتاب و کتابخوانی داشته اند: ما باید خود را به کتاب خواندن عادت دهیم. که یک سیره و یک سنت رایج در بین مردم بشود و همچنین به فرزندانمان از کودکی کتاب خواندن را بیاموزیم.

همچنین علمای دیگر همانند علامه طباطبایی که فرمودند: به نظر من، کتاب بیش از درس و معلم به انسان می آموزد. من ۹ دهم معلومات خود را از کتاب آموخته ام و یک دهم را از معلم و درس.

سعی کرده ایم در این ۲ سال از فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام و مقام معظم رهبری، علمای شیعه و بزرگان غرب همانند ویکتور هوگو، مک لوهان، فرانسیس بیکن، انیشتین و... برای ترغیب روحیه مطالعه در بین افراد جامعه استفاده کنیم. تا بتوانیم افراد مختلف با عقائد مختلف را گرد هم جمع کنیم و همه با هم به یک راه، که صراط مستقیم هست حرکت کنیم.

حوزه: کدام  طرح های خود در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی اجراء کرده اید؟

یک نمونه از فعالیت ها این بوده که تعدادی کتاب در رابطه با حجاب را با کمک برخی از دوستان و فرهنگی سپاه امام رضا(ع) شهرستان دشتی خریداری نموده‌ایم و ان‌شاءالله بنا داریم این کتاب ها را در قالب یک هدیه همراه با شاخه گل به افراد مورد نظر تقدیم کنیم که با یک تیر دو نشان را بزنیم. با هدیه دادن این کتاب اولا آنها این کتاب را مطالعه خواهند کرد و به نوعی سرانه مطالعه بیشتر خواهد شد و ثانیا این افراد درک عمیق و واقعی نسبت به حجاب پی خواهند برد. البته این نکته را باید متذکر بشوم که این کتاب با ویژگی خاصی که دارد مورد استقبال افراد قرار خواهد گرفت.

حوزه: در طول اجرای فعالیت های خود چالش های خوانندگان کتاب را در چه مواردی دیدید؟

در این چند مدت توانسته ایم به چندین مشکل در رابطه با کتابخوانی جواب بدهیم. احساس می‌کنم سرعت خواندن ما بسیار کند است و پیشرفت خوبی نداریم. مطالعه کتابها را آغاز می‌کنیم اما آنها را به پایان نمی‌بریم. کتابخوانی برای ما خسته کننده است و حوصله متن های طولانی را نداریم و اینکه کتابخوانی و مطالعه در کوتاه مدت برای بسیاری از ما، لذت ایجاد نمی کند.

حوزه: تا کنون چه تعداد کتاب معرفی کرده اید؟

بیش از ۴۰ کتاب را در این چند وقت به صورت مجازی و حقیقی و در منبرها با موضوعات مختلفی معرفی کرده ام که برخی از آنان را خدمت شما عرض می کنم و توضیحات مختصری نیز از برخی از آنان می دهم:

کتاب ترگل(۲۰ دلیل عقلی و روانشناسی در رابطه با حجاب، راز شادی امام حسین(ع) در قتلگاه، چایت را من شیرین می کنم(داستان دختری بنام سارا)، ایرانی الاصل و مقیم المان(با پدری که سمپات سازمان مجاهدین خلق بوده است و مادری که نقطه مقابل پدر قرار دارد. در میان کشمکش های خانواده سارا و برادرش خلا را انتخاب میکنند و پناه هم می شوند اما در طی ماجرایی دانیال برادر سارا به اسلام روی می آورد و وارد داعش می شود و بصورت نامعلومی ناپدید می شود. سارا وارد جریاناتی میشود و اسلام هراسی او شدت می یابد و... و.)این رمان اسلام را با تمام زیبایی هایش مقابل خواننده می چیند. کتاب کربلا مبارزه با پوچی ها، انسان ۲۵۰ ساله، سقیفه از علامه عسکری، سقیفه از آیت الله سبحانی، اسرار آل محمد، علی از زبان علی از ویژگی های منحصر به فرد امیرالمومنین علی(ع) این است که تاریخ زندگی خود را از بدو تولد تا لحظه شهادت، با دقت و جامعیت بیان کرده و به مسائل مهم جامعه نوپای اسلامی نظر افکنده و واقعی ترین تحلیل ها را ارائه داده است.

همچنین حسین از زبان حسین، شاهرخ(حر انقلاب اسلامی)، دیدم که جانم می‌رود، راز قطعنامه، خیانت به فرمانده، سلام بر ابراهیم ۱ و۲، پوتین های مریم(روایت گر بانویی خرمشهری در زمان جنگ ایران و عراق می باشد. کتاب زمان کودکی او را شرح می دهد، تا زمانی که به امداد رزمندگان می رود در روستایی نزدیک خرمشهر بنام عباره، درگیری با منافقین گروه مجاهدین خلق می شود. توضیح لحظاتی دلخراش از شهادت مردم. ملاقات دکتر چمران با زنی از منافقین. شکست حصر آبادان و... را در این کتاب بخوبی شرح داده است.

کتاب آخرین دختر(سرگذشت دختری که در اسارت داعش بوده. نادیا مراد سرگذشت خود را در قبل اسارت و سختی ها و رنج های متحمل شده و چگونگی رهایی اش از دست داعش را روایت می کند)، بادبادک باز، آخرین یادگار، راز درخت کاج، فرشته‌ای در برهوت(روایت داستانی، دختری از اهل سنت سیستان بلوچستان است، که عاشق پسری از شیعیان میشود. جلسه خواستگاری او به اثبات حقانیت امیرالمومین علی علیه السلام می گذرد و خانواده را متحول می کند. اما ناگهان این جلسه با تعصب بزرگ خاندان به چالش کشیده می شود...)، آن سوی مرگ، اعترافات غلامان و راههای پیشگیری و درمان گناهان جنسی و... از جمله کتاب هایی است که معرفی کرده‌ایم.

حوزه: در حال حاضر چه طرحی دارید؟

چالشی که جدیداً راه اندازی کرده ایم بر این منوال هست که: در این روز ها با چالش های زیادی در فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام مواجه شده‌اید. حالا من می خواهم شما را به چالشی متفاوت دعوت کنم. چالش کتابخوانی:

برخی ها قوانین خاصی برای این چالش گذاشته اند، ولی من برای این چالش فقط ۲ قانون می گذارم:

قانون اول: روزی ۳۰ صفحه از کتاب را مطالعه کنم.

قانون دوم: بعد از مطالعه ۳۰ صفحه گزارش بدهم در قالب استوری یا پُست.

نکته: اگر شخصی می خواهید در این چالش شرکت کند و دوست داشت به من گزارش کار می دهد، پیج بنده را تگ یا منشن می کند. در این چالش قرار نیست کتابی را که ما می گوییم مطالعه کنند. انتخاب کتاب ها به عهده خود شرکت کنندگان هست، ولی اگر کسی دوست داشت می تواند کتاب هایی که ما مطالعه می کنیم، را مطالعه کند. حتی اگر شده ۱۰ روز این چالش را امتحان کنید.

حوزه: آیا از چالش شما استقبال شده است؟

نمی دانم از این چالش مثل چالش های دیگر استقبال خواهد شد یا نه ولی حتی اگر خودم به تنهایی هم این چالش را به پایان برسانم برایم لذت بخش خواهد بود. چون بعداً به فایده این چالش پی خواهم برد.

اگر ما بتوانیم این چالش را در طول یک ماه انجام بدهیم حدود ۹۰۰ صفحه و اگر در طول دو ماه انجام بدهیم ۱۸۰۰ صفحه مطالعه کرده ایم، و واقعا روزی ۳۰ صفحه وقتی از ما نخواهد گرفت. همین تعداد صفحات امکان دارد شامل چندین کتاب شود.

قرار ما با کتاب هایمان این است که به هم قول بدهیم که هر کتابی را خواندیم آن را با پستی معرفی کنیم یا حداقل به یک دوست یا آشنا پیشنهادش کنیم. این کار باعث می شود دوباره به کتاب رجوع کنیم و کتاب را عمیق بخوانیم.

الحمدلله در فضای مجازی با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده‌ایم با این که چند روز بیشتر نیست که این چالش را شروع کرده ایم اما الحمدلله با حمایت افراد متعددی مواجه شده‌ایم.

حوزه: چه راهکارهایی جهت استمرار در مطالعه برای علاقمندان دارید؟

راهکار هایی که به نظر بنده خیلی کار ساز هست اینها هستند که:

۱- در مدارس، مساجد و پایگاه های بسیج مسابقات و دوره هایی در راستای کتابخوانی برگذار شود. و وقت آن رسیده که مساجد زمان ما بشود همانند مساجد زمان آقا رسول الله صل الله علیه و آله وسلم که تنها جای نماز و دعا خواندن نبود. ما باید با روش های نوین افراد متعددی را جذب مساجد کنیم.

۲- وقت آن رسیده که خانواده ها به فکر آینده فرزندان و جامعه باشند، اگر بخواهیم همینطور پیش برویم نسل آینده ما، نسلی با سواد نخواهد بود. اولین راهکار این است که پدر و مادر اهل مطالعه باشند تا فرزندان نیز اهل مطالعه شوند.

۳: رسانه اعم از صدا و سیما و... باید از فواید مطالعه کردن و از مضرات مطالعه نکردن به مردم آگاهی بدهد. ما باید بدانیم که اگر می خواهیم شخصی بصیر بشویم باید اهل مطالعه باشیم همانطور که امیرمومنان علی علیه السلام به فرزند بزرگوارشان امام حسن علیه السلام می فرمایند: «بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کَانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْت‌ فِی أَعْمَالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثَارِهِمْ حَتَّی عُدْتُ کَأَحَدِهِم بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهَی إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَی آخِرِهِم. ‌»

پسرم! اگر چه من به اندازه مردمی که پیش از من بوده‌اند عمر نکرده‌ام، ولی در کردارشان دقّت، و در اخبارشان فکر نموده، و در آثارشان سیاحت کرده‌ام، تا جایی که همانند یکی از آنان شده‌ام، بلکه گویی آنچه که از وضع آنان به من رسیده، عمرم را با اولین و آخرینشان گذرانیده‌ام.

حوزه: اطلاعی از آمار و سرانه مطالعه در استان بوشهر دارید؟

متاسفانه اطلاع خاصی از سرانه مطالعه در استان بوشهر ندارم اما اگر ما به سرانه مطالعه کشور نگاه کنیم، یک آه سردی خواهیم کشید و باید افسوس خورد. متاسفانه در استان یا شهر خورموج چالش های متفاوتی دیده ام اما چالشی در این راستا مشاهده نکردم و این به نوعی کم لطفی مسئولین و فعالان فرهنگی می‌باشد.

حوزه: بهترین کتابی که مطالعه کردید کدام است؟

الحمدلله کتب متعدد با موضوعات مختلفی مطالعه کرده ام. اینکه بخواهم بگویم کدام از آن کتابها بهترین آنها بوده کمی سخت است. اما کتاب علی از زبان علی که به تازگی ها شروع کرده‌ام به مطالعه آن، علاقه خاصی دارم. زیرا خط به خط آن درد و زجری‌ست که مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام کشیده است. به این کتاب علاقه خاصی دارم زیرا با خواندن این کتاب مولایم و جامعه آن زمان را بیشتر میشناسم و با جامعه الان خودم تطبیق می دهم و می گویم که ان‌شاءالله نخواهیم گذاشت تاریخ دوباره تکرار شود. به برادران و بزرگواران خودم توصیه میکنم که کتاب های تاریخ اسلام را مطالعه کنند مخصوصا کتاب های مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای که بطور واقع، جدای از تعصبات و... ایشان دیدی واقعا عالی در این راستا دارند و باید بیش از مطالعه به آن بیاندیشیم.

 ما وقتی تاریخ اسلام را مطالعه می کنیم آن وقت به راحتی می دانیم چرا در روز عاشورا با امام حسین علیه السلام و اصحاب مکرمشان همچنین رفتاری کردند. و به راحتی می دانیم که این انقلاب یعنی چه؟ و چرا انقلاب کرده‌ایم و آنوقت هست که به دسیسه های شیطان و یهود و آمریکا و انگلیس آشنایی پیدا می کنیم.

حوزه: صحبت پایانی ...

از شما تشکر می کنم ان شاءالله که خداوند متعال به همه ما اخلاص در گفتار و در عمل بدهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha