جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد بابری هند

حوزه/ پس از سال‌ها کشمکش میان مسلمانان و هندوها سرانجام دادگاه عالی هند، مکان مسجد بابری را متعلق به آئین هندو اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه دیوان عالی کشور هند روز شنبه حکم خود را در مورد منطقه مورد اختلاف آیودیه صادر کرد. مسجد بابری که سال‌هاست مورد اختلاف مسلمانان و هندوها می‌باشد در این منطقه قرار دارد.

دادگاهی متشکل از پنج قاضی حکم این زمین مورد اختلاف و بحث برانگیز را صادر کرد. دیوان عالی کشور هند به دولت اوتار پرادش دستور داده است که طی سه ماه شرایط را برای ساختن معبد رام برقرار کند. همچنین به مسلمانان پنج هکتار زمین برای ساخت مسجد جدید اختصاص دهد. 

وکیل طرف هندو، وارون کومار، این تصمیم را تاریخی خواند و گفت که دیوان عالی کشور از این طریق پیام وحدت داده است. همچنین مسلمانان اعلام کردند که به این تصمیم احترام می گذارند.
ظفریاب جیلانی وکیل هیئت وقف اهل سنت نیز گفت: ما به تصمیم احترام می گذاریم ، اما از آن راضی نیستیم. ما به زودی در مورد اقدام بعدی تصمیم خواهیم گرفت.
براساس این گزارش دیوان عالی کشور هند از عدالت کالی فیلی، رام پاکو و شری شری راوی شانکار که نقش داور و میانجیگری در اختلاف را ایفا کرده اند قدردانی کرد.
هیئت وقف اهل سنت نتوانست ادعای خود را ثابت کند
دادگاه گفت که هیئت وقف اهل سنت نتوانست ادعای خود را درباره این اختلاف حفظ کند. طرف مسلمان نتوانسته است مدارکی را ارائه دهد که اثبات کند زمین مورد مناقشه مال آنها است.

دادگاه عالی هند همچنین گفت: رام جانما بوهمی (جایی که پادشاه رام متولد شده) یک مسئله شخصی و فردی نیست که تحت نظارت قانون قرار بگیرد؛ بلکه یک نماد است و نمیتوان مانند یک فرد با او برخورد کرد.
دادگاه گفت که تصمیمات و احکام بر اساس ایمان و اعتقادات قابل اتخاذ نیست. بلکه طبق شاخص های حل این اختلاف است. 
شواهدی وجود دارد که هندوها بعداً حومه سرزمین مورد مناقشه را اشغال کردند.

هیچ مسجدی از ابتدا در زمین مورد مناقشه وجود نداشته است
دیوان عالی کشور هند گفته است که مسجد بابری در زمین خالی ساخته نشده است؛ بلکه در بالای ساختار معبد ساخته شده است.

ادعاهای هیئت وقف شیعه رد شد
البته اگر این مکان به مسلمانان داده می‌شد این بار اختلاف بین شیعیان و اهل سنت بر سر مالکیت آن رخ می‌داد. اگرچه دادگاه اسناد و مدارک هم شیعیان و هم اهل سنت را رد .

رئیس دادگاه رانجان گوگی تصریح کرد: ما درخواست ویژه هیئت وقف شیعه را رد می کنیم.

هیئت شیعه وقف تصمیم دادگاه فیض آباد را در سال 1946 میلادی به چالش کشیده بود.

شیعیان معتقدند این مسجد توسط شخصی به نام میرباکی ساخته شده که دادگاه آن را نپذیرفت.

لازم به ذکر است شیعیان هند از جمله حجت الاسلام والمسلمین کلب جواد نقوی دبیرکل شورای علمای شیعه هندوستان پیش از این اعلام کرده بودند اگر مدارک قطعی مبنی بر تعلق این مکان به هندوها ارائه شود آن را می پذیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha