جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پدر ساکو اسقف اعظم کلدانی های عراق

حوزه/ اسقف ساکو گفت: ما نیازمند برداشتی درست و نه سطحی از واقعیت های عراق پس از 2003 هستیم و نخست وزیر نیز در واکنش به سخنان مرجعیت دینی به اسباب خشم و تظاهرات مردمی اشاره کرد و بنابراین اصلاحات نیاز به قدرت زیادی ندارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه لوئیس رافائل ساکو اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق و رئیس شورای کلیساهای کاتولیک خاورمیانه در یادداشتی نوشت: مشکل در عراق و بیشتر کشورها مشکل فرهنگی و معنوی است و سیاسی محض نیست. مشکل این است که فلان مسئول فاسد و تندرو و مستبد بر اوضاع مسلط شده که از ارزش های دینی و معنوی و اخلاقی بهره ندارد و به اعتقاد من ریشه این مشکلات در تربیت خانودگی و اجتماعی آکنده از مفاهیم و عادت های قدیمی و خرافی است که مبتنی بر عقل و تحلیل نیست و از این رو جامعه ما از درون با درگیری های قبیله ای و طایفه ای پوسیده می شود.

وی افزود: ما نیازمند برداشتی درست و نه سطحی از واقعیت های عراق پس از 2003 هستیم و نخست وزیر نیز در واکنش به سخنان مرجعیت دینی به اسباب خشم و تظاهرات مردمی اشاره کرد و بنابراین اصلاحات نیاز به قدرت زیادی ندارد، بلکه با ترویج فرهنگ صحیح و آگاهی بخشی حاصل می شود و این آگاهی و فرهنگ عمومی است که می‌تواند امور را به دور از ترس و سلاح سامان بخشد.

من به خاطر مسئولیت معنوی و ملی که بر عهده دارم به مسئولان سیاسی و فرهنگی می گویم که باید منابع فساد و جهالت و نفرت و خشونت در جامعه ریشه کن شود.

تظاهرات این مردم واکنش خودجوش آنها به رنج هایی است که در طول سال ها متحمل شده ند و با شعار مطالبه حقوق خود و با در دست داشتن پرچم عراق و نه پرچم های حزبی به خیابانها آمده و شعار جانم فدای میهم سر می دهند یعنی طایفه گرایی را رها کرده و هویت ملی آنها را دور هم جمع کرده است پس چرا دولت اعتماد این مردم را به دست نمی آورد و با روحیه پدرانه به آنها وارد گفتگو نمی شود؟ این مردم با عناصر نفوذی و موج سواران فرق دارند.

دولت باید اصلاحات اقتصادی را با توزیع عادلانه ثروت ها آغاز کند و پس از آن قانون اساسی را بر اساس دموکراسی مبتنی بر تعدد و تنوع اصلاح کند و برای این کار ما نیازمند فضای آرام و با ثبات و مناسب تفکر و تحلیل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha