چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کشمیر

حوزه/برای نخستین بار در تاریخ کشمیر دولت مانع از تجمع مردم برای برگزاری جشن میلاد پیامبر (ص) در حرم معروف «حضرتبل» در شهر «سرینگر» پایتخت کشمیر شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه برای نخستین بار در تاریخ کشمیر دولت مانع از تجمع مردم برای برگزاری جشن میلاد پیامبر (ص) در حرم معروف «حضرتبل» در شهر «سرینگر» پایتخت کشمیر شد.


 هر سال هزاران نفر از مردم کشمیر از مناطق دور و نزدیک در آستانه میلاد پیامبر اعظم در مسجد حضرتبل گرد هم می آیند تا جشن بگیرند. مردم از شب قبل به دعا و راز و نیاز می پردازند و بعد از نماز صبح در مراسمی که موی منتسب به حضرت رسول به نمایش گذاشته می شود شرکت کرده و به دعا و نماز مشغول می شوند.

با این حال، امسال برای اولین بار در تاریخ کشمیر، این مراسم نیز از طرف مقامات امنیتی ممنوع اعلام شد و در دستورالعملی امنیتی چنین آمده است از اجتماع در این مسجد جلوگیری کنند و علت را وضعیت ویژه کشمیر بعد از ۱۴ مرداد تاکنون اعلام کرده اند. 

یکی از مقامات ارشد امنیتی اعلام کرده است که به کسی اجازه نخواهند داد که به سمت مسجد حرکت کند و شرایط امنیتی در سراسر شهر سرینگر از جمله مسجد و مناطق مجاور افزایش خواهد یافت.

در طول سه ماه اخیر این چندمین بار است که مقامات امنیتی مانع از برگزاری مراسمات مذهبی در کشمیر می شوند.

گفتنی است ممنوعیت مراسمات مذهبی در کشمیر از دهه نود میلادی آغاز شد. تا قبل از آن مسلمانان کشمیر در روز میلاد پیامبر (ص) از منطقه لال چوک و سایر مناطق دیگر به سمت مسجد "حضرت بل" راهپیمایی می کردند و در آنجا جشن میلاد پیامبر را برگزار می کردند. اما همزمان با ممنوعیت مراسم عزاداری شیعیان در روزهای ۸ و ۱۰ محرم این مراسم نیز ممنوع شد.
بازداشت مردم توسط نیروهای پلیس-حدود سال های ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶
در سال های بعد مردم تلاش کردند این مراسم را در همان مسیرها زنده کنند که هر بار با ممنوعیت پلیس مواجه شدند و بازداشت می شدند و در بعضی مناطق دیگر دره کشمیر که ممنوعیت نداشت مردم راهپیمایی هایی را در مناطق مختلف برگزار می کردند اما اجازه حرکت دسته جمعی را به سمت مسجد حضرت بل را نداشتند. امسال با توجه به ممنوعیت های مداوم برگزاری تجمع نیز در مسجد ممنوع شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha