جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وقف

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یک خیّر و واقف نیک‌اندیش بجنوردی منزل مسکونی دوطبقه خود را وقف حوزه علمیه استان کرد.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار کرد: خیر بجنوردی منزل مسکونی خود را در دوطبقه به حوزه علمیه هدیه کرد.

 وی افزود: حاج حسین طاهری خیّر بجنوردی، منزل خود را با زمینی به متراژ ۴۰۰ مترمربع و زیربنای ۲۴۰ مترمربع در دوطبقه به حوزه علمیه استان وقف کرد تا مورد استفاده طلاب و اساتید و اهداف حوزوی قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: حجت‌الاسلام مهدی مهرپویان، مسئول اداره تبلیغ حوزه علمیه خراسان شمالی واسطه این اقدام خیرخواهانه بوده و طی صحبتی که ایشان با جناب آقای طاهری داشته‌اند، این واقف نیک‌اندیش با عنایت به اینکه حوزه علمیه در راستای ترویج معارف دینی به‌عنوان اردوگاه سربازان امام زمان (عج) عمل می‌کند، این عمل صالح را به نیت هدیه به امام زمان (عج) انجام دادند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ارزش تقریبی این ملک بالغ بر هفت میلیارد ریال بوده و سند ثبتی آن به‌صورت شش‌دانگ در دفتر رسمی اسناد و املاک به نام مدیریت حوزه علمیه خراسان منتقل شد.

وی افزود: طبق اطلاعات موجود تاکنون موقوفات حوزه علمیه استان در خراسان شمالی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی ۹۴ مورد است که تعداد قابل‌توجهی از این موقوفات بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ به استان اجرا و ثبت شده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه با بیش از دو هزار و ۶۰۰ طلبه وجود دارد و این تعداد وقف بدون شک تکافوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند، اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان‌ذکر است، در استان خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری در مجموع حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر ۱۷۰ استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha