پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دومین روز اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور در قم-

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت پرورش اساتید قوی در مدارس استانی بیان کرد: یک استاد قوی می تواند تمام ضعف های مدیریتی کلان و خرد را رفع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در آیین افتتاحیه اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه سراسر کشور در مجتمع دارالولایه جمکران گفت: بالاترین تعریف و تمجیدها در روایات در باب علما است و بزرگترین هشدارها نیز به علما شده است؛ این هشداری است که به همه طلابی که وارد  حوزه می شوند، متوجه است.

وی افزود: زمانی که پا به حوزه گذاشتیم از یک سو زمینه عالی ترین تعالی ها یافتیم و همچنین زمینه بدترین سقوط ها نیز فراهم شده است؛ امام حسن عسکری(ع) در باب علما بیان کردند که آنها مرزبانان شیعه هستند ولی همین امام عزیز علمای سوء را به شدت توبیخ و ملامت می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مدیران حوزه که مسئولیت پرورش دانشمندان و علما را به دوش می کشند در این زمینه مسئولیت سنگینی به دوش دارند و امیدواریم که بتوانیم در این مسیر بهترین عملکرد را داشته باشیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروزه حوزه، بیشترین و پیچیده ترین بارها را در این 1000 سال گذشته را متحمل شده است؛ از یک سو اتفاقات عجیب و به هم پیوستگی جهان و ابزارهای جهانی برای استخراج و انباشت ونشر معارف دینی در هیچ عصری وجود نداشته است و از یک سوی در عصر انقلاب پرشکوه اسلامی حضور داریم که همه ابواب عالم را برای ما گشود و بالاترین ظرفیت ها را برای حوزه و روحانیت پدید آورد.

وی گفت: به ضمیمه این انقلاب،  زمینه های بی نظیری در اختیار ما قرار گرفت؛ مثلا اگر در عرصه بین الملل قرار بود نمونه ای از تاریخ بیان کنیم می توانستیم به فعالیت های مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اشاره کنیم که در جای خود ارزشمند بود ولی انقلاب شرایطی فراهم آورد که در هیچ دوره تاریخی نظیر آن مشاهده نشده است.

وی افزود: روزگاری مراجع عظام در همین قم هم از همه اختیارات برخوردار نبودند ولی امروز شرایط کامل متفاوت است و شرایط عالی پیش روی روحانیت به برکت انقلاب و جهاد امام و رهبری وشهدا فراهم شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مدیران رسالتی مهم و عظیم برحوزه های تربیت نیروهای عالی برای پاسخگویی به نیازهای استان دارند که این رسالت، رسالتی عظیم و دشوار است؛ از اقدامات ارزشمند مدیران استانی و مدارس و همکاران شما در سالهای اخیر تشکر می کنم که مشکلات بسیاری را تحمل می کنید ولی هیچ عذری برای ادای وظیفه سنگین مدیران عالی در جهت رشد و شکوفایی حوزه و پرورش انسان های بزرگ و توسعه و تبلیغ تفکر ناب اسلامی و انقلابی وجود ندارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه در یک استان باید نیازهای استان خود را به شکل کامل در قالب کارویژه ها و طرح آمایش و اسناد عالی حوزه و مصوبات شورای عالی و طرح های مدیریت تصویب شده است، پاسخ دهد؛ نیازهای فکری و فرهنگی و تبلیغی و دینی و مذهبی، تا آنجا که رسالت حوزه است باید توسط مدیران حوزه با فکر و تدبیر و برنامه ریزی و مداقه و... تامین شود.

وی گفت: در هر استان هزاران دانش آموز و دانشگاه وجود دارد؛ مساجد و اصناف و طبقات مختلف همگی جزو جامعه هدف مدیران حوزه هستند؛ حوزه استان برآورنده حاجات معنوی و فکری و فرهنگی است؛ در این مسیر باید با نهادها و مدارس و حوزه ها ارتباطات وسیع و وثیق داشته باشند.

وی بر لزوم افزایش کیفی فعالیت ها تاکید کرد و افزود: قطعا با افزایش کمی طلاب در استان ها نیستیم ولی یک عالم قوی و بصیر و با آگاهی می تواند جای 100 نفر را بگیرد؛ افزایش کمی فضا و امکانات و طلاب باید با اولویت کیفی مد نظر باشد؛ این کیفیت بخشی از همان سال اول با پایه ریزی صحیح درسی شکل می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: جهت گیری اسناد مصوب شورای عالی و برنامه مدیریت در خصوص استان ها و مدارس سطح کشور، ارتقای کیفیت و واسپاری و اختیارات بیشتر به استان ها با نظارت است؛ این امر مشروط به دقت و قوت اجرای استان ها است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ارتقا و رعایت کیفیت اگر همراه با واسپاری ها نباشد، فعالیت های ما نیز لطمه می بیند؛ از جمله مسایل امتحانات کتبی و شفاهی و به تدریج مصاحبه ها و ... در حال واسپاری است؛ این بسته از اختیارات آم وزشی به مدیران استانی و مدارس سپرده شده است ولی این بسته باید بهتر از گذشته انجام شود؛ امتحانات کتبی و شفاهی نباید با تساحل و تسامح برگزار شود؛ قطعا اساتیدی که در قم تایید شدند می توانند شرایط آزمونی بهتری از قم را فراهم کنند.

وی با اشاره به توسعه درس های خارج استان ها گفت: هیات ارزیاب در حال حاضر بیش از 30 ادرس خارج را تایید کردند ولی این اساتید باید هدایت و راهنمایی شوند؛ باید مراقب باشید که 30 درس به خوبی اجرا شود؛ باید اساتید ما تقریر نویسی دقیق را جاری کند.

وی افزود: اگر از بنده سوال بشود خواهم گفت که در این امر گامی برداشتیم ولی رضایت بخش نیست بلکه زمانی راضی می شویم که خروجی های این درس ها جواب بدهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: سطوح عالی در استان ها از درس خارج هم مهمتر است از 500 مدرسه، حدود 100 مدرسه دارای سطوح عالی هستند و اگر این عرصه افزایش کمی و کیفیت یابد می توانیم در آینده افراد قوی را تربیت کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به برنامه جدید و مدیران سفیران تصریح کرد: همیشه آماده پذیرش و اصلاح نقدها هستیم؛ خواهش داریم که برنامه جدید و قدیم  مدیران سفیران با اصلاحاتی که اعمال شده، ارتقا یابند؛ دوره سطح یک و ادبیات نقطه عزیمت و پرواز طلاب است که باید در این بخش با قوت تحصیل کنند.

وی گفت: رشته های مختلفی به شکل متمرکز و اقماری فعالیت می کنند و رشته های جدید نیز در حال تدوین و اجرا هستند ولی باید بدانیم که اجرای رشته به چه معنی است؛ مهمترین کارویژه رشته، استاد است و باید روند کار را به شکلی بچینیم که خروجی های خوبی داشته باشیم و باید مسیر پیشرفت را نیز کنترل کنیم.

وی افزود: اگر همه چیز در حوزه مدیریت به خوبی هم تدبیر و اجرا شودولی استادان خوبی در مدارس فعالیت نداشته باشند دچار مشکل خواهیم شد ولی حتی اگر مسیر مدیریت نیز به خوبی طی نشود ولی اساتید قوی کار خود را انجام دهند همه چیز درست خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: استادی که پایه علمی قوی دارد و رویکرد قوی و اخلاقی و معنوی داشته باشد می تواند همه ضعف های مدیریتی را به خوبی رفع کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: باید معیشت استادان را تامین کرد ولی همه مسیرها به معیشت ختم نمی شود بلکه اساتید باید ارتقا یابند؛ باید ابتدا استاد خوب جذب شود ودر ادامه باید به دنبال ارتقای استاد بود.

دریافتی اساتید به اندازه اقل یک کارگر هم نیست

وی گفت: از رهبر انقلاب تشکر می کنیم که کمک هزینه دو ماهانه اساتید را به شکل سراسری آغاز کردند که در این طرح 13 هزار استاد مشمول این کمک هزینه شدند؛ حقوق و دریافتی اساتید به اندازه اقل یک کارگر هم نیست، ولی مهمتر از همه این مسایل تلاش برای ارتقای آموزش ها است و ما نیز وظیفه داریم که سطح اقل معیشتی اساتید را نیز تامین کنیم.

وی با اشاره به گروه های علمی حوزه افزود: گروه ادبیات، فقه و اصول و کلام و علوم عقلی و قرآن و حدیث باید با همان ادبیات و ستون های قدیمی در حوزه و مدارس شکل بگیرد؛ اساتید نیز باید در این گروه ها به بحث بنشینند؛ اساتید فقه و اصول و ادبیات می توانند در جمع های خود مباحث علمی و برنامه های طلاب را پیگیری کنند که این امر به شکل نسبی آغاز شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: در باب متون نیز 50 یا 60 متن تنظیم و ارایه شده است، ولی هنوز از یک مدرسه یا گروهی جزوه های نقد دقیق منعکس نشده است؛ البته نظرات پراکنده بیان شده است، ولی هنوز مدون نیست.

آیت الله اعرافی با اشاره به تعطیلات حوزوی عنوان کرد: بر اساس تقویم ارایه شده 30 روز تعطیلی ارایه شده است که مدیران می توانند به حسب شرایط استان خود آن را اعمال کنند؛ روزهای تعطیل در سطوح باید طبق برنامه برنامه ریزی و اجرا شود؛ راه اندازی دروس و برنامه ها در پنجنشبه هم می تواند بخش مهمی از مشکلات آموزشی و فوق برنامه ها را نیز پر کند.

وی گفت: در تابستان طلاب باید استراحت کنند ولی مابقی وقت طلاب باید در دوره های آموزشی متمرکز تابستانی صرف شود؛ مجموعه هایی چون مفتاح و مراکز دیگر در این امر مشغول هستند؛ امسال تعداد طلابی که در طرح تابستانی شرکت کردند به بیش از 20 هزار نفر رسید.

وی افزود: آخرین رقم رقبات حوزه 194 هزار با عواید صفر است؛ همه باید کار کنیم که این درآمدها احیا شود و رقبات جدید احداث شود؛ شرایط امروز نشان می دهد که باید به منابع پایدار و وقف با رعایت شئونات حوزوی بازگردیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: با همت رهبری اولین رقم در تامیین تغذیه طلاب برداشته شد؛ تقاضا داریم که وقف ومنابع پایدار به عنوان یک راهبرد کلان مد نظر مدیران باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha