جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره دانش افزائی انقلاب و حکومت اسلامی به تبیین شبهات در حوزه مبانی حکومت اسلامی پرداخت و یکی از شبهات که به انکار شیعی اصالت فقهی حکومت دینی در عصر غیبت پرداخته را مورد تبیین قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره دانش افزائی انقلاب و حکومت اسلامی، در مدرسه علمیه سلیمانیه به تبیین شبهات در حوزه مبانی حکومت اسلامی پرداخت و گفت: در حوزه شبهات وارده، برخی منحصرا به مباحث درون شیعی و درون فقهی پرداخته اند که از موضع دینی به آن ورود شده است و بخش دیگر نیز به انکار شیعی اصالت فقهی حکومت دینی در عصر غیبت پرداخته اند.

وی ادامه داد: به واقع برخی ها این موضوع را مطرح کرده اند که در موضع سکولار و غیر دینی، اساسا تئوری حکومت شیعی یک پینه ای از چند نظریه نامربوط بودند که به هم ربط داده شدند و جدای از مساله حکومت به شریعت اسلامی به عنوان منبع مشروعیت در مسائل اجتماعی غیر حکومتی قائل نیستند و در مسائل فردی به جهت حوزه خصوصی افراد ورودی نداشته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز با گذشت یک چله حکومت اسلامی که به نام فقه شیعی تشکیل شده است، نیاز احساس می شود تا پاسخگویان عملی حکومت یعنی مسئولان و مجریان ورود پیدا کرده و از سوی دیگر نیز پاسخگویان نظری در حوزه مباحث حکومت یعنی طلاب و روحانیون باید در مکتب اهل البیت(ع) به پاسخگویی تئوری مسائل نظری بپردازند.

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: از هزاران سال پیش نیز در حوزه ها کسانی بودند که ولایت فقیه را قبول نداشتند و نظریات و مبانی شیخ طوسی تا مرحوم نراقی و امام راحل(ره) از یک سو و حتی قرآن، سنت و دستورات اهل البیت(ع) را از سوی دیگر کنار گذاشته بودند و استناد به این می کردند که مرحوم شیخ انصاری یک جمله را در باب مساله خاص اشاره کردند در صورتی که منظور شیخ انصاری از آن جمله چیز دیگری بوده است و با برداشت غلط، کل شریعت را به همان خلاصه می کردند.

وی با بیان این که عده دیگری نیز در چند ساله اخیر، با انتشار مقالاتی بیان کرده اند که آخوند خراسانی صاحب کفایه مخالف حکومت اسلامی بود و یا اینکه میرزا نائینی ولایت فقیه را قبول نداشته است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که اگر طلبه ای حداقل دقت و رجوع به آثار بزرگانی که کتبشان امروزه در حوزه های علمیه به عنوان منابع درسی چه در پایه سطوح و چه دروس خارج قرار گرفته است، داشته باشد می بیند سیره عملی اینان اثبات کننده ولایت فقیه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حقیقت سیره این بزرگواران هرکدام بخشی از سیاست اجتماعی را اثبات کردند و همان اندازه که امام خمینی(ره) در زمینه مسائل سیاسی دستور داده است، مرحوم آخوند آن زمان بدون حکومت و انقلاب به اندازه امام حکم حکومتی و اجتماعی صادر کرده است که نمونه آن را در حکم ارتداد تقی زاده تا حکم جهاد و حکومت می بینید.

رحیم پور ازغدی با بیان این که به واقع مرحوم میرزای نائینی را تئوریسین فقهی مشروطیت می دانند، گفت: همچنین کتاب تنبیه ُالاُمَّة و تَنْزیه ُالمِلَّة از مرحوم میرزا محمدحسین غروی نائینی یکی از قوی ترین کتاب هایی است که از موضع فقه شیعی در باب حکومت مدرن به مفهوم امروزی در عصر جدید ایشان پرداخته و در حوزه موضوعات آن بحث کرده است.

وی با بیان این که در این باب کتاب دیگر هم رسائل مشروطیت است که به ده ها رساله فقهی فقهای موافق و مخالف مشروطه پرداخته و بحث های زیبایی را در آن آورده است، عنوان کرد: عده ای بخش هایی از تعابیر را مغلطه نموده و درست معنا نمی کنند همانطور که می گویند مرحوم شیخ در باب ولایت نفوس و اموال مردم تعبیرشان این بود که ولی و حاکم در عصر غیبت بر اموال و نفوس مردم همچون امام معصوم ولایت دارد و در این زمینه شبهات فروانی با برداشت غلط صورت گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مرحوم شیخ می گوید این مساله ولایت بر نفوس و اموال مردم نظر مشهور فقهای شیعه است اما به نظر من اثباتش سخت است، گفت: امام راحل(ره) هم به تبع این ها بحث ولایت فقیه را از همانجا شروع کرد.  

رحیم پور ازغدی با بیان این که مرحوم شیخ انصاری می گوید سخت است اما مشهور فقها همین نظر درباره ولایت بر اموال و نفوس مردم بوده است که باید معنای آن به درستی فهمیده شود، ابراز کرد: اتفاقا مرحوم آخوند که از شیخ انصاری نیز سیاسی تر است و جنبش مشروطه را اینان اداره و رهبری می کند، نیز می گوید غیر معصوم هم ولایت بر اموال و نفوس مردم دارد.

وی با بیان این که از سوی دیگر در خیلی از موارد که گفته می شود ولی فقیه دستور می دهد کالای خارجی نباید مصرف کنید، این دقیقا معنای همان جمله مرحوم شیخ است که دستور بر ولایت در اموال و نفوس مردم داده شده، عنوان کرد: اگر مقصود از ولایت در جان و مال مردم یعنی هر کاری دلتان بخواهد بکنید در اینصورت حتی خود پیامبر نیز همچین ولایتی ندارد اما اگر منظور مدیریت این مباحث به نحوی باشد که خداوند متعال در راستای قسط و عدل خواسته غیر معصوم هم می تواند داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در عصر غیبت باید ولایت بر اموال و نفوس برعهده حاکم عادل یعنی ولی فقیه نه حاکم فاسد همچون شاه پهلوی باشد، تصریح کرد:  مرحوم شیخ در همانجا می گوید این قول مشهور است یعنی حرف مرحوم شیخ را قبول داریم اما منظور این سخن شیخ باید فهمیده شود و معنای درست و دقیق این سخن نیز آن است که حاکم عادل سبب می شود مسائل دینی اقامه شده و احکام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اسلامی در دوران غیبت تعطیل نشود.

رحیم پور ازغدی با بیان این که مرحوم شیخ انصاری در کتاب قضاء صریحا می گوید امام معصوم رضایت به حکم فقیه را در عصر غیبت واجب می داند و حکومت مطلق قاضی عادل را پذیرفته چون او را حاکم علی الاطلاق می داند، گفت: به واقع حکومت عادل و قاضی نه فقط در خصومات بلکه در همه موارد شرع مقدس از حجیت فقیه واجد شرائط در عصر غیبت است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha