سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سرلشکر باقری

حوزه/ رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ایده جدید حکمرانی را معرفی کرد، گفت: امام راحل این ایده را مطرح کردند که بر اساس فرامین الهی می‌شود یک نوع حکومت الهی را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سرلشکر محمد باقری، امروز در همایش ملی «حکمرانی اسلامی» که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: در جنگ جهانی دوم به دلیل اینکه فرماندهان ارتش ایران وابسته بیگانگان بودند و به ملت وابستگی نداشتند مقاومتی در برابر متجاوزان از خود نشان ندادند.

وی افزود: اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از روز اول انقلاب مورد تحریم بودند، به لطف پروردگار و برکت خون شهیدان و فرماندهی امام راحل و مقام معظم رهبری در طول ۴۰ سال گذشته با همه تهدیدات مقابله کردند و دشمن را صدها کیلومتر دورتر از مرزهای‌مان به عقب راندند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: صنعت دفاعی ما قبل از انقلاب در حد صفر بود، ولی امروز در اکثر صنایع دفاعی از جمله حوزه‌های موشکی و مخابرات و پهپادی و رادار، حرف‌های اساسی در سطح جهانی برای گفتن داریم.

سرلشکر باقری با اشاره به موفقیت‌های نیروهای مسلح در حوزه نبرد، گفت: نیروهای مسلح ما توانستند روش‌های نبرد بومی را طراحی کنند و همچنین یک قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایجاد کنند که دشمن را در عرصه‌های مختلف با شکست روبرو کند.

وی تبعیت از ولایت فقیه و خود باوری را از دلایل پیروزی‌ها و موفقیت‌های ایران اسلامی در عرصه نظامی دانست و عنوان کرد: ما از شکست‌ها درس گرفته و موفقیت‌ها را گسترش دادیم و روش‌ها را به دور از تعصب اصلاح کرده و به مردم تکیه داریم و این عوامل است که موجب پیروزی و پیشرفت عرصه نظامی و دفاعی کشور شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما امروز به هیچ کشور یا ابر قدرتی وابسته نیستیم و کاملا به خود متکی هستیم گفت: البته در عرصه‌های مختلف مانند سیاست خارجی، اقتصادی و ... تجارب بسیار غنی و ارزشمندی به دست آورده‌ایم که باید از آن‌ها بهره‌برداری و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

سرلشکر باقری در ادامه با بیان اینکه حکمرانی اسلامی موضوع بسیار مهم و اساسی و به عنوان گام اول است و امید داریم که بتوانیم با آموزش مناسب در این مسیر موفقیت بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: در تاریخ شاهد انواع حکمرانی‌ها بوده‌ایم که میان این حکمرانی‌ها تفاوت بسیاری وجود داشته است، اما نقطه مشترک آن‌ها این است که این حکمرانی‌ها بر اساس اوامر الهی نبوده است.

وی ادامه داد: امروز برای همه آشکار شده که حکمرانی‌های بر اساس مکاتب انسانی مانند سوسیالیسم و لیبرالیسم راه به جایی نمی‌برد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ایده جدید حکمرانی را معرفی کرد، گفت: امام راحل این ایده را مطرح کردند که بر اساس فرامین الهی می‌شود یک نوع حکومت الهی را تشکیل داد.

وی افزود: انقلاب اسلامی با نفی طاغوت داخلی و نفی استکبار جهانی و سردادن شعار نه شرقی و نه غربی تلاش کرد کشور را بر اساس فرامین الهی اداره کند.

سرلشکر باقری شفافیت و مبارزه با سواستفاده از قدرت را از دیگر اصول حکمرانی در اسلام و حکومت حضرت علی (ع) دانست و گفت: عدالت از اصول اساسی در حکومت امام علی (ع) بود.

وی‌با بیان اینکه در نگاه امیرالمومنین (ع) شاخص‌های حکمرانی اسلامی را می‌توان قانون‌مداری، پاسخگو بودن، شفافیت، کارایی و اثربخشی، مبارزه با فساد و سوءاستفاده از قدرت برشمرد، گفت: این مبارزه با فساد بحمدالله در این ایام اخیر، هرچند به مذاق برخی‌ها خوش نیامده باشد، اما در پیش گرفته شده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب روش حکمرانی و آینده انقلاب و نظام اسلامی را ترسیم کرده‌اند که این مسیر تبعیت از ولایت فقیه و استقامت در راه است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جوانان را موتور حرکت انقلاب اسلامی می‌دانند عنوان کرد: در بیانات مقام معظم رهبری، نظام آموزش و پرورش و همه دستگاه‌هایی که در تربیت و آموزش نقش دارند خطاب قرار داده شده‌اند و بر اهمیت کار آن‌ها تاکید شده است.

سرلشکر باقری تشکیل دانشگاه حکمرانی را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: آموزش حکمرانی برای آینده و پیش رفت انقلاب اسلامی بسیار مهم است، زیرا نسل اول انقلاب در حال کنار رفتن و روی کار آمدن نسل‌های بعدی انقلاب هستیم پس باید تجارب گرانبهای سال‌های گذشته به آن‌ها منتقل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha