جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مقاله نویسی -  نامه

حوزه/ عطف چند همسری به چند شوهری بسیار عطف نابخشودنی است; چند شوهری از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهای جسمی و روانی بدی دارد. در حالی که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» متن پاسخ علمی دفتر حضرت آیت الله سبحانی به مقاله  18 آبان سردبیر روزنامه اطلاعات درباره چند همسری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

غرب زدگی در تفسیر تعالیم اسلام

در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه 18 آبان 1398، مقاله ای به قلم سردبیر تحت عنوان «چند همسری» چاپ شده است، وی ادعا کرده که: چند همسری از بقایای سنت های بدوی و در حال انقراض است. آنگاه می افزاید: همانطوری که چند شوهری امروز در حال منسوخ شدن است چند زنی نیز به تاریخ در حال منسوخ شدن است.

در این مورد نظر نویسنده را به چند نکته معطوف می داریم:

1. عطف چند همسری به چند شوهری بسیار عطف نابخشودنی است; چند شوهری از مقوله فحشا است، که در میان تمام ملل محکوم است و پیامدهای جسمی و روانی بدی دارد. در حالی که مسأله تعدد همسر از این مقوله پیراسته است و در آیین مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشریع شده است.

2. جای گفتگو نیست که باید در هر مسأله ای افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسری یک مسأله فقهی است در این مورد باید به قرآن مجید و سخنان معصومان(علیهم السلام) مراجعه نمود و راه نزدیکتر، فتاوای مراجع عظام است که بازگو کننده مضامین قرآن و سنت هستند. قرآن در این مورد می فرماید:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَی فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنی أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:3)

«و اگر می ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم)، عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم پوشی کنید و) با زنان پاک(دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید».

با وجود این که آیه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرایطی قانونی می داند در این مورد چگونه نویسنده می گوید چند همسری مانند چند شوهری است؟

3. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجویز نموده است نه به عنوان لذت گرایی، نکته آن روشن است; صنف مرد پیوسته در جنگ ها، در مسافرت ها و در کارخانه ها آسیب پذیرند و پیوسته کشته می شوند در حالی که زنان از این آسیب ها کمتر می بینند. در دفاع مقدس که دفاع از شرف و کشور و آیین بود صد هزار مرد به شهادت رسیدند و همسران آن ها بیوه شدند، تکلیف این زنان چیست؟ سرشماری ها ثابت می کند که آمار زنان آماده ازدواج بیش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجویز نکنیم سرنوشت این زنان چه می شود؟ چه سرنوشتی در انتظار آنان است؟

4. گاهی از اوقات همسر انسان نازا و یا بیمار است و یا حاملگی برای او خطرناک است، در این شرایط تکلیف شوهر چیست؟ گاهی شوهران به خاطر شغل خاصی که دارند نیمی از سال را در دو نقطه دور از هم زندگی می کنند درباره این عدّه چگونه می اندیشید؟

5. نویسنده در این مقاله با گفتار محمدرضا در کتاب «مأموریت برای وطنم» هماهنگ شده است، حتی او هم اجتهاد کرده و بر حرمت چند همسری از آیه قرآن استدلال کرده بود.

6. متأسفانه افراد، غالباً در این مسائل فقهی دنبال رو غربیان هستند و گمان می کنند که چون در غرب چند همسری به عنوان یک آسیب اجتماعی عنوان شده، طبعاً این کار باید انجام نگیرد ولی تک همسری آنان به صورت ظاهر تک همسری است اما گروهی از آنان  ـ نه همه ـ به صورت های دیگر غریزه جنسی را پاسخ می گویند.

این مقاله نشانه یک نوع روشنفکری بیمار است که نتیجه دنباله روی از غرب است. دیروز پای زنان به ورزشگاه ها کشیده شد تا از تماشای بدن های نیمه لخت محروم نمانند! و آیه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند» نادیده گرفته شد;  امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر یکی معرفی می شود، فردا هم عقد موقت با این توجیه که زن کالای تجاری نیست به چالش کشیده می شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان این که زنان پاکدامن در حفظ عفت خود خودکفا بوده و نیازی به حجاب ندارد مورد هجوم واقع می شود و...

باش که تا صبح دولتش بدمد *** کاین هنوز از نتایج سحر است

قم ـ دفتر حضرت آیة الله سبحانی

18 آبان 1398                      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ح IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    احسنت به آيت الله سبحاني كه به موقع وبجا جواب برخي از مدعيان اسلام شناس را مي دهد آقای بي سواد برو يه كم قران بخوان بعد نظر بده
  • سید محمد IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    0 1
    شاه می بخشه شاه قلی نمیبخشه حکایت خودسانسوری رسانه ها شده من گناه انحراف انقلاب وفسادهای گسترده رو بیشتر به پای سانسورچی ها و مستبدین مینویسم پاچه خوارها ومداحان درهرحکومتی 50درصد فسادند چرا نمینویسید که نمازجمعه 4میلیونی طالقانی به هزارنفریهای صدیقی وعلم الهدی کاهش یافته علتش چیست اینکه نوشتم حدودا هزارنفر چون همه میدانند عده ای برای تداوم دولت وحفظ لحیه میروند آنها مردم نیستند من به کاسب وکارگر که به وجوب نمازجمعه یقین دارند نمازخوان اطلاق میکنم پاسخ روشن است امام جماعت شرائط ولوازم کافی راندارد ویاخودش درگعده فاسدان است هیهات طالقانی ومنتظری کجا و...................کجا _____شما به من بگوئید دولت راست میگه یا دستگاه قضا من که میگم هردو به اضافه شماتریبون دارها که نومن ببعض ونکفر ببعض هستید آخه چه فرقی بین اخوین رئیس ونایب رئیس و شبنم با ش ی وق ف وع ی و م ت هست که جرائم اولیها چون دراردوگاه اصلاح طلبان هستند دربوق وکرنا میشود واشاره به فساد گروه دوم غیرقابل انتشارت میکند بخدا من ازسرتکلیف مینویسم واین شما هستید که یامیترسید ویا خودتان ................. حالا شاید این نوشته من با متن شما کنار نیاید ولی به احترام آقای سبحانی دراینجا آورده ام تا فتح باب شود دزدی واختلاس ودروغ مسولین بیداد میکند شما ازعبد و امه وطهارت مینویسید دلخوش به صدور انقلاب به عراق ولبنان بودید ولی فساد وعدم مدیریت کاررا به اینجا کشاند درایران هم تمام آن فسادها جاری وساریست شما از ملاصدرا وفارابی وسهروردی صحبت میکنید پس کی بایستی علمدار مدیریت صحیح و رفع فساد باشد امروز مردم ازترس چاه ویل به طعام ضریع قناعت کرده اند ادامه این وضع ووخامت آن غیر قابل کنترل است به عراق نگاه کنید دیروز 20 میلیون زوار اربعین را ازنتایج صدور انقلاب و هموارکردن مسیر ظهور میدانستید امروز چه میکنید
    • حسان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      0 0
      آقا سید، هر کار به جای خویش نیکوست ... همچنان پرداختن به امور سیاسی و اقتصادی و مدیریتی و مشکلات معیشتی مردم مهمه و باید بهش پرداخته بشه که این رسانه حوزوی هم به نظرم تا حد امکان پرداخته، مسائل فرهنگی و دینی هم مهمه .. اگر شبیخون فرهنگی دشمن رو باور کنیم، باید بپذیریم که بسیاری از مشکلات ـ حتی معیشتی ـ به مبانی فرهنگی برمیگرده .. وادادگی و دلخوشی به غرب، خودباختگی، شهوترانی و دنبال ثروت و قدرت و رانت خواری برخی مسئولین، همه و همه ریشه در مبانی فرهنگی و دینی شون داره .. همچنان که عدم قاطعیت مدیران در مبارزه با فساد بلکه تن دادن به رشوه خواری و پرداختن به اطرافیان هم به مسائل ریشه‌ای فکری فرهنگی برمیگرده پس مسائل رو نباید با هم قاطی کرد ... و به بهانه‌ی موضوعی ـ که در جای خودش مهمه و امروزه نمود بیشتری داره ـ از برخی موضوعات دیگر دینی چشم پوشی کرد .. توفیق الهی رفیق‌تان