جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست «چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم» در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزوی به ارایه مباحثی پیرامون چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‎الاسلام  هادی امروز در نشست «چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم» از سلسله نشست‎های تبیین گام دوم انقلاب در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران که به همت جهاددانشگاهی و مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد گفت: برای رسیدن به موفقیت نیازمند سلسله اطلاعات متشکل هستیم که آن را دانش می دانیم و نتیجه نهایی آن را نیز دانایی می‎دانیم.

وی افزود: در کنار عنصر دانش نیازمند مهارت هستیم؛ توانمندی و مهارت به همراه دانش، نیازمند انگیزه و استمرار هستند تا ما را به موفقیت برسانند و اگر در هر زمینه‎ای حضور یابیم موفق می‎شود.

استاد حوزه بیان کرد: مقام معظم رهبری اجازه دادند که در آستانه انقلاب کشمکش های سیاسی اتفاق بیافتد تا مردم نشان دهند که اهل حمایت هستند و اتفاق مهم راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته بوجود آمد و ثابت شد که مردم چگونه پشت سر رهبری هستند و رهبری نیز با این دلگرمی منویات خود را با صدای بلند اعلام کردند.

حجت الاسلام هادی با ذکر این مطلب که همیشه اساتید نیستند که روی شاگردان اثر گذار هستند، تصریح کرد: گاهی شاگردان روی اساتید تاثیر می گذارند و گاهی نیز مردم هستند که روی رهبری اثر می گذارند؛ جامعه زمان امام علی(ع) کاری با ایشان کرد که ایشان صحنه را ترک کردند تا مردم بفهمند که راهی که به علی(ع) ختم نشود به کجا ختم می‎شود.

وی گفت: پس ازبیان منویات رهبری، صاحبان رسانه و تریبون و کسانی که موظف و انجام حرکت هستند موظف هستند که کلید واژه های این بیانیه را استخراج کنند و این استخراج با سوال سازی و گفتمان سازی همراه شود و در نهایت به حرکت عملی در جامعه بیانجامد.

حجت الاسلام هادی با اشاره به برگزاری سلسله جلسات 5گانه سبک زندگی در این مرکز، افزود: قرار است در این نشست‎ها مفهوم سبک زندگی به عنوان مفهوم عام و سبک دینی اسلامی به عنوان مفهوم خاص تبیین شود؛ خوشبختانه حوزه علمیه خواهران در این زمینه بخشی از تولید علم در زمینه سبک زندگی دینی را به عهده دارد.

استاد حوزه بیان کرد: بانوان با توجه به نقش کلیدی که در تبدیل دانش به مهارت دارند قطعا سرعت اثرگذاری را ارتقا می دهند؛ بانوان در خانه مدیر اجرایی هستند و باید سبک زندگی را در منزل نهادینه کنند.

حجت الاسلام هادی با اشاره به اهمیت گفتمان سازی و مهارت سازی و استمرار مفهوم سبک زندگی دینی در جامعه، تصریح کرد: انسان ها در زندگی، شیوه‎هایی برای زندگی انتخاب می کنند که آن شیوه ها، ما را به سمت رفتارهایی رهنمون می‎کند؛ سبک زندگی شیوه های برخواسته از گرایش ها و ارزش های افراد و جوامع است که به رفتارها منتهی می‎شود.

این محقق گفت: سبک زندگی در تمام شئون زندگی آدمی نقش آفرین است؛ امروزه حتی سبک آب خوردن انسان نیز عوض شده است و دیگر حاضر نیستیم با یک لیوان در طول شبانه روز آب بخوریم.

وی افزود: برگزاری مراسم عزاداری از منظر شیعیان یک حرکت اعتقادی اصیل است ؛حال اگر این برنامه با سبک های ناهنجار و آهنگین همراه شود، قطعا به تقویت باورها و ارزشهای ما منجر نخواهد بود.

استاد حوزه بیان کرد: لباس پوشیدن از عناصر طبیعی ذاتی انسان است ولی با استفاده از ابزارهای مختلف سبک لباس پوشیدن به شکلی تبلیغ می‎شود که شاید در نگاه اول شکیل باشد ولی وقتی نهادینه شد به ابزاری برای گسترش بی حیایی منجر می‎شود.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: برخی از لباس ها از نوع زنانه و مردانه به شکلی است که در انتها به جای شکیل بودن انسان را به سمت بی حیایی و بی‏تفاوتی می‎برد؛ وقتی یک امر یا یک رفتار تکرار شد حساسیت‎ها نسبت به آن عمل کمتر می‎شود.

وی گفت: تحقیقات ثابت کرده است که در برخی از موارد، زمانی که حساسیت از بین می‎رود، یک نوع اختلال جایگزین آن می شود؛ همین مساله باعث شده است که حساسیت نسبت به جنس مخالف از بین رفته است و حس لذت کمتر شده عوامل ناهنجار دیگری جایگزین آن شده است.

حجت الاسلام هادی با اشاره به آثار منفی نوع تبلیغ سبک زندگی افزود: برخی از کسانی که مبلغ و معرف سبک زندگی هستند به شکلی عمل می کنند که مردم را سردرگم می کنند و یا آنها را از چیزی که تبلیغ می کنند بی زار می کنند.

استاد حوزه با اشاره به عوامل موثر در نهادینه شدن سبک زندگی یادآورشد: وراثت در زمینه نوع پذیرش سبک زندگی در خود و دیگران موثر است؛ باهوش بودن، زیبا و کامل بودن، قدرت جسمانی و... همگی در سبک زندگی و عملکرد انسان در زندگی موثر هستند.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: محیط نیز در انتخاب نوع سبک زندگی متفاوت است؛ این محیط نیز به محیط پیش و پس از تولد باز می گردد؛ برخی تصور می کنند که وقتی بارداری با با استرسی داشته اند دیگر امیدی به نوزاد خود ندارند در حالی که می توان پس از تولد محیط امنی برای او ایجاد کرد.

وی گفت: رفتارهای پدر و مادر نسبت به مشکلات آموزش غیر رسمی به کودکان هستند؛ وقتی پدر و مادری در موقع مشکلات با صبرو شکیبایی و مدیریت آن را رفع می کنند بهترین نوع آموزش به فرزند است.

وی با اشاره به اهمیت مکان جغرافیایی در نوع سبک زندگی، افزود: زندگی در محیط‎های سرد و خشک یا گرم یا مربوط قطعا روی نوع رفتارها و پوشش مردم موثر است؛ وضعیت جغرافیایی انسان ها را متفاوت با هم رشد می دهد.

استاد حوزه بیان کرد: از دیگر عوامل موثر بر سبک زندگی می‏توان به الگوهای رفتاری اشاره کرد؛ این الگوها ممکن است ساختگی و گاهی ممکن است واقعی باشند؛ وقتی در زمان تشرف به حرم یک عالم بزرگ یا مرجع تقلید را با آن حال خضوع و خشوع مشاهده می کنیم قطعا تاثیرات عمیقی روی نوع زیارت ما می گذارد ولی گاهی اوقات رسانه‎ها باعث می شوند که الگوهای ساختگی و انتزاعی برای جامعه ایجاد کنند.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: گاهی اوقات یک فیلم یا سریال می تواند گرایش های مختلفی را در مردم ایجاد کند زیرا وقتی سازه های خیالی در ذهن مردم شکل می‎گیرد زندگی مردم را متحول می‎کند؛ رسانه‎ها به شدت در الگوسازی و تولید سبک زندگی موثر هستند.

وی گفت: کربلا نماد صف آرایی حق در مقابل باطل است، عاشورا در همه روزها و کربلا نیز در همه زمین ها ساری و جاری است، حتی در آشپزخانه و محل زندگی؛ زیرا یک غذا باید با شرایط خاص طبخ شود تا سلامت آن تامین شود.

وی افزود: نوم و خواب انسان باید عامل آرامش باشد ولی وقتی آن را با مشکل مواجه می کنیم و ساعت 2 بامداد با گوشی موبایل به خواب می رویم، آرامش ما نیز در زندگی دچار خدشه می شود؛

استاد حوزه بیان کرد: گاهی تفریحات نیز به آسیب منجر می‌شود؛ تفریح از نظر اسلام عبارت از آن چیزی است که به روان انسان احساس نشاط می دهد و ما را برای انجام بقیه مسئولیت ها آماده می‎کند.

حجت الاسلام هادی تصریح کرد: در مسیر سبک زندگی باید به شکل مستمر دانش اندوزی کنیم؛ دانستن آیات و روایات مهم است ولی مهم این است که چگونه باید این دانایی را به توانایی در زندگی مبدل کنند.

وی گفت: سبک زندگی به دو نوع شکل غربی و شرقی تقسیم می شوند؛ سبک زندگی، خود محور، لذت گرا و منکر اعتقاد ماورایی است؛ گسترش مهدکودک ها و سرای سالمندان وسراهای شبانه روزی و پانسیون ها نیز خروجی این سبک زندگی هستند.

حجت الاسلام هادی افزود: تمامی تحقیقات نشان می‎دهند که سبک زندگی شرقی، سلامت روان بیشتری نسبت به سبک زندگی غربی دارند؛ البته بسیاری از خلاقیت‏ها در سبک زندگی شرقی کاهش می‎یابد زیرا از پیرامون خود و پرورش فرزند و... لذت زیادی می‎برند و وقت آنها صرف همین مسایل می‎شود.

استاد حوزه بیان کرد: گاهی مقسم تقسیم زندگی، کلمه دین است و زندگی را به دو شکل دینی و غیر دینی تقسیم می کند؛ در سبک زندگی مذهبی قرار است هر اتفاقی به دین و خدا ختم شود؛ سبک زندگی در آب خوردن باید به گونه ای باشد که مفهوم دین در آن راه پیدا کرده باشد.

هادی تصریح کرد: در تقسیم بندی دیگر، سبک زندگی علمی و غیر علمی رخ نمایی می کند که در سبک زندگی علمی همه فعالیت ها باید همراه با استدلال باشد؛ سبک زندگی مدرن و سنتی نیز از دیگر اقسام سبک زندگی است.

وی گفت: در گام اول سبک زندگی باید صاحب شناخت شویم ووضعیت کنونی را به خودمان گزارش دهیم؛ پس از پیدا کردن وضعیت خود، زندگی با نخ تسبیح اصلی که می تواند دین، علم یا سنت یا مدرنیسم باشد تنظیم می شود؛ اگر به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم باید نخ تسبیح دینی را با وضعیت خود تطبیق دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha