چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مولوی فاروقی

حوزه/ رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان جنوبی، بازگشت به سیره نبوی را نیاز امروز و فردای مسلمین دانست و گفت: پیامبراکرم(ص) حتی توصیه فرموده اند که به حیوانات هم رحم کنید، اما امروز متاسفانه مسلمان کشی رونق گرفته است.

مولوی فاروقی، رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان جنوبی و امام جمعه اهل سنت بیرجند در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک میلاد پیامبر(ص) گفت: وقتی سیره پیامبراکرم(ص) را مطالعه می‌کنیم، متوجه می شویم که فضائل و سجایای آن حضرت در قالب الفاظ نمی‌جنگد.

معجزات پیامبر از معجزات همه انبیاء بیشتراست

امام جمعه اهل سنت بیرجند با بیان اینکه معجزات پیامبر از معجزات همه انبیاء بیشتر است، بیان کرد: اولین و بزرگترین معجزه پیامبر قرآن و اعجاز آن است که خداوند همه مخالفان را دعوت کرد که یک سوره مانند قرآن را بیاورند، کسی نتوانست حتی یک آیه را مانند قرآن بیاورد.

مولوی فاروقی تاکید کرد: اعجاز و بلاغت خارق العاده قرآن و فصاحت قرآن و نظم آیات قرآن و خبر دادن از حوادثی که در آینده اتفاق خواهد افتاد، بی نظیر است. خبر دادن از امت های گذشته و اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: یکی از معجزات قرآن، جاوید بودن آن و حفاظت آن از طرف خدا است و از معجزات دیگر پیامبر شق القمر یعنی دو نیم شدن ماه است و بیرون آمدن آب از وسط انگشتان پیامبر می باشد و معجرات فراوان دیگر که نمی توان همه را ذکر کرد.
 

پیامبر با دشمنان خود هم با عدالت رفتار می کردند

رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان جنوبی با اشاره به آیه 4 سوره قلم " إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ " تصریح کرد: خداوند در این  آیه همه کمالات پیامبر(ص) را بیان می کند.

مولوی فاروقی با اشاره به اینکه پیامبر با دشمنان خود هم با عدالت رفتار می کردند، خاطرنشان کرد:یکی از شیوه های برخورد پیامبر با دشمنان که باید هر مسلمان از آن الگو بگیرد، بخشیدن اهل مکه پس از فتح مکه است نمونه ای از رفتار پیامبر با دشمنانشان بود.

وظیفه علما نسبت به شناخت و معرفی شخصیت پیامبر

وی با بیان اینکه علما نسبت به معرفی شخصیت پیامبر(ص) وظیفه دارند، تاکید کرد: وظیفه علما در مورد شناخت پیامبر و سیره آن حضرت این است که هم خود علما سیره پیامبر را در زندگی خود پیاده کنند و هم حقایق سیره حضرت را برای مردم بیان کنند و به خاطر مصلحت های مختلف رفتار و کردار پیامبر را کتمان نکنند.

امام اهل سنت بیرجند با بیان اهمیت عفو و گذشت در اسلام، یادآور شد: عفو و بخشش زمانی ارزش دارد که انسان قدرت انتقام گرفتن از دشمن خود را داشته باشد اما آن را می‌بخشد و پیامبراکرم(ص) نیز خشم و عصبانیت خود را کنترل می‌کردند و عفو را جایگزین انتقام می کردند.

شخصیت پیامبر الگو و شخصیتی جهانی است

مولوی فاروقی به الگو قرار دادن پیامبر(ص) در جامعه اسلامی و جهانی اشاره کرد و گفت: راه، روش، رفتار، کردار و اخلاق پیامبراکرم(ص) برای مسلمانان  و اندیشمندان جهان الگو است، چرا که پیامبراکرم(ص) آمدند تا انسان‌هایی که از فطرتشان دور شده‌اند را به فطرتشان برگردانند.

وی افزود: پیامبر(ص) یکی از اهداف بعثت خود را کامل کردن اخلاق کریمه بیان می‌کنند و اخلاقیات نیز مهم‌تر از عبادت است و هدف از تمام عبادت‌ها این است که ما نفس خود را تزکیه کنیم.

رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان جنوبی تاکید کرد: گناهان باطنی خطرناک تر از گناهان ظاهری انسان است  و برخی از افراد از گناهان ظاهری بیشتر می‌ترسند، ولی به گناهان باطن توجهی ندارند، در حالی که گناهان باطن مانند بخل، حسد، خودخواهی، تکبر و غرور خطرناک‌تر هستند.

غرور و تکبر سبب هلاکت امسان ها می شوند

مولوی فاروقی، غرور و تکبر، حسد و بخل را رذائل اخلاقی که سبب هلاکت انسان می‌شوند دانست و تاکید کرد: یکی از وظایف هر مسلمانی این است که خودش را تزکیه کند و دیگران را نیز به تزکیه نفس دعوت کند.

وی  ادامه داد: دشمنان بسیاری از جنایت‌ها را به نام اسلام انجام می‌دهند و برخی از انسان‌ها آن قدر پست و فرومایه هستند که به هم نوع خود رحم نمی‌کنند و برادرهای خود را می‌کشند.

رئیس مجمع فقهی اهل سنت خراسان جنوبی، بازگشت به سیره نبوی را نیاز امروز و فردای مسلمین دانست و گفت: پیامبراکرم(ص) حتی توصیه فرموده اند که به حیوانات هم رحم کنید، اما امروز متاسفانه مسلمان کشی رونق گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha